Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lær meg å tilberede mat uten egg!

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-12, 17:03   #1
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Lær meg å tilberede mat uten egg!

Min lille eggeallergiker fyller snart året, så jeg må vel begynne å sette meg inn i dette. Hva slags kaker er greie? Kakemikser? Kan man lage pannekaker og vafler? Er sånn eggeerstatning ok til dette formålet? Er det spesielle matvarer jeg bør være obs på, som kan inneholde "skjult" egg?
Tips, triks og oppskrifter mottas med stor takk!

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 17:23   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Jeg bruker NoEgg som erstatning for egg i kaker, vafler og pannekaker, det funker finfint. Tar gjerne litt ekstra bakepulver også. Toro har noen kakemikser uten egg, tror Møllerens også har det, husker ikke i farten. Bare å sjekke i kakemikshyllen, de er godt merket.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 17:38   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Signerer ingeling
Eneste vi ikke gjør er å kjøpe ting på bakeri, alt er pensla med egg.
Noen kjekser inneholder også egg, ellers er det meste vi bruker uten. Uten at vi har ofret noe egentlig. Vafler og pannekaker med eggerstatning blir ikke klaget på av noen.a

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 18:20   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Jeg lager kun mat uten egg, og jeg føler jeg spiser nesten som før, er så mye godt å lage! Jeg frekker til og slenger blogglinken min inn her, absolutt alt i hele bloggen er 100 % fritt for egg (og kumelk). Der finner du både pannekaker, vafler, kaker, muffins, middager og annet. Tofu er forresten en glimrende eggerstatning, jeg lager til og med omeletter og "eggerøre" av det, som smaker som egg (pga. svart salt, et svovelsalt som smaker identisk med egg).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 19:12   #5
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Jeg må jammen prøve på pannekaker og vafler uten egg. Nå finner ikke minsten seg i å ikke få det samme som storebroren lenger.

No egg skal prøves ut først.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:44   #6
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Signerer de rådene du har fått her, og har en liten tilleggsopplysning:
Noen ganger benytter kinarestauranter eggehvite i marinadene sine

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:51   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Takk for nyttige svar!

Dere som har barn som ikke tåler egg: Lever hele familien eggefritt? Ikke egg til søndagsfrokosten engang? (Jeg er nok et stykke unna tofu-eggerøre, Dixie. Men jeg har vært innom bloggen din, veldig fin! )

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 22:00   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Hey, ikke kimse av tofueggerøre. Seriøst, jeg brukte evigheter på å i det hele tatt tørre å lage det, jeg var overbevist om at det var like ekkelt som det hørtes ut. Etter første gangen var jeg hekta, nå spiser jeg det til frokost minst en dag i uka.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 22:20   #9
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Dere som har barn som ikke tåler egg: Lever hele familien eggefritt? Ikke egg til søndagsfrokosten engang?

Det er avhengig av hvor alvorlig allergien er. Når vesla var baby fikk hun masse utslett hvis vi f eks stekte egg, så vi sluttet å steke/koke egg hjemme. Egg i div.kaker gikk greit. Nå er hun seks år, og de siste fire årene har vi stekt/kokt egg igjen

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 22:21   #10
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Takk for nyttige svar!

Dere som har barn som ikke tåler egg: Lever hele familien eggefritt? Ikke egg til søndagsfrokosten engang? (Jeg er nok et stykke unna tofu-eggerøre, Dixie. Men jeg har vært innom bloggen din, veldig fin! )

Minstemann får egg på brødskiva ja så vi lever ikke eggefritt.
Men min er ikke hyperallergisk da.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 22:30   #11
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Ja, hvis barnet er hyperallergisk må man selvfølgelig eliminere egg helt fra familiens kosthold. Jeg tenkte mer på om dere gjorde det av solidaritet med den som ikke kan spise det. Storesøster tåler ikke nøtter, men lever fint med at vi andre kan spise det iblant.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 22:54   #12
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Ja, hvis barnet er hyperallergisk må man selvfølgelig eliminere egg helt fra familiens kosthold. Jeg tenkte mer på om dere gjorde det av solidaritet med den som ikke kan spise det. Storesøster tåler ikke nøtter, men lever fint med at vi andre kan spise det iblant.

Min liker ikke egg, sikkert fordi han ikke tåler det. Men vi fant det jo ikke ut før han var passert 4 år. Han bryr seg ikke om at vi spiser egg.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 00:26   #13
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Vi bruker NoEgg til noe, gjerne vafler og pannekaker. Av kakemikser bruker vi Møllerens Kakemons Muffins (den som blir 40-45 muffins) og Langpanne Sjokoladekake. 4-åringen er ikke hyperallergisk, så han tåler fint at vi andre spiser egg. Han kan også spise ting med egg, det skjer av og til at han insisterer på noe og vi gir etter, men han får da løs avføring og det atopiske eksemet blusser opp noen dager.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 12:36   #14
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Vi har ein eggallergikar i hus, vaksen mann så han passar seg sjølv. Eg lagar massevis av kaker, alle utan egg. Vi brukar heller aldri eggerstatning. Vafler, pannekaker og muffins lagar eg som vanleg, droppar egg men tilset litt ekstra bakepulver istaden. Det fungerar heilt fint.

Vår erfaring er at dess meir "eksklusiv" is, hamburger o.l. er, dess større er sjansen for at det er egg involvert. Så les på innhaldslister og spør når ein er ute. Konsekvent! Til og med tyttebærsyltetøy (heimelaga) har vi vore ute for at nokon har blanda egg i for at det skal bli ekstra "fint", så ver obs!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 12:39   #15
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Takk for nyttige svar!

Dere som har barn som ikke tåler egg: Lever hele familien eggefritt? Ikke egg til søndagsfrokosten engang? (Jeg er nok et stykke unna tofu-eggerøre, Dixie. Men jeg har vært innom bloggen din, veldig fin! )

Jeg har bare en som reagerer på egg. Han er ikke veldig allergisk, heldigvis.

Vi lager aldri middag med egg, og så lager vi eggefrie kaker og muffins og sånt til ungene når det skal være kaker. Jeg har også to som er melkeproteinallergiske og to (eller tre? ) som er soyaallergiske. I praksis gjør vi det sånn at det vi lager til ungene kan alle ungene spise. Men jeg og eldstebarnet spiser glatt egg til søndagsfrokosten, selv om ene gutten ikke kan spise egg, og det plager dem ikke. (Vi holder tvillingbroren like konsekvent unna egg, siden de har såpass likt dna ser jeg for meg at de har lett for å utvikle samme allergier.)

Av andre ting, så utgår vanlig is for eksempel, her spises det bare saftis, og skal de to eldste (som tåler melk) spise sjokolade, så må de spise det på rommet sitt så brødrene ikke ser det. I felleskap spises bare melke-, egge- og soyafritt godteri.

Så langt har det gått ganske greit, og de to eldste er flinke til å passe på at de tre minste ikke spiser noe de ikke tåler. 08-barnet kan f.eks bli tilbudt en kjeks av noen for så å se på meg og spørre "tåle æ hærre, mamma?"

Jeg synes egentlig eggeallergien er den vanskeligste av matallergiene her i huset. No-eggs har jeg liksom aldri fått dreisen på.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 12:41   #16
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Vi har ein eggallergikar i hus, vaksen mann så han passar seg sjølv. Eg lagar massevis av kaker, alle utan egg. Vi brukar heller aldri eggerstatning. Vafler, pannekaker og muffins lagar eg som vanleg, droppar egg men tilset litt ekstra bakepulver istaden. Det fungerar heilt fint.

Vår erfaring er at dess meir "eksklusiv" is, hamburger o.l. er, dess større er sjansen for at det er egg involvert. Så les på innhaldslister og spør når ein er ute. Konsekvent! Til og med tyttebærsyltetøy (heimelaga) har vi vore ute for at nokon har blanda egg i for at det skal bli ekstra "fint", så ver obs!

Pasta kan vel også inneholde egg? Jeg har også blitt overrasket over hva slags produkter som kan ikkeholde egg.

Takk for tips om vafler uten egg. Det høres litt snodig ut, men jeg skal prøve!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 13:22   #17
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Det er flere pastatyper det er egg i, gjerne de dyrere variantene som Barilla osv.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 13:33   #18
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Fersk pasta inneholder som oftest egg. Tørr vanlig pasta inneholder sjeldent egg. Nudler er både og. Uansett må det alltid leses. Når det gjelder vafler så smaker ikke eggfrie like godt om se blir liggende, men som nystekte er de gode. Jeg synes de blir bedre uten No egg siden det fungerer som bindemiddel. Nakent vet for heving og havregryn for litt mer fluffy konsistens synes jeg er ideellt.

Nakent vet? Noen som skriver på et epleprodukt her?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 18:52   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede mat uten egg!



Jeg bruker nesten aldri no-egg, det er unødvendig. Jeg har laget luftig sukkerbrød og alt uten eggerstatning. Bruker det i en 5-minutters-sjokoladekake, bla, men blir pakken tom lager jeg den nok uten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no