Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmebakte brød - problem

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-12, 09:22   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hjemmebakte brød - problem

De smuler sånn, hva kan gjøres for at de smuler mindre?

Mer olje?
Mer salt?

Oppskrift:
1 kg med mel
6 dl vann
1 dæsj olje
1 pk gjær
litt salt
litt sukker

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 09:28   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Hva slags mel? HVor mye vann til melet? Korn?

Prøv å halvblande surmelk og vann. Prøv å legg evt. korn i bløt. Jeg bruker lite olje, en ss, kanskje? Jeg setter en litt "bløt" deig så melet får svelle skikkelig. Hever du i to omganger (før og etter utbaking?)

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 10:16   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Hever i to omganger ja. Surmelk utgår pga melkeallergi, kanskje farris? :undre:
Ikke korn, jeg har bare brukt type grovbakstmel.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 10:20   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Mer heving kan hjelpe. Hev i to omganger, som HV sier.

Oppskriften min er ikke så annerledes enn din, og etter at jeg begynte heve deigen mer begynte brødene smule betraktelig mindre (ikke mer enn butikkbrød).

Jeg bruker
1 pk Fibra
1 pk Grovbakstmel
1 pk gjær
13 dl vann/juice/havremelk/rismelk (kommer an på hva jeg har)
sesamfrø/linfrø/solsikkekjerner/kruskakli/hvetekim/havregryn
litt salt
litt honning
litt olje

Før brukte jeg revet gulrot også. Det blir veldig godt, men veldig dryssete brød.

Det blir en ganske fast, "tradisjonell" deig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 10:23   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hever i to omganger ja. Surmelk utgår pga melkeallergi, kanskje farris? :undre:
Ikke korn, jeg har bare brukt type grovbakstmel.

Jeg kan heller ikke bruke tradisjonelle melkeprodukter, og har eksperimentert litt med havremelk, rismelk og havrefløte, men merker ikke noen forskjell på resultatet. Vanligvis bruker jeg stort sett bare vann, med noen dl havremelk.

Kanskje det kan være noe å hente på å bruke soyaprodukter, det vet jeg ikke, siden vi også har soyaallergi i huset (i så fall, husk at melke- og soyaallergi er veldig like allergier, slik at noen med melkeallergi lettere kan utvikle soyaallergi).

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 12:12   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Jeg bruker heller ikke melk i brødene, og det går finfint. Jeg bruker grovt og fint speltmel, samt linfrø, solsikkefrø og gresskarfrø alt ettersom hva jeg har i hus. En god dæsj olje, måler ikke. Jeg setter deigen med kaldt vann og bruker tørrgjær, for jeg langtidshever på benken. Deigen står typisk fra morgen/formiddag til kveld eller fra kveld til morgen, og den er ganske "fuktig" når jeg setter den. Fungererer veldig bra!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 12:20   #7
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Mitt triks for å redusere smuling, var å (1) redusere gjærmengden betraktelig. På 4 store brød bruker jeg nå maks 1/3 pk. tørrgjær, og det går utmerket, men tar lengre tid. (2) I tillegg bruker jeg kjølig deigvæske, og lar deigen heve lenge, gjerne hele dagen/over natten, og helst to ganger. Dette, i tillegg til å la deigen elte lenge i kjøkkenmaskin, har gjort at brødene med samme melsammensetning ikke smuler så mye selv etter frysing.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 12:39   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

linfrø eller fiberhusk i deigen reduserer også smuling, i tillegg til lang heving og mye elting.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:22   #9
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Bruker du kjøkkenmaskin? Jeg ville prøvd dette: 4 hevinger a 20-30 min hvor du kjører maskina etter hver heving, så en etterheving i form. Jeg bruker en flaske pils i brød, det blir supert! (i tillegg til vann)

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:51   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Jeg bruker selv bare vann i brødet. Jeg elger deigen godt i maskin og hever i bollen. Den kan evt settes med mindre mel, heve, kna inn resten av melet og heve mer, bake ut, heve, steke.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 19:55   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Det Nera sier er lurt. Brødene blir dessuten saftigere om du bruker mer vann, slik at deigen blir så løs at du bare kan helle den i former. De blir også saftige om du rasper rå eller kokt potet i deigen.

Om du ikke vil eller kan heve deigen lenge, så kan det gjøre noe av samme nytten å kjøre deigen lenge (10-15 minutter) i kjøkkenmaskin. Da må du bruke kaldere deigvæske enn lunken, fordi deigen også får varme fra knaingen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 17:38   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Elger? Autokorrekt gir stadig ny moro.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 18:15   #13
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Du har fått mange gode råd - det er bare å begynne et sted. Umiddelbart synes jeg det virker som om du har lite væske i forhold til mel, så jeg ville begynt med å tilsette 1- 1 1/2 ekstra dl vann. Og halvert gjærmengden.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 19:24   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Jeg lager alltid løs deig, jeg elter lenge - ca. 15 minutter. Jeg hever lenge i bollen, tar ut deigen og bretter den med akkurat nok mel til at den ikke klisser, etterhever på benken og steker, og er aldri plaget med at det smuler - brødet blir saftig når deigen er bløt, er min erfaring, fordi de blir saftige uansett hva slags melblanding jeg bruker.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 19:55   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Hos meg blir det ganske bra når jeg baker 3 store brød basert på 2 poser, en med grovbakst og en med ferdig brødblanding. Har en plan om å avansere, men bakeentusiasmen pleier å gå over før jeg kommer så langt. Elter lenge i kjøkkenmaskin og hever i to omganger. Steiker i form. Nå eksperimenterer jeg med to etasjer og varmluft fordi jeg ikke lenger får 3 former ved siden av hverandre i ovnen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 20:23   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Jeg hadde i mer væske, og hevet lenger. Foreløbig ser det bra ut, mer salt også kanskje, ikke minst for smaken.

Jeg regner med å spare enn 500 kroner i mnd ca, på dette prosjektet, kontra kjøpe mat i kantina hver dag ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:24   #17
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmebakte brød - problem

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg hadde i mer væske, og hevet lenger. Foreløbig ser det bra ut, mer salt også kanskje, ikke minst for smaken.

Jeg regner med å spare enn 500 kroner i mnd ca, på dette prosjektet, kontra kjøpe mat i kantina hver dag ...

Jeg regnet på hvor mye penger jeg hadde spart på å bake brød i 2011, og det var morsomt. Rett inn i kjoler-og-bøker-til-mor-budsjettet.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no