Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2021

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-21, 17:33   #421
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.005
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletråden 2021

Gavene som skal sendes er pakket og overlevert mamma som putter det i sin eske.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 17:38   #422
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2021

Jeg synes virkelig at alle må gjøre det de trives med.

Selv mener jeg at jeg ikke julepynter før på lille julaften. Men, jeg ser på en stue med masse stearinlys (som jeg bruker hele høsten og vinteren). Med en pakkekalender i julepapir. Med masse juleblomster. Og med en spistuekrok full av julepapir til å pakke med. Og lilla løper og adventssake, og stjerne i vinduet. Så selv om tre og krybbe ikke kommer frem før 23.12 så er det definitivt julestemning.

Jeg vil gjerne at den fulle julestemningen skal være rundt selve julen og har ikke lyst til å bli lei. Så juletreet går opp lille julaften og står i ca 13 dager. Tradisjonalist som jeg er.

Blå er aktiv nå  
Gammel 28-11-21, 18:02   #423
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Uansett når og hvordan man pynter så er det i alle fall fint å skape stemning med passende musikk:


(Kilde: youtube.com)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå  
Gammel 28-11-21, 18:06   #424
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2021

I helgen har jeg ordnet med adventslys inne og ute, kjøpt Kinder adventskalender til gutta og smågaver til kalenderen til mellomste (de får det de foretrekker). I tillegg har mannen bestilt julegavene på nett til barna. Når jeg oppsummerer sånn føles det som jeg jeg har fått gjort en hel del til å egentlig ha hatt en rolig helg.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 18:23   #425
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.556
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2021

1. søndag i advent er stas. Jeg er MYE mer glad i advent enn i selve jula. Her pyntes det ganske lite uansett, og særlig i år, for lillesøster er en sånn som plukker i fra hverandre alt mulig. Men det er likevel ikke aktuelt å finne frem all julepynten ennå, vi nøyer oss med stjerne i vinduet og adventsstake. Frokost med tenning av lys, gløgg og pepperkaker var innmari fint i morges!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 18:56   #426
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Da har vi vært på julegrantenning etterfulgt av adventskonsert inne. To unger i korpset så de har vært i aktivitet.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 21:37   #427
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juletråden 2021

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg synes virkelig at alle må gjøre det de trives med.

Selv mener jeg at jeg ikke julepynter før på lille julaften. Men, jeg ser på en stue med masse stearinlys (som jeg bruker hele høsten og vinteren). Med en pakkekalender i julepapir. Med masse juleblomster. Og med en spistuekrok full av julepapir til å pakke med. Og lilla løper og adventssake, og stjerne i vinduet. Så selv om tre og krybbe ikke kommer frem før 23.12 så er det definitivt julestemning.

Jeg vil gjerne at den fulle julestemningen skal være rundt selve julen og har ikke lyst til å bli lei. Så juletreet går opp lille julaften og står i ca 13 dager. Tradisjonalist som jeg er.

En stjerne og noe perler i vinduet.
Nissetoget foran TV-en og to svartnisser foran tv her

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 22:14   #428
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.005
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletråden 2021

X'en har korta ned ledningen til ene stjerna mi, så nå ser det riktig så fint ut. At jeg ikke har kommet på det før.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 22:17   #429
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Begge svigerinnene mine har pynta juletreet.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 22:42   #430
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Jeg har stjerner, både hengende og stående, adventsstake, både sånn med levende lys og elektrisk, jeg har tatt fram julekrybba, den andre julepynten får enda vente en stund. Jeg tar den fram når jeg har lyst. Jeg tenker at man bestemmer selv når og hvordan man vil ha det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå  
Gammel 28-11-21, 22:45   #431
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.858
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juletråden 2021

Kasta de ødelagte stjernene fra i fjor, men tok vare på øedning og Lyspære. Men hvor la jeg de da? Ble søndag uten stjerner i dag, gitt.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv  
Gammel 28-11-21, 22:52   #432
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.869
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Ser vi er flere som har fått opp litt pynt i dag. Jeg har også hengt opp julekalenderen og pakkene til barna. Synes det er fint å kunne se på den noen dager før det begynner å minke.


Jeg har heller aldri forstått hvorfor så mange har så sterke meninger om når andre pynter. Vi pynter litt 1. desember, men det meste (inkludert treet, som er ekte) må vente til lille julaften. Barna gleder seg alltid veldig til at vi pynter juletreet sammen, og de har personlig julepynt som det er viktig for dem å få henge opp selv.

Jeg så forresten denne lille tegneserien her om dagen og synes den passer veldig bra til de som klager på tidlig julepynting. https://tinyview.com/fowl-language/2...ly-decorations

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv  
Gammel 29-11-21, 07:01   #433
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Jeg klager ikke! Jeg lurer på om vi bør endre tradisjonene i takt med resten av samfunnet.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv  
Gammel 29-11-21, 09:10   #434
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.454
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2021

Nesj, julekvelden kommer brått nok på den kjerringa her som den gjør, så jeg har ikke behov for å begynne forberedelser og feiring enda tidligere. Og siden vi bruker naturtre (fordi de ikke dyrker plasttrær utpå Byneset hvor vi har tradisjon for å dra hvert år for å hogge juletre) må vi uansett vente til tett innpå jula med å pynte det, ellers ligger vel alle nålene i en dunge på gulvet når julaften kommer.

Men om andre starter jula litt før så må de bare gjøre det for min del, det er jul bare en gang i året. Jeg er mest imponert over at folk faktisk greier å være ferdige så tidlig. Så for meg er det også greit for å få et spark bak og litt press om å komme i gang litt før, når jeg ser at det juler seg til overalt rundt meg. Det jeg synes er litt mer trist er hvor mange som er drittlei av jula bare få dager inn i juleferien, og som bare snakker om hvor godt det skal bli å få pakket bort alt av julepynt, lenge før nyttårsaften (har noen slike i min omkrets). Jeg har ikke lyst til å at det skal være over så fort, så jeg holder på jula lengst mulig. Når jeg har fått den i hus og lagt ned såpass mye arbeid skal den i alle fall nytes maks, med bare kos uten ryddestress, gjennom hele ferien, og gjerne noen dager til. Så jeg prøver å lukke ørene for all praten om hvor deilig det skal bli å få det vekk.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 29-11-21 kl 09:23.
My er aktiv nå  
Gammel 29-11-21, 09:15   #435
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.715
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Her er oversikten over alle julekalendere iår.


https://www.dagbladet.no/kultur/dett...ndere/74731453

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv  
Gammel 29-11-21, 09:17   #436
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg klager ikke! Jeg lurer på om vi bør endre tradisjonene i takt med resten av samfunnet.

Hvorfor bør vi det? Kan man ikke bare ha egne tradisjoner uavhengig hva andre gjør?

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå  
Gammel 29-11-21, 09:19   #437
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Vi er på ingen måte ferdig selv om vi begynner å pynte sånn utover desember. Vi har bare en veldig ivrig åtteåring som har nedtelling til desember og gleder seg såååå mye til å pynte, så for å dempe desemberstresset hennes (kombinasjonen autist, annerledesdager og venting på jul er litt heftig) pynter vi tidlig, og så vasker vi litt rundt det frem til jul. Innpakking og ymse aktiviteter foregår midt i alt dette, så det er ikke strøkent julehus fra 1. desember altså.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv  
Gammel 29-11-21, 09:21   #438
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2021

Her er det julestjerne, lyslenker ute og adventsstake. Og noen greier på trappen og julekrans på døren. Vi har utsikt rett inn til nabo, og der er det fullpyntet tre til taket. En annen nabo har et enormt blinkende tre. Jeg er så lite liberal at jeg blir litt småsur inni meg, prøver å jobbe med saken. Vant til kollega med juletre tidlig, som klager over jules styr 3. juledag, da handler alt om at hun er lei og swosh ut med alt - når jeg så vidt har begynt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv  
Gammel 29-11-21, 11:13   #439
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.869
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Jeg skjønner heller ikke de som kaster ut jula før nyttårsaften, men det får de nå bare gjøre akkurat som noen setter fram all julepynt i november. Her blir pynten værende til i alle fall 13. dag jul, og av praktiske grunner blir den som oftest værende til første helgen etter. Det er definitivt ikke like koselig å pakke ned pynten som å ta den fram, og ikke minst vemodig at det er et helt år til neste gang, men det trenger vi heldigvis ikke tenke på akkurat nå.

Barna mine (alle tre er speidere) har forresten fått et gøy speideroppdrag som de har tre uker på seg. De skal lage noe som symboliserer "speidermoro" av pepperkaker. Jeg tenker at det skal få være en del av pepperkakelandsbyen vi alltid lager i desember så det skal bli gøy å se hva de finner på.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv  
Gammel 29-11-21, 12:30   #440
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hvorfor bør vi det? Kan man ikke bare ha egne tradisjoner uavhengig hva andre gjør?

Joda, men tradisjoner er jo ofte noe som er litt felles i samfunnet, og jeg har ganske små barn fremdeles, og da er det kanskje mer synlig at barna legger merke til at x har pynta til jul allerede og hvorfor har "alle andre" enn oss gjort det osv. Hvis det blir mer og mer vanlig å gjøre noe, så blir det jo til en tradisjon for "samfunnet". Når jeg var liten så gjorde alle dette likt. Pyntet juletre og til jul 23.des.

Vi har også naturtre så vi kan jo ikke pynte tre nå. Men jeg har heller ikke lyst til å finne frem nisser før 22-23.desember, men hvis vi liksom blir den eneste familien i byen som skal tviholde på noe annet, så blir jo også det litt rart.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no