Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-12, 11:15   #21
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.


Jeg har vært hos en venn som hadde ei maskin som kverna kaffe, var helautomatisk og jeg tror den kosta 8-9000 kr… Jeg synes ikke den var sånn fantastisk supergod, og definitivt ikke verdt pengene.

Det er jo flere ting som spiller inn: friskt vann, hvilke kaffebønner, er maskinen renset...

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 11:43   #22
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er jo flere ting som spiller inn: friskt vann, hvilke kaffebønner, er maskinen renset...

Ja, men denne var splitter ny. Uansett kan det hende det smaker bedre for de som liker kaffe/espresso. :nkkker: Jeg liker jo mest latte etc.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 12:06   #23
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har en tilsvarende: http://www.elkjop.no/product/hjem-og...maskin-tk52001

Den har vært superstabil i over 2 år og kaffen er nydelig og man kan variere. Kjøper som regel bønner i store poser på elkjøp. Kaffen er mye billigere enn pads selv om maskina er dyrere.

Vi har også denne, og er kjempefornøyde.

Men- vi har hatt vår maskin inne til service nettopp (vår er nesten 2 år). Maskinen nektet å gå over i renseprogrammet, det viste seg å være en feil i programvaren. Dette gikk på garantien. Kjenner mange som har samme maskin, de har ikke hatt dette problemet.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 15:08   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sist setning må jeg si meg uenig i. Vi er bekjente av en av landets beste baristaer og han er enig med oss i at Nespresso-kaffen er svært god i forhold til hvor enkel den er å lage.

Og jeg kjenner andre baristaer som er uenig med det igjen. Kort og godt er det en smakssak. Jeg syns nespressokaffe smaker traktekaffe, men kaffe laget på skikkelig maskin av noen som ikke kan det er ikke særlig godt det heller. Av enkle alternativ foretrekker jeg espressokanne til komfyren.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 15:38   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Espresso til komfyr? Hva er det? :intrissert:

  Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 15:42   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

En sånn mokkakanne:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 19:37   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Jeg er litt sjokkert over hvor mange som gidder å betale så mye for en maskin som produserer så mye søppel og strengt tatt ikke lager spesielt god kaffe, altså, disse Nespressogreiene. Det er nesten litt umoralsk.

Jeg drikker mye kaffe, stort sett uten noe melk tilsatt, og foretrekker i 10 av 10 tilfeller kvernede kaffebønner, og synes det blir finfin kaffe fra presskanner med nykvernede, gode kafffebønner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 19:53   #28
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Vi hadde nok ikke kjøpt Nespressomaskin om vi begge drakk kaffe, og det gikk med store mengder. Det ville blitt dyrt. Nå er det kun jeg som drikker et par - tre kopper daglig, maks.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 19:54   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Fortsatt masse søppel og dårlig kaffe. Og dårlig firma, ikke minst.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:21   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.351
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Jeg har lyst på noe nytt, har vurdert nespresso, men tror ikke det er helt det jeg vil ha. Har nå en presskanne jeg sjeldent bruker (glemmer den) og en moccamaster. Bruker den stort sett bare i helgene, i hverdagen venter jeg med kaffe til jeg kommer på jobb. Kaffen der er god. Hvilken av disse som er linket til her er greie? Hva er forskjellene på alle de fra Siemens?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:35   #31
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Ettersom jeg heller ikke drikker kaffe, og har en mann som gjør det, vil jeg anbefale en løsning som også du kan bruke når det kommer gjester og mannen ikke er hjemme.
Her i huset har det nemlig blitt så komplisert å lage kaffe fordi den skal være så himla perfekt, at jeg ikke klarer å lage kaffe til gjester lenger.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:37   #32
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Fortsatt masse søppel og dårlig kaffe. Og dårlig firma, ikke minst.

Det er jo ikke sånn at om man har en kapselmaskin så produserer man automatisk mer søppel en andre. Det er veldig individuelt.. fra om man bruker mye andre engangsprodukter, spiser mye ferdigmat, røyker etc. Det er vel totalen som teller.

Smaken er vel også individuell, tydeligvis liker mange Nespressokaffe.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:37   #33
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Ettersom jeg heller ikke drikker kaffe, og har en mann som gjør det, vil jeg anbefale en løsning som også du kan bruke når det kommer gjester og mannen ikke er hjemme.
Her i huset har det nemlig blitt så komplisert å lage kaffe fordi den skal være så himla perfekt, at jeg ikke klarer å lage kaffe til gjester lenger.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:37   #34
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er jo ikke sånn at om man har en kapselmaskin så produserer man automatisk mer søppel en andre. Det er veldig individuelt.. fra om man bruker mye andre engangsprodukter, spiser mye ferdigmat, røyker etc. Det er vel totalen som teller.

Smaken er vel også individuell, tydeligvis liker mange Nespressokaffe.


Jeg snakket altså kun om søppel fra kaffemaskiner i denne tråden. Trodde det var rimelig åpenbart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:37   #35
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har lyst på noe nytt, har vurdert nespresso, men tror ikke det er helt det jeg vil ha. Har nå en presskanne jeg sjeldent bruker (glemmer den) og en moccamaster. Bruker den stort sett bare i helgene, i hverdagen venter jeg med kaffe til jeg kommer på jobb. Kaffen der er god. Hvilken av disse som er linket til her er greie? Hva er forskjellene på alle de fra Siemens?

Jeg har definitivt ikke prøvd alle Siemens-maskinene.
Den vi kjøpte var satt ned til tilnærmet halv pris hos Elkjøp. Han som hadde mest peiling på kaffemaskiner i butikken mente det var det klart beste kjøpet, om man ikke gikk for de i klassen over (8-15000 kr-klassen). Det var way beyond vårt budsjett, så da var valget enkelt.

(Kjøpte også bønner på Elkjøp, "italienskbrente", og de er helt kurante, både som café creme/americano og som latte.)

Nespressoen vår kommer nok aldri i bruk igjen, nei.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 23:09   #36
OlleVia
Erfaren
 
OlleVia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 891
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Tassimo ja, det heter den moren min har. Det stemmer at man kan få kjøpt kakao, te etc til den. Men: kaffen er rett og slett ikke god, syns jeg.

Fikk Tassimo kaffemaskin til jul av arbeidsgiver. Var først super begeistret, men som Ellisiv sier, kaffen er ikke god, så den blir lite brukt.
Hos oss står den kun på disken og tar opp plass. Skulle lagt den inn på finn.no kanskje....

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 23:13   #37
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Hadde uten tvil valgt en maskin med kvern, fremfor en kapselmaskin.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 10:38   #38
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Kaffe er ferskvare. Kaffe i kapsler er ikke fersk. Jeg kan godt drikke både nespressokaffe og traktekaffe fra pose (traktekaffe må imidlertid være helt nytraktet for ikke å smake veldig vondt), men hvis kaffen skal være god må den være laget av nykvernede bønner. Kjøp en kaffekvern og lag presskannekaffe eller espresso på komfyren. Jeg syns faktisk ikke espresso på komfyren er vesentlig mer tungvint enn nespresso; det er en vanesak. Og man slipper å kjøpe dyre miljøfiendtlige kapsler.

Ben "opinionated, caffeinated" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 11:06   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Hvor får jeg tak i sånn til komfyren, og hva koster den? Den skal være dyr før en ikke spart seg inn på kapsler.

Og hvordan funker den? Er det masse klin?

  Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 11:19   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffemaskin - hvilken og hvorfor?

Du får kjøpt det i enhver kjøkkenbutikk, SF. De har til og med en versjon på ikea. Du fyller vann opp til streken i nederste delen, fyller kaffe i den lille skåla, skrur sammen kanna og setter den på komfyren. Når dn slutter å bråke har du deilig kaffe i toppen. Det tar ca et minutt.

Det den gjør er å presse vanndamp gjennom skåla med kaffe, som avkjøles i rommet på toppen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no