Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fiskegrateng

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-11, 21:36   #1
eintesnart?
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 57
eintesnart? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Fiskegrateng

Trenger en veldig god oppskrift på fiskegrateng da sønnen min elsker dette, og jeg begynner å bi lei findus og kystens =) Gjerne en oppskrift med frysemuligheter

__________________
eintesnart?
eintesnart? er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:49   #2
eka
Grubler.
 
eka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.924
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fiskegrateng

Jeg har laget denne et par ganger, men jeg vet ikke om den kan fryses.

Fiskegrateng
3 ss hvetemel
4 dl melk
75 g makaroni
1/2 purre
1 ts salt
1/2 ts hvit pepper
litt revet muskat
ca. 400 g kokt fisk
4 eggeplommer
4 eggehviter
1 dl revet ost
1/2 dl strøkavring.

I stekeovn ved 200-225 °C

Rør ut mel i kald melk og kok opp under omrøring til tykk, hvit saus. Avkjøl den noe. Tilsett kokt makaroni og tynne purreringer. Smak til med salt, pepper og revet muskat. Ha i fisken. Både fersk, salt og røkt fisk kan brukes. Skill eggene og bland én og én plomme inn i sausen. Stivpisk hvitene og bland dem forsiktig inn. Hell blandingen over i en smurt ildfast form og strø revet ost og strøkavring på toppen. Stek i ovnen ca. 40 minutter til gratengen har hevet seg godt og blitt gyllen.

__________________
Jente -02, gutt -06, gutt -13.
eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:54   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Vår sure erfaring er at ungene nekter å spise fiskegrateng hvis den er hjemmelaget.

Findus sin derimot er det aller, aller beste de vet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:14   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Min fiskegrateng får de største komplimenter fra både egne unger ig unger på besøk. "Denne er bedre enn både pappas fiskegrateng og den vi får i barnehagen!" Hilsen bhgvenn på 6 år.

Surrer vårløk/purre, gulrot i små terninger og persillerot i må ternunger i smør til de er myke. Strør over hvetemel, jevner med fiskekraft/fiskefond og melk. Tilsetter salt, pepper og muskat. Tilsetter mamaron. Tilsetter fisk i biter. Blander i eggeplommer. Stivpisker eggehvitene. Vender inn i blandingen. Heller i form. Strør overcstrøkavribg. Steker i ovnen eller fryser ned.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:15   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Jeg bruker aldri oppskrift, men har alltid gulrot i. Lager hvit saus på slump, har i passe mengde makaroni, passe mengde fisk. Rører forsiktig inn passe antall eggeplommer, gulrot og av og til gressløk eller litt potetmosrester. Stivpisker eggehvite og har oppå. Steker i ovnen i passe lang tid.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:18   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Hva er mamaron?

Ungene har foreløpig ikke likt de forsøkene jeg har prestert, men det er jo mulig å forsøke på nytt. Jeg ser dere alle har grønnsaker i. Knerten går fullstendig i vranglås hvis grønnsakene er blandet inn i maten. Finnes det en oppskrift uten grønnsaker?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:20   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Er jo bare å droppe grønnsakene det. Hvilken oppskrift har du prøvd til nå?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:20   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Makaroni. Mamaron er makaroni.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:21   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Grønnsakene er jo viktige for smaken, så jeg ville heller kjørt dem til puré enn å fjerne dem.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:23   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Makaroni. Mamaron er makaroni.

Er det iPhonen som tuller med deg, eller er det et ord dere faktisk bruker hjemme?

Jeg var veldig stor før jeg skjønte at fiskepinner faktisk ikke het knekkebrødfisk noe annet sted enn hjemme hos oss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:24   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskegrateng

Det er bare iPad-dysleksi. Vi snakker rent zu Hause. Noe annet skulle tatt seg ut.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:24   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskegrateng

Her er mine barns favoritt:

Makaroni
sei eller torskefilet
hjemmelaget hvit saus.
1 egg
gressløk
stangselleri

Jeg koker makaroni
Jeg trekker fisken
Lager hvitsaus av fiskekraft og melk/soyamelk.
blander i makaroni og gressløk og stangselleri i hvitsaus.
Blander i ett egg.
Til slutt blander jeg forsiktig i fisken. Heller så alt i en stor ildfast form og strør over Griljermel. Så står den i ovnen på 225g i ca 20-30 min.

serveres med poteter, brokoli og gulrot og smeltet smør.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:58   #13
eintesnart?
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 57
eintesnart? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fiskegrateng

Tusen takk for en detaljert oppskrift! Det er dette jeg trenger. Jeg er desverre en veldig dårlig husmor som ikke kan ta noe som helst på slump, men trenger alt inn med teskje =) Denne skal jeg jammen prøve.

__________________
eintesnart?
eintesnart? er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:58   #14
eintesnart?
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 57
eintesnart? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av eintesnart?, her.

Tusen takk for en detaljert oppskrift! Det er dette jeg trenger. Jeg er desverre en veldig dårlig husmor som ikke kan ta noe som helst på slump, men trenger alt inn med teskje =) Denne skal jeg jammen prøve.

Og da mente jeg den første oppskriften =)

__________________
eintesnart?
eintesnart? er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 00:00   #15
eintesnart?
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 57
eintesnart? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av eka, her.

Jeg har laget denne et par ganger, men jeg vet ikke om den kan fryses.

Fiskegrateng
3 ss hvetemel
4 dl melk
75 g makaroni
1/2 purre
1 ts salt
1/2 ts hvit pepper
litt revet muskat
ca. 400 g kokt fisk
4 eggeplommer
4 eggehviter
1 dl revet ost
1/2 dl strøkavring.

I stekeovn ved 200-225 °C

Rør ut mel i kald melk og kok opp under omrøring til tykk, hvit saus. Avkjøl den noe. Tilsett kokt makaroni og tynne purreringer. Smak til med salt, pepper og revet muskat. Ha i fisken. Både fersk, salt og røkt fisk kan brukes. Skill eggene og bland én og én plomme inn i sausen. Stivpisk hvitene og bland dem forsiktig inn. Hell blandingen over i en smurt ildfast form og strø revet ost og strøkavring på toppen. Stek i ovnen ca. 40 minutter til gratengen har hevet seg godt og blitt gyllen.

Hvor mange personer regner man på denne?

__________________
eintesnart?
eintesnart? er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:46   #16
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fiskegrateng

Jeg synes fiskegrateng blir mye bedre laget med klippfisk, eller saltet fisk. Ellers blir gratengen ofte smakløs, men det er min mening. Jeg tar det alltid på slump; blander kokt makaroni, gulrøtter, hvit saus med litt muskat, salt og pepper etter smak, og strør griljermel/strøkavring over. Kokte poteter og smeltet smør til.
Jeg lager gjerne et par former i slengen og fryser det som er igjen. Venter til det blir kaldt, skjærer ut porsjoner og legger dem i fryseposer. Perfekte mikrobølge-måltider til bare en eller to hvis ikke hele familien er hjemme!

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:06   #17
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Min fiskegrateng får de største komplimenter fra både egne unger ig unger på besøk. "Denne er bedre enn både pappas fiskegrateng og den vi får i barnehagen!" Hilsen bhgvenn på 6 år.

Surrer vårløk/purre, gulrot i små terninger og persillerot i må ternunger i smør til de er myke. Strør over hvetemel, jevner med fiskekraft/fiskefond og melk. Tilsetter salt, pepper og muskat. Tilsetter mamaron. Tilsetter fisk i biter. Blander i eggeplommer. Stivpisker eggehvitene. Vender inn i blandingen. Heller i form. Strør overcstrøkavribg. Steker i ovnen eller fryser ned.

Koker du fisken og makaronien før du har den oppi sausen?

(Må ha det inn med teskjeer...)

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:06   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.405
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fiskegrateng

Aldri laget fiskegrateng før, mine to liker ikke fisk, ei heller Findus sin fiskegrateng, men jeg tror jammen jeg skal forsøke meg en dag likevel.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:10   #19
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vår sure erfaring er at ungene nekter å spise fiskegrateng hvis den er hjemmelaget.

Findus sin derimot er det aller, aller beste de vet.

Ja, det er vanskelig å prøve å danke ut ferdigmat gitt

Vetle liker best kjøpt - desverre. Samme hvor "kjedelig, lik og nøytral" jeg prøver å få den. Tror nesten han gjør det på gjørs å alltid like ferdigmat best.

Men ser du har fått ett par oppskrifter, de smaker jo som regel veldig godt, men hva som gjør denne ferdigmaten så spesiell Papp og saltsmak kanskje...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:12   #20
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Koker du fisken og makaronien før du har den oppi sausen?

(Må ha det inn med teskjeer...)

Jeg gjør det ihvertfall.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no