Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-14, 16:40   #1
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Fikk en lei telefon fra lærern til Vesla (5.klasse) med beskjed om å ta en prat med henne fordi hun hadde vært innvolvert i en episode som gjaldt rasisme. Hadde jeg ikke allerede sittet så tror jeg at jeg hadde falt om.
Episoden var ifg læreren som ringte:
Klassen skulle ha vikar i norsk. Hun snakker veldig gebrokkent, men forståelig. Hun leser opp diktatordene og noen av guttene begynner å le og tulle og det hele utarter seg til kaos. Jenta mi ler av guttene som tar helt av med å lage rare ord også ufine ord som pikk.

Jeg ble veldig lei meg, jenta mi også. Hun skjønner at hun var endel av problemet siden hun lo og på den måten oppmuntret guttene til å fortsette.
Men jenta mi aner ikke hva rasisme er og dette var fra hennes side, ikke et uttrykk for rasisme.

Spørsmålet mitt blir : Er guttenes oppførsel rasisme? De gjør jo på en måte narr av hennes språkferdigheter, men ikke på bakgrunn av rase, religion, kultur eller geografi. Hva tenker dere?

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 16:55   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Omtrent umulig å si uten å ha vært til stede, men jeg tenker at dersom lærerern oppfattet det som rasisme eller problemer som følge av sin hudfarge eller nasjonalitet, så er det all grunn til å anta at hun har rett og ta tak i problemet.

Det er selvsagt fullt mulig at de fleste i klassen ikke reflekterte over lærerens nasjonalitet eller hudfarge i det hele tatt, men det er jo like fullt en god anledning til å snakke om nettopp slike ting, også for dem som har barn som ikke har tanker i de baner i det hele tatt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 17:14   #3
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Absolutt, Teofelia.
Slik jeg oppfattet det utfra referatet så var det nok det at hun sa ordene gebrokkent og dette ble fryktelig "morsomt" for guttene som begynte å spinne videre. Utrolig kjip opplevelse for denne læreren som er en forsiktig person, som nok ikke oppleves som så myndig eller autoritær. Oppførselen til barna er langt unna normal folkeskikk og helt uakseptabel.
Jeg bare stusset litt på at det nesten med en gang ble lagt i båsen for rasisme. Hadde man gjort det dersom læreren snakket med tysk aksent?

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 17:17   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg tror at her er det snakk om unger som syntes det var uhorvelig gøy med ord som ble uttalt feil, og så utartet det seg med tøys og latter ut fra dette. Altså, rett og slett dårlig oppførsel, og ikke spesifikt ut fra hudfarge/etnisitet.

Det er uansett greit å ta en prat med ungene om at det ikke er ok å gjøre narr av folk sin uttale, fordi det kan oppleves som vondt å bli ertet slik, selv om man er voksen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:20   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg syns det å gjøre narr av en person på grunn av at vedkommende snakker gebrokkent kan betegnes som rasistisk. Ikke nødvendigvis bevisst rasisme fra barn, men de gjør narr av en persons språk fordi denne ikke snakker perfekt norsk. Det betyr ikke at barna er rasister, bare oppfører seg kjipt, men de må bevisstgjøres.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:21   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

I femte klasse er de store nok til å få slik oppførsel omtalt i klartekst uten noe innpakning og bomull.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:31   #7
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Uansett om man kaller det mobbing eller rasisme så er det uhørt og burde virkelig tas tak i. Slik behandler man ikke andre, uansett språk eller uttale.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:33   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg ser på dette som rasisme, uten at de er (bevisste) rasister liksom. 5.klassinger vet bedre. Hadde de derimot gått i 1. hadde jeg kanskje sett anderledes på det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:35   #9
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg ser på dette som rasisme, uten at de er (bevisste) rasister liksom. 5.klassinger vet bedre. Hadde de derimot gått i 1. hadde jeg kanskje sett anderledes på det.

Jepp.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:46   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Var det femteklassinger? Det hadde jeg ikke fått med meg. Jeg trodde det var yngre barn. Uansett, da burde de vite bedre ja. En femteklassing burde vite hva rasisme er.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:47   #11
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Hadde det vært puttet i rasisme-båsen dersom læreren snakket tysk aksent eller rogalending?

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:48   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Om det var tysk aksent? Ja, det vil jeg si

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:48   #13
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Hadde det vært puttet i rasisme-båsen dersom læreren snakket tysk aksent eller rogalending?

Jeg vil tro det ville blitt kaldt mobbing.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:51   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Hadde det vært puttet i rasisme-båsen dersom læreren snakket tysk aksent eller rogalending?

Det har jo ingenting å si. Det kalles ikke rasisme å gjøre narr av noen med rødt hår, hvit hud og fregner heller, selv om det er rasisme å gjøre narr av noen for å ha brun hud og krusete hår.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:54   #15
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Var det femteklassinger? Det hadde jeg ikke fått med meg. Jeg trodde det var yngre barn. Uansett, da burde de vite bedre ja. En femteklassing burde vite hva rasisme er.

Burde og burde...Tja.. min femteklassing vet at rasisme er å behandle noen dårlig utfra kultur, geografi, rase. Men hun hadde ingen ide om at hun utøvde rasisme i denne situasjonen. Derimot så viste hun nok at hun ikke burde le av guttene som hauset opp.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 18:56   #16
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Litt på siden.
Vil det si at jeg ikke kan gjøre narr av en mørkhudet uten at jeg er rasist?
Dvs narr av andre ting enn det som går spesifikt på rase/kultur.

Vil enhver forulempelse mot en av en annen rase/kultur være å anse som rasisme?

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:01   #17
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Man trenger ikke være rasist selv om man gjør eller sier noe rasistisk. Eller?



Jeg synes slik oppførsel fra barn, ganske store som de er, i flokk var de og totalt uten respekt for den voksne (det ville ikke vært annerledes om det var et barn) skal slåes hardt ned på, uten sensur eller fokus på hva hvis om at alt var annerledes og de stakkars (store, i flokk og respektløse) barna visste jo ikke bedre.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:02   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Vil enhver forulempelse mot en av en annen rase/kultur være å anse som rasisme?

Nei, selvfølgelig ikke. Begynner du å bli snurt fordi vi mener dette kan betegnes som rasistisk? Jeg mener absolutt ikke at datteren din er rasistisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:03   #19
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

For min del er det ikke rasismespørsmålet som er det viktigste, det er hvordan man oppfører seg. Man ler ikke av mennesker som snakker rart, ser rare ut eller gjør ting som ikke korresponderer med det man er vant til. Det å le av guttene som gjør narr av vikaren er i mine øyne et stort overtramp. Jeg kan bare forestille meg hvordan det måtte ha vært for den stakkars vikaren.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:03   #20
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Man trenger ikke være rasist selv om man gjør eller sier noe rasistisk. Eller?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no