Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Salt kjøtt og komle

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-06, 15:17   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salt kjøtt og komle

Det skal vi ha til middag om et par dager. Jeg kjøpte lammekjøtt av bog igår, og det ligger nå til salting i kjøleskapet. Det skal kokes sammen med komlene, som er noe av det beste jeg vet!

Noen andre som pleier å lage sånn mat, eller er det bare fårikål :brekker_seg: som gjelder?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 15:21   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

:sikle:

Jeg elsker komler. Mannen min brekker seg, så jeg får ha komle i fred, men det er litt håpløst å lage til bare en person, synes jeg.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 15:26   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Å gud, det er godt!
Med denne minsten er det ikke så lett å få laget avanserte middager, men om halvannen uke går mannen min ut i permisjon og da ståt raspeballer høyt på listen.
Kålrabistabbe.

Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 15:32   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lager du kålrabistappe til komlene? Kanskje jeg skulle prøve det, da. Hva bruker man av tilbehør, da? Helten vil bare ha komle, han. Kanskje en bitteliten kjøttbit også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 16:02   #5
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

hva er komle?

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 16:09   #6
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

hva er komle?

Jeg kaller det potetball jeg
Det er noe av det beste jeg vet, men har gitt opp å lage det sjøl. Det er nemlig ikke det beste mannen min vet, og uansett så blir ikke mine like gode som mamma sine.

Jeg er vant til at potetballene er fyllt med en liten pølsebit og en liten bit mør, serveres sammen med kålrot, gulrot, potet, bacon, og saltkjøtt. Er det noe som mangler da?

Guri malla så godt det er! Må huske å si fra til mamma at jeg vil h BALL når jeg kommer hjem på besøk om to uker

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 16:14   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg tenker meg om så har vi faktisk brukt kålrabistappe, vi også. Det er to år siden jeg laget sist, så jeg har sannelig glemt det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 16:45   #8
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Raspeball er snadder. Med deilig saltkjøtt, pølse, kålrabistappe og sirup. Laget det for et par uker siden. Den natten spydde jeg i vinkel, men det kan være av andre årsaker.

Kanskje ikke snakke om oppkast i en mattråd ...

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 17:02   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.807
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri smakt det jeg. En gang prøvde jeg en sånn Toro-greie bare for å ha prøvd, men det var helt grusomt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 18:51   #10
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Komle er knallgodt. Smaker like godt skjært i biter og stekt dagen etter. Jeg spiser den med kålrabistappe, rømme og grov sennep. Noen ganger stekte soyapølser ved siden av.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 18:54   #11
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

skjønner enda ikke hva dere snakker om.. Hihi

Hørtes grusomt ut menmen hehe

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:34   #12
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Nenne, du kan ikke sammenligne Toro sine med ekte raspeballer. Her skal vi ha raspeballer i morgen. Vossakorv, bacon, kålrabistappe og raspeballer kokt sammen med salt kjøtt, ordentlig snadder middag. Det beste er faktisk restene som vi steker dagen etter. Ungene har ikke helt sansen, så de koker vi poteter til også spiser de kålrabistappe og pølse ved siden av.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:37   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde aldri slikt hjemme hos oss, og jeg har bare spist det to ganger i mitt liv, tror jeg, begge ganger tilberedt av en sunnmørsk kamerat vi bodde sammen med i studietiden. Det var veldig godt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:41   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solregn, her.

Jeg kaller det potetball jeg
Det er noe av det beste jeg vet, men har gitt opp å lage det sjøl. Det er nemlig ikke det beste mannen min vet, og uansett så blir ikke mine like gode som mamma sine.

Mim, snu deg bort!


Det fins faktisk gode toroposar til ball. Spe med 2-3 raspa poteter, og du har relativt gode "balljar". Ball med salt kjøtt, rabbe, bacon og rømme er digg!



...men ikkje så ofte...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:42   #15
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Mim, snu deg bort!


Det fins faktisk gode toroposar til ball. Spe med 2-3 raspa poteter, og du har relativt gode "balljar". Ball med salt kjøtt, rabbe, bacon og rømme er digg!



...men ikkje så ofte...

Mens Mim ikke ser så skynder jeg meg å si at Fjordland sine heller ikke er så aller verst. Kan selvsagt ikke sammenlignes med the real thing, men dog.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:43   #16
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

BUSTED!!!
Hadde ikkje lest heile tråden

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:55   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.807
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Nenne, du kan ikke sammenligne Toro sine med ekte raspeballer.

Det har nok ant meg, men jeg trodde jeg skulle få et inntrykk og kanskje få lyst til å prøve meg på ekte vare etterpå.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 22:07   #18
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg ærlig talt ikke smakt Toro sine, men kan liksom ikke tenke meg at det blir samme smak på dem som ekte vare. Det er utrolig godt, men det er jo en smule sært. Jeg liker det som sagt best dagen derpå, da skjærer vi raspeballene i tykke skiver og steker det i panna med bacon, pølse og varmer kålrabistappa. Nam, nam ... Må også ha meierismør på og et glass med kald kefir til.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 22:13   #19
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes Toro sine er gode jeg da

Men nå er det lenge siden jeg har smakt skikkelige, lagd fra bunnen da. Kanskje jeg har glemt hvordan de egentlig skal smake? På tide å lage selv og ikke bare snylte hjemme hos mor

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 00:25   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns heller ikke Toro sine er så verst, særlig med en baconbit i midten.

Men komlene er liksom ikke det viktigste. Tilbehøret er. Kålrabistappe, saltkjøtt (knoke), røkte kjøttpølser og ertesuppe.

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no