Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-11, 17:30   #1
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Trenger litt strikkekyndig hjelp jeg :-)

Holder på å strikke en egenkomponert baggy lue med navn til størstejenta, og den er snart ferdig. Det eneste jeg ikke syns var noe særlig var der navnet står... hva gjør man med mønstertråden? Jeg tok den forsiktig tilbake igjen etter jeg hadde fullført runden med bakgrunnfarge og strikket den inn igjen. Det ble sånn passe pent, men ser at de ytterste bokstavene er litt preget av dette, men har tenkt å fikse det til med nål og tråd...

Men det jeg lurer på er hvordan gjør man dette finest? og jeg ser for meg at jeg må klippe alle disse "overgangstrådene" i to og feste dem en etter en,hvis ikke blir det jo ekkelt inni lua på en måte...

Håper noen skjønte hva jeg mente

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 17:48   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Jeg kommer på tre muligheter:

Lag et mønster med noe fyllstoff der det ikke er navn - stjernebord eller lignende. Så får du brukt mønsterfargen hele veien rundt.

Strikk frem og tilbake med separate nøster og tvinn garnet i skjøtene - intarsia.

Strikk dobbelstrikk. Det blir penest synes jeg, men tar minst dobbelt så lang tid, for du strikker egentlig to luer samtidig, som henger sammen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:57   #3
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Jeg tror det må bli mønster/fyllstoff på neste lue, for nå har jeg festet ørtåførti tråder her, og resultatet ble så dær - men tror nok eieren blir fornøgd :-)

Dobbelstrikk er helt ukjent for meg.

Strikke frem og tilbake, også strikke "baksiden" etterpå og hooke sammen når man kommer til samme runde igjen?? er det det du mener? *strikkeblond*


TUuuusen takk for at du svarer!

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:02   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Dobbeltstrikk:


Alle masker strikkes to ganger, en gang rett med den ene fargen, og en gang vrang med den andre. Baksiden blir et negativ av forsiden, så en lue strikket på denne måten blir vendbar. Nå spiller det ikke lenger noen rolle hvor langt det er mellom motivene, for den fargen som ikke blir strikket med på forsiden blir brukt på baksiden, og det blir ingen lange tråder. Men den kan være lurt å unngå store områder uten mønster, for ellers deler lagene seg.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:02   #5
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Hoi, føler kansje det er litt avansert for meg enda ....! Men en vakker dag


Flink du er

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:13   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Det letteste er egentlig å brodere navnet på etterpå. Det er ganske lett å brodere slik at det ser ut som masker. Jeg har gjort det flere ganger og det blir det aller peneste resultatet. Søk så finner du helt sikkert en forklaring.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 08:42   #7
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Det var lurt Nenne! det tror jeg at jeg gjør på minstejenta sin lue! Mener det står forklaring i en av strikkebøkene her!

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 10:24   #8
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Jeg hadde også gått for Nennes måte. Jeg synest det er vanskelig å gjøre det pent på begge sider, og velger ofte denne metoden. Går mye raskere også enn å strikke inn navnet.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 10:26   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp, når mønster ikke går hele veien rundt...

Og jeg hater å sy så inderlig at jeg heller dobbelstrikker en lue enn å brodere på den - men jeg innser at jeg er ganske alene der.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no