Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-14, 00:30   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Bodum har to typer, Kenya og Chambord. Førstnevnte er vesentlig billigere. Er det kun utseendet som skiller?

Ja.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 00:33   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Tusen takk for alle svar!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 08:05   #43
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk, da går vi nok for den. Mannen vil gjerne ha kvern nå, men er ikke villig til å betale noe særlig, så jeg får overtale ham til å kjøpe ferdigmalt kaffe til vi får kjøpt en ordentlig kvern.

Vi bruker billigkvern fra jula og er fornøyd med den. Til vårt bruk funker den ypperlig.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 09:14   #44
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Eg bruker aeropress til dagleg og presskanne viss eg skal lage til fleire enn meg. Eg synest ikkje det er mykje arbeid med filteret og reingjering, eg skyller bare alle delene i kaldt vatn. Vi fekk presskanne og til jul, fordi vi trengde noko å lage litt større mengder kaffe, når vi har gjester. Eg foretrekk å lage enkeltkoppar med frisk kaffe og bruker ferdig malt kaffe til aeropress.

Uansett om du bruker Bodum og Stelton eller IKEA-presskanne eller Eva Solo-kanna, mi "oppskrift" på god kaffe er å ikkje helle kokande vatn over kaffen. Når vatnet koker frigjer det ein del bitre stoff i kaffen. Eg venter to-tre minutt, til vatne er nede i 90 grader og har slutta å boble. Blandingsforhold kaffe/vatn står ofte på pakken. Eg pleier foretrekke fair trade-kaffen til Löfbergs, den skal ha 60 gram pr. liter vatn. Det siste suksesskriteriet mitt for å unngå sur kaffe, er å helle kaffen over i noko anna, etter at eg har tatt ned stempelet. Kaffen skal trekke i 5 min. Ikkje meir. Viss han blir ståande lenge på kanna, blir han beisk. Derfor skjønner eg ikkje heilt denne Eva Solo-kanna. Her blir kaffen ståande å trekke altfor lenge. Eg heller over i kopp/ kanne, når eg har trykka ned stempelet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 09:20   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Thank you!

Har lest at vannet helst skal være 94-96 grader, ja, ikke kokende.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 10:54   #46
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.


Mannen min sjekket aeropress og var litt skeptisk. Mest til alle filtrene som går med.

Det er jo filter som er noe av det som er bra med aeropress, sånn helsemessig. Filterkaffe er jo "sunnest" fordi den går igjennom filter og da filtrer man ut de usunne fettstoffene i kaffen, de som påvirker kolestrolen. Samme effekt får man med aeropress med papirfilter. Er man ikke så opptatt av det kan man få kjøpt "metallfilter", sånn som det er i presskanner, så da slipper man å bruke mange filter, hvis det var det han tenkte på.

Mannen byttet fra presskanne til aeropress og han er veldig fornøyd. Det går veldig fort å lage en kopp så han lager gjerne 2-3 hvis vi har noen innom. Det er ikke mange deler og han skyller de bare etter bruk. Han kverner kaffen selv men det går fint å bruke ferdigmalt også. I selskaper, hvis vi er flere, så bruker vi den store presskannen.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 10:58   #47
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Jeg har en lite Bodum presskanne, den duger til en stor eller to små kopper. Det er perfekt.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 13:44   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Stikka: Joda, det er forsåvidt viktig for oss. Men hvis det plutselig slulle føles omfattende å lage seg en kopp kaffe i full fart, da er jeg redd vi ikke hadde giddet å lage kaffe. Og kaffe må jeg ha. Relativt ofte, og den må smake godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 14:32   #49
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Stikka: Joda, det er forsåvidt viktig for oss. Men hvis det plutselig slulle føles omfattende å lage seg en kopp kaffe i full fart, da er jeg redd vi ikke hadde giddet å lage kaffe. Og kaffe må jeg ha. Relativt ofte, og den må smake godt.

Men det er jo akkurat det det ikke er med aeropress, ifølge min mann. Han lager 5-6 kopper om dagen og det er gjort på få minutter. Kaffen rett i koppen og klar til å drikkes. Han kverner i tillegg bønnene selv så da tar det jo noen sekunder ekstra. Hva som føles som omfattende varierer jo, men det må man nesten prøve selv.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 14:37   #50
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Bodum har to typer, Kenya og Chambord. Førstnevnte er vesentlig billigere. Er det kun utseendet som skiller?

De har også en som heter Caffeteria som selges på Kitchn til 99 kroner. Den ser litt klovneaktig ut, men lager sikkert like god kaffe.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 15:40   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Men det er jo akkurat det det ikke er med aeropress, ifølge min mann. Han lager 5-6 kopper om dagen og det er gjort på få minutter. Kaffen rett i koppen og klar til å drikkes. Han kverner i tillegg bønnene selv så da tar det jo noen sekunder ekstra. Hva som føles som omfattende varierer jo, men det må man nesten prøve selv.

Ja, sånne kanner koster jo ikke allverden, så det gir mer rom for utprøving enn en dyr kaffemaskin.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 22:21   #52
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Jeg hadde en billigere presskanne der filterdelen gikk i oppløsning og deler knakk. Først gangen fikk jeg ny, andre gangen ga jeg opp. Den fra Bodum har holdt bra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 00:14   #53
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Jeg er veldig fornøyd med presskanne fra Stelton når jeg skal lage til mange. Den er isolert og den er enkel å rengjøre. Man må ikke skru fra hverandre selve dingsen man presser ned. De har hatt den på kampanjepris til 199,- flere ganger i alle fall på Jernia.


Jeg har Bodum termokopp som er presskanne når jeg lager bare til meg selv. Jeg bruker den som kanne og drikker av vanlig kopp.

Hvis du ikke gidder kverne kaffe og vil handle på vannlig butikk synes jeg Zoegas er best, fyldig og god kaffe.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 00:15   #54
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Der forsvant bildene mine.... Ja, ja, sikkert like forståelig uten.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 09:18   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Sånn for å slenge inn enda et alternativ er jo dryppkaffe en billig og rask mulighet. Da trenger du kun kaffefilter og en dryppbrygger. Ofte ligger jo god kaffe mer i kunnskap enn i utstyr.
http://kaffebrenneriet.no/bryggeguide/brygg/drypp

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 09:24   #56
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sånn for å slenge inn enda et alternativ er jo dryppkaffe en billig og rask mulighet. Da trenger du kun kaffefilter og en dryppbrygger. Ofte ligger jo god kaffe mer i kunnskap enn i utstyr.
http://kaffebrenneriet.no/bryggeguide/brygg/drypp

Ikke spesielt billig dersom man kjøper de der japanske iallefall, jeg fikk helt sjokk når jeg sto i kø bak ei som kjøpte det i julegave. Men det finnes jo sikkert andre og rimeligere utgaver.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 10:13   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Mine foreldre har hatt en i plast siden søttitallet. Selvfølgelig finnes det dyre utgaver, akkurat som det finnes dyre tallerkener, kopper og gafler. Denne i keramikk (også fra Japan) koster 199,-
http://kaffebrenneriet.no/nettbutikk...p-kaffebrygger

Og her er en til 88,-
http://kaffa.myshopify.com/products/...-01-klar-plast

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 11:06   #58
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mine foreldre har hatt en i plast siden søttitallet. Selvfølgelig finnes det dyre utgaver, akkurat som det finnes dyre tallerkener, kopper og gafler. Denne i keramikk (også fra Japan) koster 199,-
http://kaffebrenneriet.no/nettbutikk...p-kaffebrygger

Og her er en til 88,-
http://kaffa.myshopify.com/products/...-01-klar-plast

Det er vel gjerne de kjelene med lang smal tut som koster mest tror jeg og de kolbene kaffen drypper nedi. Men de trengs vel kanskje ikke for et godt resultat? Jeg har jo ikke noe erfaring med dette bortsett fra å ha drukket slik kaffe på kaffebar.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 12:17   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig og bra presskanne (og kvern) ønskes

Nei, man trenger ikke slik kjele. Å helse forsiktig fra en vannkoker eller en vanlig kaffekokeren funker. Men man får relativt billige sånne tutekjeler også, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no