Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Se resultatene: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?
Nynorsk 26 23,42%
Bokmål 84 75,68%
Begge deler (pga. flytting etc.) 0 0%
Samisk 0 0%
Ingen av delene, vokste ikke opp i Norge 1 0,90%
Deltakere: 111. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 14:25   #21
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål, men kunne like gjerne hatt nynorsk.

polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 15:02   #22
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål. Hatet nynorsk dypt og inderlig.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 15:39   #23
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Bokmål her også.

Jeg lurer forresten på de som har skiftet hovedmål - hvorfor?

Jeg har aldri snakket dialekten de har der jeg vokste opp (min mor er fra østlandet så jeg tok etter henne) så jeg slet med nynorsken. Det var dessuten litt "opprør" siden "alle" kommenterte språket mitt og stadig kalte meg "fin på det" siden jeg ikke snakka dialekt.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:08   #24
Elias
Superaktiv
 
Elias sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 317
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Nynorsk.
Men nå jobber jeg med en del tekster i jobben min, og da går det hovedsaklig på bokmål.
For å si det sånn: Man vil formidle noe, og da uttrykker man seg helst på det skriftsspråket som går inn hos flset mulig. (Sånn er det med jobben min. Vi skal jo selge mest mulig til mange).
Og derfor tror jeg at jeg skriver like godt bokmål som nynorsk.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:09   #25
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.


Etter jeg ble gift med en som snakker nynorsk så er det en naturlig del av hverdagen.

Nynorsk er et skriftspråk og ingen dialekt.

Jeg hadde bokmål og har det fortsatt. Dog begynner jeg å bli ganske så god i nynorsk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:28   #26
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:30   #27
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål.. takk og pris.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:31   #28
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål. Der jeg bodde var det helt utenkelig å velge noe annet.

På videregående hadde vi et slikt sjarmtroll av en norsklærer, som mer eller mindre sa rett ut at han ikke kunne fordra nynorsk ("jeg synes ikke det er særlig gøy jeg heller, men vi bare igjennom dette, altså..."). Jeg likte egentlig nynorsk veldig godt, og ble harm på nynorskens vegne, nærmest. Jeg byttet ikke, men det burde jeg jo ha gjort bare for å irritere fyren.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Bokmål. Jeg vurderte å skifte hovedmål på videregående bare for å være sær ( ), men gjorde det aldri.



Det hadde i grunnen passet imagen min godt på den tida.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:38   #29
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Nynorsk. Jeg skiftet da jeg begynte på universitetet, da det ble for mye stress å skulle oversette faguttrykkene fra bokmål. Jeg skiftet tilbake igjen da jeg skrev masteroppgaven, og føler meg mye mer "hjemme" når jeg skriver nynorsk. Jeg har beholdt bokmål som forumspråk.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:46   #30
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Nynorsk. Hadde det helt til siste året på vidergående da jeg bytta til en byskole der alle hadde bokmål. Var enklest sånn. Har lese skrivevansker og fikk aldri helt roen på nynorsken mens bokmål er jo det vi leser til dagen så det var lettere.

Elsker nynorsk og hadde det ikke vert for at jeg sleit sånn med å skrive det. Og norsklæreren på byskolen ikke har fått med seg oppdateringene i språket siden han gikk på grunnskolen så hadde det kanskje vert mer aktuelt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:03   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:33   #32
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:02   #33
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

I grunnskulen hadde me nynorsk. Eg hadde ein periode då eg gjekk på vidaregåande og nokre år etter, der eg skreiv på bokmål. Det var det som var lettast.

Men så blei eg litt meir voksen og gjekk tilbake til nynorsken.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:12   #34
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Nynorsk. Byttet til bokmål da jeg begynte på videregående, mest pga at resten av klassen hadde bokmål som hovedmål.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:20   #35
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Bokmål.

Lurer på om min datter, som er fremmedspråkelig, må ha nynorsk på skolen? Noen som vet?

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:23   #36
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Jeg flyttet til Norge som 14-åring fra Sverige. Jeg var fritatt før nynorsk. Jeg strevde nok med å lære bokmål. "Når man kommer fra Sverige og Danmark trenger man ikke ekstrahjelp i norsk. Det er så likt" i følge den skolen jeg startet på. Fint for en som har strevd skikkelig med lese-og skrivevansker men klart å kjempe seg til å bli veldig flink. Jeg lærte ikke å lese før i 4 klasse. Når jeg hadde knekket koden så ble jeg en skikkelig lesehest og har siden slukt bøker. Jeg brukte ca 3 år på lære meg tilnærmet perfekt norsk muntlig og skriftlig.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:25   #37
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

Lurer på om min datter, som er fremmedspråkelig, må ha nynorsk på skolen? Noen som vet?

Jeg lurer på om min sønn med språkvansker, lese-og skrivevansker++ må ha nynorsk. Så jeg slenger meg på ditt spørsmål.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:26   #38
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Jeg skrev nynorsk på skolen fram til videregående. Da valgte jeg å bytte til bokmål av en eller annen viktig grunn som jeg har glemt
For øvrig lærte jeg å skrive og lese da jeg var 4, av mine foreldre som er bokmåls-brukere. Dermed kunne jeg begge skriftspråk svært tidlig.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:32   #39
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Nynorsk som hovedmål da, og bokmål nå. Vet egentlig ikke hvorfor jeg skiftet, det bare ble sånn.

Jeg skiftet på vgs pga at når jeg leser bokmål skriver jeg bokmål, og stort sett når jeg leser nynorsk svarer jeg på nynorsk. Det var mest bokmålsbøker derfor ble det bokmål.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:13   #40
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Nynorsk eller bokmål: Hva var ditt hovedmål på grunnskolen?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Nynorsk som hovedmål da, og bokmål nå. Vet egentlig ikke hvorfor jeg skiftet, det bare ble sånn.

Slik er det med meg også.

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no