Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elever slipper å betale hjemreise

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-14, 09:20   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Elever slipper å betale hjemreise

http://www.nrk.no/nordland/elever-sl...rak-1.12027562

Dette synes jeg var en interessant sak. Jeg er jo normalt sterk tilhenger av gratisprinsippet i skolen. Men at man ikke kan sende hjem elever som driver med fyll og regelbrudd på tur...? Og at man ikke kan både sette ned ordenskarakter OG sende hjem?

Det synes jeg er rart.

(Og jeg har tilogmed selv vært på vgs-tur til et sydenland der noen ble sendt hjem for fyllebråk)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:26   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Jeg syns ikke dette bryter med gratisprinsippet, og jeg syns også det er underlig at foreldrene får seg til å klage på å betale returbilletten når noe sånt skjer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:31   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Jeg synes også Udirs tolkning er overraskende. Og hadde det vært mitt barn, hadde jeg aldri protestert på at hun skulle betalt hjemreisen selv.

Jeg reagerte forresten på denne uttalelsen fra rektor:

Sitat:

– Vi har 150–200 elever som er på utenlandsturer i løpet av skoleåret.

Hva er det med alle disse reisene på ungdomskole og videregående? Er det virkelig nødvendig for å gjennomføre VGO at man må på utenlandstur? Og hvordan finansierer de det egentlig. Bruker de så mye dopapir i Mosjøen liksom? Hva med miljøperspektivet i dette? Jeg tipper at de fleste reisene foregår med fly. Nei, dette var veldig rart.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:32   #4
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.006
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Så det er ikke lov, mens det er helt greit at foreldre "må" betale 7000,- for skoleturer i høstferien.

Jeg synes foreldre skal betale når poden drikker seg full på skoletur, det skulle bare mangle. Og det burde helt klart gå ut over karakter i orden og oppførsel.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:36   #5
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Jeg synes heller ikke dette bryter med gratisprinsippet, det var jo noe elevene og foreldrene ble orientert om på forhånd og som er lett å unngå. Gratisprinsippet handler jo om at alle må få mulighet til å delta. Disse gutten fikk jo muligheten, men valgte å bryte reglene.

Jeg tror jeg hadde vært så flau dersom dette var mitt barn at jeg ikke en gang hadde tenkt på å klage. Og med så store barn hadde det ikke vært jeg som betalte uansett, det skulle de få gjort selv.

Hvilke konsekvenser har da skolen å gi til elever som kanskje allerede har nedsatt ordenskarakter? Eller kan de da sendes hjem for egen regning siden de ikke kan få lavere karakter?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:37   #6
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 473
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Helt utrolig! Elever og foreldre hadde på forhånd skrevet under på tilleggsreglementet for turen, der det bla. sto at hjemsendelse ble på egen regning. Som forelder hadde jeg ikke en gang tenkt tanken at skolen skulle betale.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:39   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Skikkelig snillisme, synes jeg. Misforstått godhet mot de med dårlig råd. Å bli sendt hjem er jo ikke en gang nødvendigvis straff, men beskyttelse mot seg selv og andre og et tiltak for at lærere skal evne å ha kontroll og oversikt.

Fikk ikke med meg at turen var i høstferien? Det i seg selv er dust, synes jeg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:39   #8
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Så lenge dette ble sagt på forhånd, synes jeg det burde være uproblematisk å sende regningen hjem. Det er jo helt idiotisk å klage på at man må dekke hjemreisen da (med forbehold om at saken er riktig framstilt i media, såklart).

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:47   #9
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.006
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Skikkelig snillisme, synes jeg. Misforstått godhet mot de med dårlig råd. Å bli sendt hjem er jo ikke en gang nødvendigvis straff, men beskyttelse mot seg selv og andre og et tiltak for at lærere skal evne å ha kontroll og oversikt.

Fikk ikke med meg at turen var i høstferien? Det i seg selv er dust, synes jeg.

Denne turen var nok ikke det, men i lys av alle turer som har vært i media grunnet store utgifter til familier som forsvares med at de er lagt til høstferien synes jeg dette blir enda dummere.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 09:59   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elever slipper å betale hjemreise

Rar avgjørelse. Og rart at en vgs-klasse skal til Lanzarote (av alle steder) for å trene.

Og helt ærlig: Tar du med en gjeng tenåringer på tur til Lanzarote skal det godt gjøres å unngå fyllebråk, vil jeg tro.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no