Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Navn på tærne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-13, 22:16   #1
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Navn på tærne?

Jeg har fått flis i en tå!
Den midterste, langtåa? -Bortsett fra at den ikke er lengst.
Jeg sier stor-tå og lille-tå, men har ingen navn på de tre i midten.
Fingrene derimot er greie, der har alle navn.

Så da lurer jeg av alle ting på; Har dere navn dere bruker på tærne?

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:19   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn på tærne?

Telt fra lilletåa: Tittil, Tottil, Tillerot, Neglefru og Store Gubben Hesten.

Men sånn seriøst, kan ikke andre navn enn stortå og lilletå, nei.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:20   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn på tærne?

Nei.

Knerten vil gjerne ha det, men peketå? langetå? Ringtå? Nei, det funker bare ikke.

Tetil, totil, tåtil, tillarot og storegubben sjøl? Nei, det er stortå, lilltå og de tre i midten, gitt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:22   #4
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Navn på tærne?

Treåringen min sier den heter lille-Mario. Stortåa heter Bowser. :ikkesåhjelpsom:

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:23   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn på tærne?

Titil, tåtil, tellarot, mangfru og store gubben hesten/store krubbhesten.



Titil uttales som Tiril.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:23   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Treåringen min sier den heter lille-Mario. Stortåa heter Bowser. :ikkesåhjelpsom:



Stortåa og lilletåa. :hjelpsom:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:30   #7
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn på tærne?

Dere tar feil alle sammen. Det heter:
Tommeltott, slikkepott, langemann, guldbrand og lille Petter spellemann.




Jeg fant for øvrig denne (det viser seg at mine navn er fra besteforeldre-generasjonen):
http://www.sprakradet.no/nb-NO/Toppm...e/Navn-pa-taa/

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:32   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.838
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn på tærne?

Tetil, Tåtill, Tillarot, Apalfru/Jomfrufin og Store Skrubbe Hesten i skogen

Etter tå 1,2,3,4 og 5

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:33   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navn på tærne?

Når ungene var babyer kalte jeg de (sagt fra stortåa): tittil, tåttil, tellerus, mellerus og bittelille kompeisen.

Nå er det bare storetåa, lilletåa og de tre i midten. Evt naboen til storetåa, den midterste, naboen til lilletåa.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:33   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Dere tar feil alle sammen. Det heter:
Tommeltott, slikkepott, langemann, guldbrand og lille Petter spellemann.

Nei, det er jo navn på FINGRENE!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:36   #11
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Dere tar feil alle sammen. Det heter:
Tommeltott, slikkepott, langemann, guldbrand og lille Petter spellemann.




Jeg fant for øvrig denne (det viser seg at mine navn er fra besteforeldre-generasjonen):
http://www.sprakradet.no/nb-NO/Toppm...e/Navn-pa-taa/

Det er fingrene som heter det, ikke tærne.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:36   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn på tærne?

Njulaif er på viddene, det der er jo fingernavn!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:37   #13
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.031
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn på tærne?

Det er små tåtitter som sitter på foti. Også kalt tjukk-tåtitt, mindre-tjukk-tåtitt, mellomst-tåtitt, nest-minst-tåtitt og lille-tåtitt.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:38   #14
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Det er små tåtitter som sitter på foti. Også kalt tjukk-tåtitt, mindre-tjukk-tåtitt, mellomst-tåtitt, nest-minst-tåtitt og lille-tåtitt.

Hehe, en av de bedre!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:42   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn på tærne?

Tåtilla tillerosa apeplomma storegomma gubbehest

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 23:04   #16
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, det er jo navn på FINGRENE!

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det er fingrene som heter det, ikke tærne.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Njulaif er på viddene, det der er jo fingernavn!


Sjekk linken fra språkrådet, folkens. Der står det helt tydelig at dette het tærne på bestefars tid.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 23:07   #17
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Sjekk linken fra språkrådet, folkens. Der står det helt tydelig at dette het tærne på bestefars tid.

Nei, det er jeg ikke enig i at det står. Det ser ut som et utdrag av en artikkel, der de først ramser opp navn på fingrene, og så skal ta tærne men ikke husker hva de heter. Og da må de spørre besteforeldre om råd.

Sitat:

Bestefars tær

tommeltott
slikkepott
langemann
gullbrand
lillle Petter spellemann


Men da jeg skulle fortelle gullgutten hva tærne heter, kom jeg til kort. Jeg husket bare et par navn, så jeg måtte «rundspørre». Slik ble resultatet (det ramses alltid fra lilletåa):

tittell (to korte vokaler) el. titil (to lange)
tottill el. totil
tillarot el. tilarot
minkefru (flest stemmer; ellers ble det sagt minkefrø, megelfrø og negelfru)
krufest-storegubben-hesten (alle fem (!) stemmene)

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 23:11   #18
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Nei, det er jeg ikke enig i at det står. Det ser ut som et utdrag av en artikkel, der de først ramser opp navn på fingrene, og så skal ta tærne men ikke husker hva de heter. Og da må de spørre besteforeldre om råd.

Jeg er faktisk litt enig når du nå sier det, og jeg leser det en gang til. Men hvorfor sa min bestefar (helt på ordentlig) de navnene mens han tok i tærne mine tro? Kan det være at han ikke kunne noen regle for tærne, og bare brukte fingernavnene i stedet?

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 23:12   #19
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Navn på tærne?

Kunne vel ikke innrømme at han ikke husket det. Fake it 'till you make it!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 23:15   #20
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn på tærne?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Kunne vel ikke innrømme at han ikke husket det. Fake it 'till you make it!

Hele min verden som jeg kjenner den er totalt forandret.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no