Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-17, 23:50   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Min morfar ble med sin søster sendt på barnehjem på 20-30 tallet, da moren døde. De rømte og gikk svært langt for to barn å komme hjem. Vet noen hvem man kan spørre om de har info om dette? Jeg vet det stod noe i datidens aviser.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 00:02   #2
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Den aktuelle avisen har sikkert dette i sine arkiver. Vet du hvilken avis det kan være snakk om? Aftenposten har bla digitalisert langt tilbake i tid.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 00:45   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Det kan ha vært Aftenposten, men er ikke sikker. Så et utklipp da jeg var liten.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 08:06   #4
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Nasjonalbiblioteket

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 08:18   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Det er veldig krevende å lete i avisarkiver om man ikke har årstall.

Hadde dette vært fra før 1917 hadde det vært greit å hente ut opplysninger fra barnehjemmets dokumenter som sikkert har dette nedskrevet. Det er 100 års sperrefrist på barnevernsmateriale stort sett.
Man kan søke innsyn, men det er litt mer omfattende. Det går likevel an å høre med statsarkivet.

Ellers er det nål i høystakk-arbeid å bla gjennom mange årganger aviser.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 09:06   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Han er født i 1922 og moren døde i 1926, så det snevrer det jo noe inn for meg. Jeg søkte i noen gamle aviser i går vedrørende noe annet og fant mye rart, så det var artig. Men det er jo ikke sikkert de ble nevnt ved navn i artikkelen, så det gjør det jo litt vanskelig igjen. takk for gode råd.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 10:18   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Ja med innsnevring er det enklere. Kjempegøy å lete sånn, men enormt tidkrevende, også fordi det er så lett å finne annet spennende underveis.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 21:02   #8
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Bibliotekene har tilgang til Nasjonalbibliotekets avissøk. Dvs du må bruke deres maskiner eller nett. Men lurt å ha noe å gå etter. Feks navn, navn på barnehjem, årstall, sted og aktuelle aviser. Du kan avgrense til en og en avis.

http://www.nb.no/Tilbud/Samlingen/Sa...kale-bibliotek

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 21:17   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?

Vet du hvilket barnehjem? Da vet jeg kanskje hvor du finner informasjon helt nøyaktig. Prikk meg, eventuelt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no