Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Monarki eller republikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva ville du stemt i dag i en folkeavstemning?
For å beholde monarkiet 29 34,52%
For å innføre republikk 42 50,00%
Vet ikke/ ville ikke stemt/ ville stemt blankt 13 15,48%
Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-07, 18:26   #21
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Monarki så klabert.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:42   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Monarki, helt klart. Jeg ser ingen ulemper med å ha et statsoverhode som er fullstendig politisk uavhengig.

Men det kan man jo fint ha selv om stillingen ikke er arvelig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:44   #23
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

På hvilket grunnlag skal de da velges?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:46   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

På hvilket grunnlag skal de da velges?

På "personlig egnethet"-grunnlag. Eller rettere sagt: på grunnlag av hva slags president folk vil ha.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:47   #25
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Og hvordan skal de gå frem da?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:48   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og hvordan skal de gå frem da?

Hvem da?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:49   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Hvordan skal en slik valgkamp drives? *jeg er snill og grei, stem på meg*

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:51   #28
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Ja?

Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:52   #29
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Jeg er for republikk.

Enig med mange her at det er feil å arve så viktige posisjoner, og det er også dårlig gjort mot kongefamilien.

Jeg synes i tillegg jeg da at kronprinsparet begynner å bli vel politiske, og til stor forskjell fra kong Olav og kong Harald. Selv om jeg er enig i veldig mange av sakene til kronprinsparet så er det uansett politiske holdninger de viser. Jeg synes vel egentlig at prinsipielt sett så skal de enten holde kjeft eller så kan de som andre politikere gå til valg på meningene sine.

Jeg synes den islandske modellen med en "kosepresident" som er mer eller mindre ansatt for å være hyggelig og sose rundt å åpne bruer og slikt hadde passet bra i Norge.

Jeg hadde stemt på Odd Børretzen for eksempel.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:59   #30
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja?

Så hvilken som helst med nok penger kan stille til valg? Det utelukker mange snille mennesker.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:01   #31
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Republikken bør helst innføres umiddelbart. Vi trenger ikke velge noen eller gjøre noe som helst annet enn å gi kongen sparken (så kan han få fri til å leke med millionærvennen sine). Stortingspresidenten blir statsoverhode, og trenger ikke en gang å skifte tittel. Jagland er jo da en ulempe i første omgang, men Stortinget greier sikkert å finne en litt mer kompetent person til stillingen neste gang.

Ben "Republiken Norge er et frit, selvstændigt, udeleligt og uafhændeligt Rige" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:05   #32
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Jeg vet ikke hva jeg ville valgt i dag, så jeg stemte "vet ikke " (men ville DEFINITIVT gjort meg opp en mening og stemt dersom det var aktuelt).
Jeg liker ikke monarki-formen, både på grunn av arvet posisjon og pga en meningsløs overklasse-livsstil som overhodet ikke representerer MEG. Det hører ikke hjemme i et land hvor adelen er avskaffet. Synes også "kongen i statsråd" er tullete - hva skal kongen der å gjøre? MEN jeg vet for lite om alternativene, da. Det virker ikke spesielt kult med en president som har masse makt og mulighet til å "skakk-kjøre" landet, mens en formell president UTEN makt virker like meningsløst som monarkiet.


Syns forresten ikke at det virker som en "skjebne verre enn døden" å bli født inn i kongefamilien, da. Misunner dem det ikke, men akkurat det er ikke noe tungtveiende argument for meg...

  Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:08   #33
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg synes egentlig det fungerer helt greit nå idag, vi er heldige med våre kongelige som stort sett er representer godt og har ingen formell makt slik at landet kunne blitt i fare dersom de var fullstendig idioter.
Jeg kan godt se verdien av et kongehus som tross alt representer Norge ute på en fin måte og som skaper blest for landet. På en annen side har de ingen annen funksjon, og man kan kanskje si at en president eller statsminister like godt kan representere Norge, men da har vi det politiske aspektet der man ikke kan samle hele landet bak. Jeg synes også for de kongelige personlig at det kan være for stor byrde å bli født med og at man nesten ikke kan velge. Jeg tror også for vår framtidige kongehusmedlemmmer ville det ikke blitt så stor forskjell mht muligheter da de sannsynligvis vil sitte igjen med en viss status og posisjon i visse kretser, men de får til gjengjeld frihet.
Så det blir litt sånn; det fungerer jo helt greit uten de store katastrofer for landet nå, så hvorfor ikke fortsette? Men hvorfor fortsette når de ikke har noen egentlig maktposisjon og så mange etterhvert ikke ønsker det. Er det å gi personer for mye privilegier uten at de har fortjent det, utover å ha arvet posisjonen? Mange tanker, men ikke et helt klart svar for min del.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:10   #34
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Republikk. Definitivt. Kongeparet er fine de. Kronprinsparet likeså. Men vi aner jo ikke om det dukker opp en eller annen psycho arving etterhvert. Vi har demokrati her til lands, og da er det rart at noen skal kunne arve posisjon.

Jeg er enig med flere her i at en president som ikke har reell makt er ok. Se på India. De har nå fått en kvinnelig president som har en slags symbolsk, samlende funksjon. Det kunne vi også hatt. En som spredte gode vibber og som klippet røde bånd, og som var en slags landsmoder. (Heia Gro!) Såklart noen mer fornuftige oppgaver også, men altså ikke en Siv Jensen som blir president fordi skatter er kjipt og denslags.

Jeg ser for meg et valg hvor en president f eks kjører en valgkamp basert på verdisyn. Av typen "jeg skal jobbe for å fremme likeverd blant mennesker av ulike kjønn, rase, handikap" etc.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:15   #35
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.


Jeg ser for meg et valg hvor en president f eks kjører en valgkamp basert på verdisyn. Av typen "jeg skal jobbe for å fremme likeverd blant mennesker av ulike kjønn, rase, handikap" etc.

Men så lenge presidenten bare er "kosemose" (tillært uttrykksform )spiller det ikke så stor rolle hva slags verdisyn h*n har? Uten reell innflytelse vil jo Siv & co kunne styre etter sin duste-politikk likevel?


Sist redigert av Frantzen : 31-07-07 kl 19:16. Årsak: Utilsiktet kjønnsdiskriminering :flau:
  Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:20   #36
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg synes den islandske modellen med en "kosepresident" som er mer eller mindre ansatt for å være hyggelig og sose rundt å åpne bruer og slikt hadde passet bra i Norge.

Ser ikke den helt store forskjellen mellom en slik "kosepresident" og et kongepar?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:23   #37
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Kanskje monarkiet avskaffer seg selv nå som det driver på og bikker for medlemmene.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:26   #38
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Men så lenge presidenten bare er "kosemose" (tillært uttrykksform )spiller det ikke så stor rolle hva slags verdisyn h*n har? Uten reell innflytelse vil jo Siv & co kunne styre etter sin duste-politikk likevel?

Det spiller stor rolle hvilket verdisyn presidenten har i form av at en del av presidentens rolle må være å forbedre landet på en eller annen måte. Hadde vi fått en president som var aktiv i sitt arbeid med å få kvinner til å prioritere hjem og familie så ville det ikke være særlig heldig, gitt at vi hadde en institusjon hvor presidentens virke faktisk var av betydning, dog uten regjeringsmakt.

At presidenten vil være uten reell innflytelse tilsvarer dagens ordning, hvor kongen har en vetorett som ikke blir tatt i bruk.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:27   #39
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ser ikke den helt store forskjellen mellom en slik "kosepresident" og et kongepar?

Synes du virkelig ikke at det er forskjell mellom et folkevalgt statsoverhode og noen som har arvet stillingen? Og hvilke konsekvenser det kan ha?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 19:34   #40
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Synes du virkelig ikke at det er forskjell mellom et folkevalgt statsoverhode og noen som har arvet stillingen? Og hvilke konsekvenser det kan ha?

Jo, men ikke hvis vedkommende ikke har noen reell funksjon eller innflytelse, men bare skal "være hyggelig og sose rundt og åpne broer" ser jeg ikke de helt store konsekvensene. Motivasjonen for å stemme frem en slik person vil muligens være noe laber hvis dette er kriteriene.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no