Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kakemengde pr. person

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-13, 06:56   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kakemengde pr. person

Kor mykje kake er det normalt å berekne pr. person (på 17. mai, etter tapasmiddag)? Eg lager alltid for mykje kake, men for meg er nøkkelen til eit sunt kosthold å ikkje ha mykje restar i hus. Så eg vil ikkje ha to halve kaker eg kan småspise gjennom helga...

Er ei rund kake nok til 10 voksne og 4 barn, eller skal eg gå for to og forsøke å prakke restane på nokon av gjestene etterpå? Det skal vere enkelt og lite arbeid med pynting og slikt, og eg må kunne lage begge ferdig i dag. Eg har planlagt pavlova og så lurer eg på enten ostekake eller vaniljekake i tillegg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:15   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Jeg syns én kake høres lite ut. Jeg ville bakt to og eventuelt kastet restene etterpå, hvis ingen av gjestene ville ha med seg hjem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:16   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Bak to og overtal gjestene til å ta me hjem dersom det blir rester.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:22   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Jeg synes for øvrig tradisjonen om å "prakke på" folk kake er ganske kjip. (Jeg mener ikke å høflig tilby gjestene kakerester. Jeg mener insistering og/eller mas, som noen driver med.) Derav mitt forslag om å kaste restene. Det pleier jeg å gjøre, all den tid jeg gjerne synes det er et bedre alternativ å ikke spise restene av forrige ukes kake enn å spise dem opp.

:avsporing:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:34   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Eg lover å spørje høflig, Teo. Eg trur vi får ein gjest som ikkje er vanskeleg å be og. Eg var redd ei var litt lite, ja.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:51   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg lover å spørje høflig, Teo.

Betryggende.

(Svaret mitt var nok litt farget av at jeg i min omgangskrets/familie har et par stykker som ikke tar et nei for et nei, og som alltid prakker på gjester rester av kake. Så da må jeg kaste kaken hjemme, i stedet for at det kunne vært gjort mye enklere hos vertinnen ...)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:55   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Jeg synes at det er greit med to okke som. Valgfrihet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:05   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Jeg ville hatt to. En rund kake er ikke så mye på 14 personer. Særlig pavlova kan forsvinne med et *poff*, og på 17. mai kan det godt være to å velge i også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:06   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Betryggende.

(Svaret mitt var nok litt farget av at jeg i min omgangskrets/familie har et par stykker som ikke tar et nei for et nei, og som alltid prakker på gjester rester av kake. Så da må jeg kaste kaken hjemme, i stedet for at det kunne vært gjort mye enklere hos vertinnen ...)

Eg har og slike rundt meg. Eg vil ikkje vere slik. (Poenget med å prøve å ikkje lage for mykje kake, er at eg er inni ein veldig god flyt, med tanke p kosthold. Kake 17. mai har eg bestemt at er lov. Kake 17., 18., 19. og 20. mai derimot, går ikkje.) Pavlova og ostekake trur eg det blir då. Begge kan lagast i dag og ingen blir øydelagde av at eg tar ein ekstra pause undervegs. Trur eg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:30   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Jeg ville hatt de to du nevner + en pakke PinUp eller Lollipop.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:36   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

To kaker, ja. Ikke ti som på Sunnmøre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:37   #12
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

To kaker, ja. Ikke ti som på Sunnmøre.

Ti gir så bra utvalg om man ikke liker de to kakene. Man tar da 4-5 smale smaksprøver.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:05   #13
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Én kake ville i hvert fall vært alt for lite til så mange i vår familie. Ikke tror jeg det hadde blitt noen rester med to heller.

Nå fikk jeg lyst på pavlova, kanskje jeg også må bake til i morgen.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:05   #14
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

To kaker og ta med eventuelle rester på jobb. Kollegaene mine er superhappy de gangene jeg har hatt selskap i hus.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:06   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

To kaker og ta med eventuelle rester på jobb. Kollegaene mine er superhappy de gangene jeg har hatt selskap i hus.

Det er ingen i vår familie som skal på jobb før tirsdag, det er derfor det er eit problem viss det blir for mykje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:14   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Jeg ville laget to. Jeg har egen kake-rester-avfallsdunk. Jeg kaller han pappa.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:19   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Jeg elsker mennesker som lager for mye kake, og spesielt de som nøder gjestene til å ta med rester hjem. Så det blir sikkert helt feil å prøve å gi et fornuftig svar på det du spør om.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:20   #18
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes for øvrig tradisjonen om å "prakke på" folk kake er ganske kjip. (Jeg mener ikke å høflig tilby gjestene kakerester. Jeg mener insistering og/eller mas, som noen driver med.) Derav mitt forslag om å kaste restene. Det pleier jeg å gjøre, all den tid jeg gjerne synes det er et bedre alternativ å ikke spise restene av forrige ukes kake enn å spise dem opp.

Sånn sett er svogeren min verdens beste å ha på besøk, spesielt hvis jeg har bakt sjokoladekake. Da blir nesten alle restene med gjestene hjem, med unntak av det mannen vil at vi skal beholde selv.

Tilbake til tema: To kaker er passe, tenker jeg. Kjipt å bli sittende med for lite kaker.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:22   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Då er marengsbotn i ovnen og ingredienser til ostekake på handlelista. Eg sett ein femmar på at mannen klarer å fullføre ostekaka viss det blir for mykje for meg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:30   #20
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakemengde pr. person

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

To kaker, ja. Ikke ti som på Sunnmøre.

Eller beregne 1/2 kake per person som ville ha skjedd i min stemors familie. 14 gjester = minst 7 forskjellige kaker. :koko:

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no