Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-14, 20:34   #41
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg er helt uenig. Dersom man erter en tysk lyshudet og europeisk utseende person for aksenten tror jeg det vil være langt færre som kaller det rasisme enn hvis personen var mørk og hadde somalisk aksent (hvordan nå det høres ut). Jeg har vel knapt hørt noen definere noe som rasisme som handler om lyshudete person som ser like ut som "oss".

Jeg vil kalle det dårlig oppførsel. Og jeg er enig med Imma om at det av og til brukes rasisme om ting som er mobbing og ikke har noe med hudfarge/religion/kultur å gjøre.

Er det rasisme å erte den adopterte, mørkhudete skoleeleven fra Bergen for dialekten? Hvis ja, er det da også rasisme å gjøre det samme med en etnisk norsk lydhudet person?


Jeg kjenner meg enig med deg her.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:35   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Måten du definerer rasisme er ganske gammeldags, Him. Det som betegnes som rasisme i dag er mer eller mindre basert på FNs definisjon på rasisme fra 1966 og går på kultur, opprinnelse og etnisitet. Så jeg syns det er litt snodig at du definerer rasisme som du gjør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:35   #43
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Ok? Og hvem har plassert deg der?

Jeg syns denne diskusjonen kunne blitt god. Jeg forstår derimot ikke det voldsomme behovet dit for å si "Vi er IKKE rasister". Det er ikke det som diskuteres. Ei heller mellom linjer. Spør du læreren som var involvert i dag, om hvordan hun føler det, så tror jeg ganske sikkert hun oppfatter det som rasisme.

Jeg hadde også håpet på en god diskusjon.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:39   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg har oppfattet deg som veldig i forsvar, Imma, ikke bare uenig. Og det er jo sikkert fordi du tar utgangspunkt i en nær historie for deg at jeg oppfatter det slik. Slik jeg har oppfattet deg så mener du at dette ikke er rasisme, du vil ikke at datteren din skal beskyldes for det, og du syns ikke man kan være rasistisk uten at man vet hva det er. Siden datteren din ikke vet hva rasisme er, eller er rasist, så kan hun ikke utøve rasisme.

Jeg har ikke oppfattet deg eller datteren din som rasister.

Det kan godt være at jeg leser mer inn i dine innlegg enn det som faktisk står der altså, men jeg tenkte det var greit å vise hvordan jeg leser deg, så forstår du kanskje bedre hvorfor jeg har argumentert som jeg har gjort.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 03-11-14 kl 20:54.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:43   #45
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.


Men jeg er også litt overrasket hvis rasisme er et begrep femteklassinger overhodet ikke aner noe om. Det bør de ihvertfall få vite litt om jo før jo heller.

Presisert litt tidligere i tråden. De har lært om hva rasisme er i teorien, men jenta mi hadde ihvert fall problemer med å se at det som skjedde i klassen hadde noen sammenheng med hvilken rase eller kultur læreren hadde. Hun hadde ikke vanskeligheter med å se at det var slemt og tankeløst og respektløst.
Vi har pratet om det, det var ikke vanskelig.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:55   #46
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Måten du definerer rasisme er ganske gammeldags, Him. Det som betegnes som rasisme i dag er mer eller mindre basert på FNs definisjon på rasisme fra 1966 og går på kultur, opprinnelse og etnisitet. Så jeg syns det er litt snodig at du definerer rasisme som du gjør.

Det kan godt hende. Det er jo nettopp fordi jeg oppfatter ordet som utdatert og gammeldags at jeg opplever det som "feil" i en moderne dialog. Jeg tittet i store norske leksikon nå, og de definerer det du nevner som moderne rasisme eller nyrasisme - må innrømme at jeg aldri har hørt om noen av delene (og moderne rasisme, synes jeg høre helt snålt ut, mest sannsynlig fordi jeg oppfatter moderne som et positivt ord, men det jo en helt annen sak). Synes du at sexisme er et greit ord å bruke? (ble bare nysgjerrig)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:55   #47
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg synes selvsagt det er ubehagelig å møte meg selv i døra med rasistiske holdninger. Det er noe av det som er aller mest tabu for folk som anser seg selv som moderne, oppegående, tolerante anti-rasister. Likefullt skjer det av og til, selv om det er velment, og selv om man ikke først tenker på det som rasisme. Jeg tror at det å kunne stoppe opp, ta tak i det, selv om det føles ubehagelig, og selv om man ikke mente det, er den beste vaksinen mot mer rasisme. Og om barn kan lære seg å reflektere over dette, innrømme overfor seg selv at de har gjort noe galt selv om det føles ubehagelig, får man en god lærdom med seg videre. Å lære at ja, det var feil, og ja, det gjør vondt å erkjenne at man har gjort noe feil, men det er greit og man går videre og har lært.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:56   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Hvordan dette kan tolkes er ikke lett å vite. Hva som har motivert ungene til å gjøre narr her er veldig vanskelig å vite.

Jeg opplever at enkelte unger på den alderen flirer av dialekten min og det er ikke umulig at noe sånt kunne skjedd. Det samme gjelder etnisk norske med gebrokken dialekt eller talefeil tror jeg. Det er ikke pent å gjøre narr på den måten, men jeg vil ikke putte det i rasismebåsen uten videre. Det kan være snakk om umodne unger.
Jeg hadde en lærer som snakket annerledes og gjennom hele ungdomsskolen ble hun hermet etter på en temmelig stygg måte av enkelte i klassen min. Hun var norsk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:56   #49
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har oppfattet deg som veldig i forsvar, Imma, ikke bare uenig. Og det er jo sikkert fordi du tar utgangspunkt i en nær historie for deg at jeg oppfatter det slik. Slik jeg har oppfattet deg så mener du at dette ikke er rasisme, du vil ikke at datteren din skal beskyldes for det, og du syns ikke man kan være rasistisk uten at man vet hva det er. Siden datteren din ikke vet hva rasisme er,eller er rasist, så kan hun ikke utøve rasisme.

Det kan godt være at jeg leser mer inn i dine innlegg enn det som faktisk står der altså, men jeg tenkte det var greit å vise hvordan jeg leser deg, så forstår du kanskje bedre hvorfor jeg har argumentert som jeg har gjort.

Takk, det er så greit når man sier hvordan man leser den andre.
Du har nok rett idet at jeg er uenig i at datteren min opptrådte rasistisk. Det handler om at for henne handler det overhodet ikke om farge, etnisitet, religion. For henne handlet episoden om at hun lo av guttene fordi de fjollet og skapte seg. Hun skjønner nå at det kunne oppfattes helt annerledes av læreren.
En annen del av innlegget spør jeg om guttenes oppførsel var rasistisk? Dette var ment som et åpent spørsmål og ikke noe jeg hadde noen klar formening om. Samtidig ønsket jeg en diskusjon om rasismebegrepet da min erfaring (les: tidligere innlegg) er at det blir misbrukt derfor min påstand om at det er inflasjon i begrepet.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:58   #50
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Eg syns dette går fullstendig uakseptabel oppførsel, men eg syns ikkje det var rasistisk. Mobbing syns eg er meir dekkande.
Eg er heilt einig med Imma i at rasisme-begrepet har blitt litt utvatna.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:59   #51
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Samtidig ønsket jeg en diskusjon om rasismebegrepet da min erfaring (les: tidligere innlegg) er at det blir misbrukt derfor min påstand om at det er inflasjon i begrepet.

Der har vi helt motsatt oppfatning, jeg opplever egentlig at rasisme og rasist er ord som brukes mindre og mindre. (Men når de brukes blir de mer "ullne" enn før)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:59   #52
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.337
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Ungene fleipet vel med måten ting ble sagt på (lydene, uttalen, toneleiet, etc.), uten at det lå noe mer bak enn som så? Jeg har i hvert fall ikke grunnlag for å si at det lå noe mer bak, og i så fall synes jeg det er utrolig respektløst, men ikke rasistisk. Men svært respektløst, altså, og det hadde bekymret meg som mor.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:00   #53
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Føler for å presisere: Jeg opplever (som i observerer) en god del fordommer mot mennesker med spesifikke opprinnelsesland (feks somaliere) og spefikk etnisitet (feks romfolk). Dette er feks i media. Jeg opplever selfølgelig ikke dette personlig, da jeg er hverken er fra Somalia eller rom. Jeg kan ikke huske å ha sett generell hets mot mørkhudete, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke eksisterer.

Selvfølgelig eksisterer hets basert på hudfarge. Det er jo bare å lese en hvilken som helst sak på db.no eller nettavisen.no der de har åpnet kommentarfeltene.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:01   #54
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Selvfølgelig eksisterer hets basert på hudfarge. Det er jo bare å lese en hvilken som helst sak på db.no eller nettavisen.no der de har åpnet kommentarfeltene.

Nå leser ikke jeg kommentarfelter. Jeg opplever mye mer hets (igjen, basert på det jeg leser) mot muslimer enn mot mørkhudete.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:04   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg er iallefall usikker på om skolen ville kalt det rasisme om vedkommende snakket litt dårlig norsk fordi hun var tysk, som var et eksempel her. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er feil å kalle det rasisme heller, men jeg skjønner at barn i den alderen selv ikke var klar over det.

Uansett så gir det jo læring og refleksjon, for store og små. Og sikkert flere som lærte noe. For vikaren kunne det jo helt klart oppleves som rasisme, og da er det det man må ta tak i.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:09   #56
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå leser ikke jeg kommentarfelter. Jeg opplever mye mer hets (igjen, basert på det jeg leser) mot muslimer enn mot mørkhudete.

Så du skriver at du mener det ikke er fordommer i Norge i dag basert på hudfarge/utseende kun ut fra egen erfaring? Det er da en veldig rar slutning.

Til HI: Ingen av oss var i klasserommet, så hva vi måtte tro og mene er en ting. Hvis lærervikaren opplevde det elevene gjorde som noe som gikk på hennes etnisitet (og det kan det å gjøre narr av måten å snakke på absolutt gjøre), mener jeg at elevene og deres foreldre får ta det inn over seg. Og jeg mener skylden er like stor til den som sitter og ler av andre "fjoller og skaper seg".

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:20   #57
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Så du skriver at du mener det ikke er fordommer i Norge i dag basert på hudfarge/utseende kun ut fra egen erfaring? Det er da en veldig rar slutning.

Til HI: Hvis lærervikaren opplevde det elevene gjorde som noe som gikk på hennes etnisitet (og det kan det å gjøre narr av måten å snakke på absolutt gjøre), mener jeg at elevene og deres foreldre får ta det inn over seg. Og jeg mener skylden er like stor til den som sitter og ler av andre "fjoller og skaper seg".

Har du fått inntrykk av at jeg ikke gjorde det?

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:20   #58
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes selvsagt det er ubehagelig å møte meg selv i døra med rasistiske holdninger. Det er noe av det som er aller mest tabu for folk som anser seg selv som moderne, oppegående, tolerante anti-rasister. Likefullt skjer det av og til, selv om det er velment, og selv om man ikke først tenker på det som rasisme. Jeg tror at det å kunne stoppe opp, ta tak i det, selv om det føles ubehagelig, og selv om man ikke mente det, er den beste vaksinen mot mer rasisme. Og om barn kan lære seg å reflektere over dette, innrømme overfor seg selv at de har gjort noe galt selv om det føles ubehagelig, får man en god lærdom med seg videre. Å lære at ja, det var feil, og ja, det gjør vondt å erkjenne at man har gjort noe feil, men det er greit og man går videre og har lært.

Dette syns jeg var godt skrevet. Det hender jeg tar meg selv i rasistiske tanker også, og da er det veldig nyttig at jeg kan gjenkjenne det som nettopp det, og kjefte på meg selv. På samme måte som jeg av og til kan tenke skikkelig urimelig om hva som er min feil og andres feil, og må kjefte på meg selv der også. Ganske ofte, faktisk.

Det er ikke sikkert guttene mente det som rasistisk heller, men det betyr ikke at det ikke var det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:25   #59
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Så du skriver at du mener det ikke er fordommer i Norge i dag basert på hudfarge/utseende kun ut fra egen erfaring? Det er da en veldig rar slutning.

Jeg sier at det jeg observerer er mye mer fordommer som går på opprinnelse, etnisitet og religion, heller enn hudfarge. Er du uenig med meg i dette? Tallullha, sa jo nettopp tidligere i tråden at det faktisk er dette som er definisjonen på rasisme i dag.

(Spennende diskusjon. Tallulha mener at jeg ikke har greid å oppdatere meg på hva ordet rasisme innebærer i dag. Og du mener at jeg trekker rare slutninger fordi jeg observerer det som ordet rasisme innebærer i dag. Hva legger du i det da?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:30   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.960
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg oppfatter heller ikke dette som rasisme. De ertet fordi noe ble sagt feil. Hvis det ikke hadde blitt kalt rasisme hvis vikaren var f.eks. tysk så skjønner jeg ikke helt hvorfor det blir rasisme fordi hun har en annen hudfarge.

På den annen side; hvis hun følte det var rasisme så gir jo dette et godt grunnlag for å samtale med ungene om hva som oppfattes som rasisme både av dem selv og andre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no