Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Tursekk

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-16, 19:10   #1
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Tursekk

Vi er jo begynt å dra på litt turer og nå må jeg ha en sekk med lure løsninger og plass til det vi skal ha med. Kan jo ikke basere meg på å dra akebrett med hver gang.

Har sett på Bergans Rondane, men ser ikke at det er hemper til telt der.

Jeg skal jo ha med mat til 1 voksen, 2 barn + 2 hunder, skifteklær, telt og 3 soveposer + fiskeutstyr. Ungene har fått sekker til jul, men det er begrenset med hva de kan bære i de også. Minsten har hatt vannflaskene våre i sin og da er den full. Eldste får plass til toastjernet + soveposen sin.

Nå er det jo en jungel av sekker der ute, så jeg vil ikke kjøpe på måfå.. Er det noen som har noen tips til sekker vi kan se på?

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 19:16   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Denne likte jeg supergodt, men ser den ikke har lomme i lokket og det trekker ned.

Link i bildet.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 19:44   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk

Jeg har ett barn mindre enn deg, og jeg hadde ikke klart meg med mindre enn 90 L sekk. Altså, jeg har klart det med 45 L, men det går jo drastisk ut over komforten. Min kid bærer egen sovepose, ulltøy, godis og en bok.

Tror nesten du må prøve. Min sekk veier nesten 20 kg når vi skal være borte i 2-3 døgn, og sekker er ulike å bære. Du bør ta deg en tur på sportsbutikk og prøve med minst 5 kg vekt i.

Osprey er kjent for å være veldig gode sekker.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 19:49   #4
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Du bør prøve forskjellige sekker på ryggen. Helst med noen kilo oppi. Det er veldig forskjellig hvordan sekkene oppfører seg på ulike rygger. Jeg har f.eks. lånt bort Arc`teryx-sekken min til begge døtrene, den ene elsker sekken, den andre får gnagsår av den og måtte polstre.

Osprey har generelt gode sekker, synes jeg, men så har jeg en rygg/kropp som er fornøyd med det meste av sekker bare oppakningen ikke er for tung. Det virker som du skal bære relativt tungt i og med at du bærer det meste av sakene til barn og hunder. Desto viktigere å ha en sekk som passer deg.

Jeg kjører hardt på lett oppakning, vil helst ikke bære mer enn 12-13 kg på en tre dagers tur, og har ikke større sekker enn 60 liter. Hunden bærer sin egen mat.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 19:57   #5
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Planen er jo at hunden skal bære litt etterhvert, men han er for ung til det enda.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-16, 01:18   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tursekk

Du tøyser når du sier at du har med toastjern, eller?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-16, 07:52   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Du tøyser når du sier at du har med toastjern, eller?

Toastjern for bål. Tøyser ikke.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-16, 13:49   #8
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Er det stor forskjell på sekker for kvinner/menn? Liker flere av sekkene til Osprey for menn bedre enn modellene for kvinne.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-16, 13:55   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk

Kvinnesekker har ofte smalere skulderstropper og litt annerledes formet hoftebelte. Jeg er ganske liten av vekst og synes kvinnesekker veldig ofte er bedre å bære pga. skulderstroppene.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-16, 13:56   #10
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Jeg er ikke så liten og har brede skuldre.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 21:47   #11
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Hvilke merker har folket der ute da som dere er fornøyd med?

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 21:48   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tursekk

Bergans til både eldste og meg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 21:55   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk

Jeg har veldig mange sekker til ulikt bruk, men er totalt sett mest fornøyd med denne. Liker også veldig godt Osprey, men husker ikke akkurat hvilken modell jeg har.

Deuter, som alle jeg kjenner skryter av, passer veldig dårlig til min rygg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 22:18   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tursekk

Jeg har en Bergans som jeg er superfornøyd med, og en Bergans jeg overhodet ikke er fornøyd med. Jeg tror den ene er beregnet for folk med lenger rygg enn meg. Du bør ha god tid i en butikk og prøve med vekt oppi, gå rundt. Og de som selger bør ha peiling slik at de finner sekker som passer til kroppen din.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 08:09   #15
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Jeg har ingen sekker over 60 liter da jeg pakker ganske lett, men har til gjengjeld to av disse, eller den ene er 55 liter. Arc'teryx Briza damesekk (utgått modell) er en kraftig sekk som sitter nydelig på ryggen, men den er i tyngste laget, 2.8 kg. Bergans Helium damesekk veier bare 1 kg, den har jeg ennå ikke brukt på tur, men har store forventninger.

Har mindre sekker i Lowe Alpine, (38 liter) Osprey Stratos (24 liter) og lille Osprey Talon (11 liter). Bruker mest Lowe Alpine hvis det bare er en eller to overnattinger i turisthytte sommerstid.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 09:06   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk

Har du barn med deg når du bærer 13 kg for to dagers tur, Retz? I så fall vil jeg vite ditt magiske triks.

Jeg er enig med Elise i at du må prøve og ha god tid. Sjekk at du får beveget armene dine helt fritt, kan sette deg ned på huk og bøyd deg litt framover.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 09:36   #17
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tursekk

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Har du barn med deg når du bærer 13 kg for to dagers tur, Retz? I så fall vil jeg vite ditt magiske triks.

Jeg er enig med Elise i at du må prøve og ha god tid. Sjekk at du får beveget armene dine helt fritt, kan sette deg ned på huk og bøyd deg litt framover.

He he, nei. Ikke nå lenger, bare hund. Og den skal snart få begynne å bære sine egne saker.

Og ingen magiske tricks, men noen smarte innkjøp over tid og en tanke om at alle monner drar mtp å redusere vekt. Med venner som ikke kan tenke seg annet alternativ enn 4 stjernes hotell, så drar jeg stort sett alene på tur, og bruker små, lette saker f.eks. Pocket Rocket gassbrenner, titankrus som man både kan koke i og drikke av, titanpanne, lett sovepose, ingen teltplugger hvis været er bra (bruker ev. noen pinner hvis jeg finner) og slike ting.

Litt avhengig av barnas alder, så skulle det likevel være mulig at de bærer eget utstyr? Sovepose, liggeunderlag, klesskift, liten hodelykt og litt mat som ikke veier for tungt? Det kan selvsagt bli en utfordring hvis de insisterer på å ha med kosedyr, leker og andre "nødvendigheter".

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 09:51   #18
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tursekk

Jeg har en Arc Teryx Altra 72, og synes det er en god sekk å bære.

Fra samme test som Input linker til, dette er herremodellen av min.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 10:47   #19
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

He he, nei. Ikke nå lenger, bare hund. Og den skal snart få begynne å bære sine egne saker.

Og ingen magiske tricks, men noen smarte innkjøp over tid og en tanke om at alle monner drar mtp å redusere vekt. Med venner som ikke kan tenke seg annet alternativ enn 4 stjernes hotell, så drar jeg stort sett alene på tur, og bruker små, lette saker f.eks. Pocket Rocket gassbrenner, titankrus som man både kan koke i og drikke av, titanpanne, lett sovepose, ingen teltplugger hvis været er bra (bruker ev. noen pinner hvis jeg finner) og slike ting.

Litt avhengig av barnas alder, så skulle det likevel være mulig at de bærer eget utstyr? Sovepose, liggeunderlag, klesskift, liten hodelykt og litt mat som ikke veier for tungt? Det kan selvsagt bli en utfordring hvis de insisterer på å ha med kosedyr, leker og andre "nødvendigheter".

Da skjønner jeg. Jeg har også sekk på rundt 10 kg når jeg er alene uten poden. Men vi sover i hengekøyer, så det blir jo litt ekstra vekt bare der når han er med. Kanskje han kan bære eget liggeunderlag i år. Frem til nå har han båret egen sovepose, klesskift, hodelykt og kosebamse.

Når han er med på tur er det viktigere at det blir kos enn at jeg bærer lett.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 11:23   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk

Jeg har en Hagløfs-sekk, damemodell, med åpning foran (i tillegg til ordinær åpning og lokk). Den fungerer veldig bra på min rygg.
En variant av denne;

Husker ikke hvor stor den er, 60? Jeg kan ikke bære veldig tungt veldig langt/lenge pga. skjev ryggrad, så jeg har ikke den største varianten.

Mannen kjøpte for øvrig Hagløfs-sekk på Outlet-en på Vestby. Sparte veldig mye, så om du bor i nærheten er det verdt å ta en tur dit. Der har de jo ikke bare Hagløfs, heller.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no