Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Statskirken og fridager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-07, 09:20   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Statskirken og fridager

Dersom Norge slutter å ha en Statskirke, vil ikke alle de hyggelige fridagene våre forsvinne da? Påsken går vel rett til helvete, det samme gjør vel julen? Og disse enkle herlige fridagene som feks. Kristi Himmelfartsdag, pinsen osv. Alt dette blir vel vanlige arbeidsdager?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 09:26   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken og fridager

Vi kan vel ha et system á la UK med bank holiday?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:02   #3
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Statskirken og fridager

Jeg tror på ingen måte en endring i kirkeordningen vil ha noen innvirkning på antall arbeidsdager, men det ville kanskje kunne endre plasseringen av fridagene noe. Jeg syns det ville være fornuftig med samme antall fridager hvert år. Slik at hvis f.eks 17. mai var i helgen fikk man fri på mandag. Da kunne man bytte noen av 2-dagene Hattifnatten nevner i de ekstra fridagene dette gir, og ha like langt arbeidsår hvert år. Men det kan man naturligvis gjøre uten å endre kirkeordningen også.

Jeg har en vag idé om at det ble foreslått fra politisk hold å flytte Kristi himmelfartsdag inn i helgen for et par tiår siden. Det var naturlgivis ikke aktuelt for Den norske kirke, men det var ikke noe kirkelig krav at dagen måtte være helligdag. Det var det derimot krav om fra LO.

Ben "or maybe I dreamed it" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:16   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Statskirken og fridager

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I forhold til fridager så har det vært diskutert å kutte ut felles fridager og heller gi folk fleksible fridager. En fordel er at det gir større rom for fleksibilitet for noen. Samtidig er det på mange måter verdifullt at mange har fri samtidig.

Kristne i hele verden feirer påske uavhengig om de har fri eller ikke. Det vil fortsatt skje i Norge selv om helligdagene i påsken vil bli arbeidsdager. Jeg tror det vil være en større utfordring i forhold til norsk påskefjellskultur.

Fleksible fridager kan helt sikkert være et gode for mange - og særlig arbeidsgiver. For andre kan det slå ugunstig ut, fordi man sjelden kan få velge når man vil ha fri, fordi det "aldri passer". Det har jeg opplevd i forhold til egen jobb, med avspassering. Vi ble oppfordret til å ta overtid som avspassering, men fikk aldri avspassere når vi selv ville. (Litt på siden, men for å vise hva jeg mener)

  Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 11:46   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Statskirken og fridager

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Fleksible fridager kan helt sikkert være et gode for mange - og særlig arbeidsgiver. For andre kan det slå ugunstig ut, fordi man sjelden kan få velge når man vil ha fri, fordi det "aldri passer". Det har jeg opplevd i forhold til egen jobb, med avspassering. Vi ble oppfordret til å ta overtid som avspassering, men fikk aldri avspassere når vi selv ville. (Litt på siden, men for å vise hva jeg mener)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no