Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Ny katt og kanskje flytting

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-11, 23:02   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Ny katt og kanskje flytting

Jentene har med jevne mellomrom masa litt de siste årene om å få et dyr. Tidligere hadde de ikke samme ønsker. Det gikk på hund eller kanin da. Hund har jeg lite erfaring med (hadde hund to år i tenårene), og kanin har jeg ingen erfaring med.

Det siste året har de i grunnen blitt enig om at de ønsker katt. Jeg har hatt katt i store deler av oppveksten, og vi hadde katt da de to eldste var 2-3 år. Denne katten ble borte etter ca 1 år.

Nå viser det seg at naboens katt har fått kattunger, og de har en som ikke har fått et hjem enda. Denne er jo selvsagt helt uimotståelig søt. Det synes jo jeg også.

"Problemet" er at jeg hadde egentlig tenkt å vente med å skaffe katt til ting på hjemmebanen er litt mer avklart. Jeg vet ikke med sikkerhet om vi får bli boende her. Å få en katt husvarm, og kjent med hjemmet sitt, for så å flytte noen måneder etter høres ikke helt heldig ut.

I tillegg så reiser vi bort 2-3 uker senere i sommer, og det er ikke lurt med nytt medlem i familien.

Hvor problematisk er det egentlig å flytte en katt? Om det blir flytting er det bare snakk om få kilometer. Vil katten stadig prøve å gå "hjem" igjen? Da jeg var 15 år flyttet vi med to katter. Den ene holdt seg på riktig sted (ca 80 km fra det første stedet), den andre ble borte. Men så hører det med til historien at den som ble borte var noe "hjerneskadet" etter å nesten ha blitt klemt i ei bildør. Så det er mulig hun ikke var så representativ for katter flest.

Er det ok å spørre naboen om vi evt kan halvveis overta katten før ferien vår, men at de kan ha den mens vi er borte (selvsagt om de ikke er bortreist selv)? "Tilbudet" om katten har kommet gjennom sønnen i huset, overfor min 12 åring som er dypt forelsket i katten (ikke gutten tror jeg. ). Så jeg bør absolutt snakke med mor i huset.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 23:10   #2
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: ny katt og kanskje flytting

Jeg tror at det går helt fint å flytte med katt. Da jeg var student ble jeg adoptert av en voksen hannkatt som bodde på gata. Han hadde et helt klart avgrenset revir der jeg bodde. Jeg ble adoptert og da skoleåret var omme skulle jeg flytte, og ikke langt, men kanskje 500-800m lenger bort... Så for meg at jeg kom til å slite med at han dro tilbake til reviret sitt

Hva skjedde? Pusen (det originale navnet han fikk ) var aldri lenger unna det nye huset enn at han kunne høre meg rope på ham og stikke opp hodet for å svare.

Siden deres nye katt vil være såpass liten og bundet til dere tror jeg at den først og fremst vil holde seg i nærheten av matfatet og ikke ha noen sterk tilknytning til der dere bor nå. IMHO

Kattepus.... Dere er heldige!! Katter ruler!!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 23:18   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Jeg er litt usikker på hvor gammel katten er. Den er iallefall ute en del med mora, og har allerede prøvd å klatre i treet vårt.

Så er den veldig fin. Oransjebrun. Jeg er helt enig med jentene egentlig, men prøver å være litt fornuftig også.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 08:05   #4
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Vi flytttet med katten vår for ca 5 år siden.
Ikke noe problem, første uken ca var den inne hele tiden så den ble kjent og trygg med huset. Etterhvert slapp jeg den ut på terrassen mens jeg selv var ute. Det gikk veldig fint. Hun var ca 1,5 år da vi flyttet hit.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 09:31   #5
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

En katt kan bli veldig stedbunden er min erfaring. Vi flyttet ca 1-2 km og katten vandret stadig tilbake til der vi bodde før og kom ikke tilbake til vårt nye hjem. Og vi prøvde alt for å få den til å bli. Var til og med hos dyrlegen og fikk satt hormonsprøyte som siste forsøk.
En bekjent har også en katt som vandrer ca 5-6 km hit vi bor. Den nekter å innse at den har flyttet på tross at den har blitt hentet hjem mange ganger.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 09:41   #6
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

En katt kan bli veldig stedbunden er min erfaring. Vi flyttet ca 1-2 km og katten vandret stadig tilbake til der vi bodde før og kom ikke tilbake til vårt nye hjem. Og vi prøvde alt for å få den til å bli. Var til og med hos dyrlegen og fikk satt hormonsprøyte som siste forsøk.
En bekjent har også en katt som vandrer ca 5-6 km hit vi bor. Den nekter å innse at den har flyttet på tross at den har blitt hentet hjem mange ganger.

hvor lenge hadde katten deres bodd på det første stedet? Jeg håper og tror det blir avgjort om vi flytter i løpet av et års tid.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 18:05   #7
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Det kan vel ha vært et par år kanskje?
Det kan jo være andre faktorer inne i bildet også selvsagt, som feks at det var andre katter på det nye stedet som ikke godtok den nye "inntrengeren" slik at han ikke fikk sitt eget territorium. Dyrlegen mente at noen katter er bare mer knyttet til stedet enn eieren. Men det var fryktelig trist og vi brukte masse energi på å finne den gang på gang.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 18:15   #8
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

De pusene jeg kjenner som har flyttet, har det gått veldig fint med både de som har flyttet med menneskene sine, og de som har fått nye mennesker.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 18:19   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Jeg har flyttet med katt flere ganger, og det har gått fint hver eneste gang. Den første katten min flyttet 4 ganger, i tillegg til å være kjent og husvarm hos bestemoren min. Kattene vi har nå har også flyttet på seg, og det tar bare et par dager før de er husvarme, det er jo hos familien de har slått seg ned, og møblene både ser og lukter riktig for dem. Voksne katter bør holdes innendørs minst 2 uker etter flytting til nytt sted, og deretter gradvis få utforske omgivelsene om dere har tenkt å ha utekatt. kattunger utvikler ikke stedssans før de er rundt 5 mnd, og bør ikke være alene ute. Husk også å få katten chippet.
Men, må dere forlate en liten kattunge såpass lenge i sommerferien, ville jeg nok ventet med å overta den til etter sommeren. Kattunger skal også være hos kattemor minst 12 uker, dessverre er det mindretallet av de som gir bort kattunger som vet det, de omplasserer gjerne kattunger som er mellom 6 og 8 uker.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 21:48   #10
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Tusen takk for svar. Jeg kan høre litt med naboen, både hvor gammel den faktisk er, og om vi evt kan overta den etter ferien vår.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 21:52   #11
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Ser du har fått masse gode råd.
Vi flyttet tre ganger med gamlepus, og de to jeg har nå har flyttet tre ganger inkl. da jeg overtok dem. Det har gått knirkefritt, men så har det vært voksne, steriliserte katter som er sterkt knyttet til meg og går der jeg går. De to vi har nå hadde kun vært innekatter og jeg hadde dem ikke ute før etter flere uker og først i bånd.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 14:43   #12
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

da har jeg snakket med mor i nabohuset. Hun sto i stigen ved treet vårt for å lokke ned nevnte pus.

Pusen, en hunn, er 13 uker gammel og har brukt kasse siden den var 5 uker. Dette var veldig positivt for meg, etter dårlig erfaring med forrige katt som syntes saccosekken var en grei plass å tisse.

De er borte en uke rett før vi reiser på ferie, så det var ingen problem for de å passe den mens vi er borte. Pusen er glad i barn, går heller til barna enn henne for å kose.

Skal snakke litt med jentene angående ansvar og oppgaver, så er det mulig det snart blir liten pus her i huset.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 19:56   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Jeg har flyttet mange ganger med katt, det har ikke vært noe problem. Men å forlate en liten kattunge første sommeren er alt annet enn ideelt. Den kommer jo til å være veldig liten fortsatt når dere skal på ferie. Det er bedre å skaffe katt etter ferien. Med mindre dere kan overta den delvis nå slik at den kan være hos nåværende eier til dere er tilbake fra ferie.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 21:19   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Nåværende eier bor i nabohuset, under ti meter unna oss. Så hun får vært mye med moren/broren gjennom sommeren.

To av tre unger er veldig ivrig på plikter og ansvar. Mellomste er bortreist noen dager, så jeg har sagt jeg skl tenke på det. Når mamma sier hun skal tenke på det betyr det ja i følge eldste.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 21:37   #15
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny katt og kanskje flytting

Jeg har flyttet flere ganger med hunkatten vi hadde før uten problemer. Hankatten vi hadde da mine foreldre derimot, han valgte å forlate herren sin på jakt etter moren min og meg. Han fant oss, mange, mange år senere i nærheten av der han ble født i hagen til min mors venninne.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no