Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å spille trompet - voksne. Bli god?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-15, 23:33   #41
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Så utrolig gøy! Jeg spiller fremdeles litt på hornet jeg har hjemme, sammen med Snuppa. Men nå er hun derfinitivt flinkere enn meg. Etter en korpskonsert på søndag ble jeg skikkelig gira, og har lyst til å begynne i voksenkorps. En gang i framtida.

Sier det sammen, en gang i fremtiden. Jeg har glemt alt som heter grep og noter, så jeg må starte helt på på bunn, igjen, men alle sier jeg vil ta det fort.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 00:56   #42
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Sier det sammen, en gang i fremtiden. Jeg har glemt alt som heter grep og noter, så jeg må starte helt på på bunn, igjen, men alle sier jeg vil ta det fort.

Jeg har spurt om jeg kan låne en saksofon, venter på svar, så da blir det nok øving i julen. Må få kjøpt meg en bok også, for alt er fremdeles glemt.

Hvordan går det, Hyacinth?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:51   #43
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Jeg begynte i voksenkorps (amatør) for 2 år siden. Nær meg er det to aktuelle korps, det ene er med i NM hvert år, veldig mange er utdannet innenfor musikk og det er seriøst, seriøst, seriøst, mens det andre korpset spiller greit nok, noen sure toner innimellom, men med VELDIG hyggelige kaffepauser. Jeg valgte det siste. Har ikke angret på det, det er utrolig koselig å ha tatt opp denne hobbyen igjen.

Det jeg skulle si var at vi har en i korpset på kornett, som begynte å spille etter han fylte 50. Han har fått litt timer, og spiller nå i tre korps faktisk (i tillegg til vårt spiller han i veterankorpset og et korps der han har ferieleilighet). Han er ikke proff, og ville ikke klart seg i NM-korpset han heller, men det å ha korps og musikk som hobby er utrolig fint, altså.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 10:05   #44
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Jeg får låne saksofon, får den hjem neste uke. Kan nok hende jeg bør ta noen timer også. Kan høre med instruktøren korpset til eldste bruker om hun har tid.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 11:49   #45
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Hurra for dere som tar opp denne flotte hobbyen i voksen alder! Det er rom for alle og alle kan!! Interesse og øvevilje og -utholdenhet er det viktigste. Stå på!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 11:58   #46
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Jeg har prøvd barnas kornett og valthorn, men jeg får bare ut ulyder. Enda jeg var sånn passe god på althorn i sin tid. Makan. Kanskje jeg skulle prøve litt mer seriøst. Syns det er så fin lyd av valthornet.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 12:01   #47
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Valthorn er fantastisk! Men vanskelig, veldig mye mindre munnstykke, og annen grepstabell enn althornet og kornetten. Men du klarer det! Ville kanskje startet med kornett og så når muskulaturen er mer trent vil valthornet føles lettere å spille på.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 12:02   #48
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Min gutt spiller valthorn, og det er så fint!
Nå fikk jeg veldig lyst å skaffe meg en klarinett igjen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 13:03   #49
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Valthorn er fantastisk! Men vanskelig, veldig mye mindre munnstykke, og annen grepstabell enn althornet og kornetten. Men du klarer det! Ville kanskje startet med kornett og så når muskulaturen er mer trent vil valthornet føles lettere å spille på.

Mens 6-åringen spilte klokkeklart (jaja, nesten i alle fall) fra første tut.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 14:30   #50
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Det er ett problem med å lære seg å spille i voksen alder, og det er tiden man har til rådlighet. Men tar du deg tid og øver systematisk en halvtime hver dag, så blir du ganske god ganske fort.

Mine tips (jeg har hatt godt voksne fløyteelever, feks):
1) Øve hver dag
2) Øve skalaer og lange toner
3) Begynn å spille sammen med noen så fort som mulig. Det er først i samspill man blir virkelig god og mye fortere god. Sammen med andre må du presse deg mer, lytte mer og tilpasse deg mer. Finn deg et korps og lær mens du spiller. Ta en spilletime innimellom, men du lærer mest av å øve. Siden du kan noter, så trenger du bare å lære deg grep, så kommer resten.
4) Musikk utfordrer hjernen, synapsene går helt i spinn, spesielt i begynnelsen. Ved å spille dannes nye nervebaner og det er rett og slett litt slitsomt. Du blir smartere og vil ganske fort merke positiv effekt også på andre områder.


Lykke til!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-16, 16:10   #51
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Jeg hostet til en kollega at jeg vurderte å ta frem althornet igjen, måtte bare finne horn først. Det er noe jeg har grublet litt på, jeg spilte i brass band for mange år siden på relativt høyt nivå. Jeg droppet det av mange forskjellige grunner, men nå har jeg lenge hatt lyst til å prøve igjen. Han tente på alle plugger (i den grad han tenner, han er en svært rolig kar ), og sendte meg linker fra Finn.no med horn til salgs og gode greier. Nå er ikke althorn det som står øverst på prioriteringslisten i vår umiddelbare økonomiske fremtid, så det så litt mørkt ut.

Så går han hen og låner et horn til meg.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-16, 16:49   #52
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.064
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Jeg kjøpte meg altsaksofon for pengene jeg fikk til jul og driver og øver på egenhånd.
Skal prøve å finne et korps eller noe når jeg etterhvert får kommet meg til Norge.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-16, 16:49   #53
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.064
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Så snilt gjort da pappalille.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-16, 18:42   #54
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Så kult at så mange begynner å spille (igjen)!

Korps var min store hobby og det meste av mitt sosiale liv i mange år, men det ble lagt på hylla da jeg flyttet til ny by og begynte med lange utenlandsopphold midt i 20-årene. I noen få år spilte jeg i et sammenrasket norsk korps her i Paris, men vi var dessverre litt for få, og da jeg fikk barn utgikk det også.

Men i år skal jeg spille på 17. mai-feiring i sjømannskirken! Det er et hummer-og-kanari-korps det også, og vakkert blir det neppe, men moro blir det helt sikkert.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-16, 19:04   #55
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Eldstemann har begynt å spille baryton. Det er i mitt gamle skolekorps med samme dirigent. Så nå har jeg fått låne fløyte av de og får kopier av notene så kan vi spille sammen. Merker jeg har glemt mye så må repetere mye.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-16, 19:19   #56
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Så morro at denne kom opp igjen. Denne hadde jeg helt glemt.

Jeg kan nå informere om at det går fint an å begynne å spille igjen i voksen alder.
Jeg møtte relativt nervøst opp på min første øvelse i august. Og har vært på alle øvelsene siden. Har kommet seg veldig! Med god hjelp av privattimer hos instruktør og øving hver uke.

Jeg har vært med på to konserter, og på julekonserten hadde jeg faktisk 1.stemme på en sang.

Nå øves det til distriktsmesterskap og i midten av mars reiser jeg med resten av korpset til Trondheim for å være med på NM i janitsjar.
Jeg er så innmari glad for at jeg tok sjansen! Jeg elsker å være med igjen.
Korpset er ganske ambisiøse, og det er høyt nivå. Det er ikke alt jeg spiller, for noe er rett og slett for vanskelig for meg. Men da står jeg bare over akkurat de taktene, og henger meg med på det jeg klarer og er fornøyd med det.

Så bare hopp i det folkens!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-16, 00:14   #57
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Jeg gav opp før jeg fikk startet, innså at jeg ikke har tid, dessverre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-16, 09:06   #58
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Åh, nå fikk jeg gåsehud her!! Jeg elsker jo korpshobbyen min over alt i verden, og er fersk norgesmester i brass, dog noe ned i divisjonssystemet, men definitivt superstas likevel! Pappalille, kanskje vi har felles kjente da? Stå på folkens, det er virkelig aldri for sent!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-16, 15:12   #59
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Spent på hvordan det går, Hyacinth! Selv drar jeg med meg min gamle klarinett og blir med på skolekorpsets øvelse innimellom når jeg kjører poden dit. Det er moro!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-16, 20:44   #60
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å spille trompet - voksne. Bli god?

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Åh, nå fikk jeg gåsehud her!! Jeg elsker jo korpshobbyen min over alt i verden, og er fersk norgesmester i brass, dog noe ned i divisjonssystemet, men definitivt superstas likevel! Pappalille, kanskje vi har felles kjente da? Stå på folkens, det er virkelig aldri for sent!

Ooooh, hvilken divisjon?

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no