Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-11, 06:07   #101
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hvis resultatet uansett er at han er innelåst, uten mulighet til å gjøre det han vil til enhver tid, overvåket osv. har det da noe å si om han er i fengsel eller sykehus?

Sånn generelt har jo de insatte i fengsel langt bedre levekår enn pasienter på psykiatrisk, dersom målet skulle være at denne mannen har det så ille som mulig.


Ikke verst mulig, men rettighetene du har som psykriatisk pasient er ikke til å komme fra. Han kan bli bedre, da vil han få mer rettigheter enn hva tilfelle ville vært i fengsel. Tilgang til internett for eksempel, han vil kunne periodevis få nekt av helsemessige årsaker, men ikke på generelt grunnlag som i et fengsel. Jeg mener at han ikke bør ha nettilgang i det hele tatt i den perioden han soner.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:05   #102
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jeg må si at jeg stusser litt over den ene sakkyndige sine uttalelser i NRK i går, muligens det er klippet? "Det var aldri tvil om at han var psykotisk". OK, jeg trodde at man ikke skulle være forutinntatt, men det er mulig at allerede ved første møtet mellom sakkyndige og BB at de kunne utelukke alt annet, men om ikke alle muligheter er holdt åpne, så er det jo en ørliten mulighet for at de har bestemt seg for målet før de gikk i gang på en måte.

Dernest, er det ikke mulig at han ble psykotisk i ettertid? At han kanskje var strafferettslig tilregnelig i gjerningsøyeblikket, og så ble psykotisk etter han har gjennomført det han har gjort. Eller må man være strafferettslig tilregnelig i det man bestemmer straffen? Om han nå blir satt på medisiner, kommer seg, og ikke er psykotisk lenger, vil han da bli regnet som strafferettslig tilregnelig, slik at om noen gjør samme undersøkelsen om 3 måneder, så vil man få et annet utfall, og saken kan gå som "normalt"?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:29   #103
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Det jeg henger meg opp i, er hvordan barnevernet her overlot et barn til sin egen skjebne da foreldrene kom i konflikt seg imellom. Dette holder ikke mål.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:30   #104
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.571
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg leser utsagnet til kanskje å bety at et liv med tvangsbehandling på sykehus kanskje er hakket verre en et liv i fengsel med studier, internett og trening osv. ?

:tabloid og på spissen:

Nettopp. Det var selvsagt en veldig flåsete kommentar.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:33   #105
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Man får ikke internett i fengsel, ei heller mobiltelefon. :åpplyser: En begrenset nettilgang der man ikke kan legge ut ting eller snakke med andre får man kun i forbindelse med studier.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:37   #106
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg henger meg opp i, er hvordan barnevernet her overlot et barn til sin egen skjebne da foreldrene kom i konflikt seg imellom. Dette holder ikke mål.

Det synes jeg er rimelig hårreisende.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:44   #107
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jeg hørte på radioen i dag om at mange journalister som har skrevet seg opp på liste for å kunne intervjue han når han får tilgang til det nå har trukket sin henvendelse.
Det betyr jo at man ikke ser verdien i å intervjue en person som lever i sin egen verden med store vrangforestillinger. Han får dermed ikke formidlet sine vrangforestillinger videre. Det ser jeg på som noe veldig bra.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:46   #108
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg reagerte overraskende sterkt følelsesmessig på dette i dag, og har brukt tid (og denne tråden) på å fordøye det.

Nå er jeg bare forvirret, og ikke så sint mer. Må tygge mer.

Samme her, selv om jeg etter å ha fått gode forklaringer forstår mer. Det synker vel inn etterhvert hva det faktisk innebærer.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:55   #109
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jeg er igrunnen fortsatt overrasket over at han får strafferettslig utilregnelig når han er så strukturert og beskriver såpass godt hva han tenker at andre oppfatter kontra hva han selv mener at stemmer.

På et sted blir det liggende et valg om å kjøre videre på egne oppfatninger eller se om man skal tilpasse seg andres oppfatninger. Jeg opplever at for en som er såpass bevisst sin egen avstand til andres virkelighet så er det mer av valg inne i bildet enn for en som fullstendig er overgitt sin sykdom.

Dette blir dog bare synsing fra meg som ikke vet noe som helst ut over det som står i avisene. Grunnen til at jeg grubler er nok først og fremst at jeg en gang tok et valg om å holde et menneske med en lignende diagnose ett hundre prosent ansvarlig for alt denne både sa og gjorde.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:59   #110
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg henger meg opp i, er hvordan barnevernet her overlot et barn til sin egen skjebne da foreldrene kom i konflikt seg imellom. Dette holder ikke mål.

Jeg er enig, hva var dette for noe liksom. Men vi vet sikkert ikke alt her. Schizofreni er forresten en sykdom med en stor arvelig komponent, så det kan jo hende at moren har en lignende type høytfungerende schizofreni, der hun har klart å overbevise barnevernet, men ikke greid å gi barna omsorg.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:02   #111
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Moren ba jo om hjelp. Som hun etter hva jeg forstår faktisk ikke fikk. Hun fikk leven med eksen sin isteden.

Det er forøvrig standard at barnevernet ikke går inn i foreldrekonflikter. Noen steder, som i mange, betyr det at barn som lever i en konflikt er fritt vilt. Det er ikke særlig vakkert.

Men schizpfreni skal vel først og fremst behandles med medisiner, skal det ikke?

  Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:03   #112
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er igrunnen fortsatt overrasket over at han får strafferettslig utilregnelig når han er så strukturert og beskriver såpass godt hva han tenker at andre oppfatter kontra hva han selv mener at stemmer.

På et sted blir det liggende et valg om å kjøre videre på egne oppfatninger eller se om man skal tilpasse seg andres oppfatninger. Jeg opplever at for en som er såpass bevisst sin egen avstand til andres virkelighet så er det mer av valg inne i bildet enn for en som fullstendig er overgitt sin sykdom.

Nja, men hvis man er syk og er man faktisk overbevist om at sin egen virkelighet er den sanne og de andres er feil. At det er stor avstand mellom er ikke noe argument for at de har rett. Jeg tror at om man er i en paranoid psykose så er man overgitt sin sykdom. Man kan ikke velge vekk vrangforestillinger liksom. De oppleves som like virkelig som alt annet (har du ikke sett den så anbefaler jeg filmen A beautiful mind).

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:06   #113
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jeg er glad for at rettsstaten fungerer så godt at sakkyndige våger å komme med denne konklusjonen når så mange ønsker en annen. At man følger regler og retningslinjer, og ikke "mekker" noen nye når det kommer en som har vært slemmere enn vi hadde forestilt oss.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:06   #114
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Ja, det er nok medisiner først. Han blir vel lagt i belter og påtvunget depotsprøyte med 3 mnd antipsykotika etc vil jeg tro. Det er heavy greier som kan ha seriøse bivirkninger også.

Jeg tror også dette er den verste straffen for han ja, hvis har blir medisinert riktig og våkner opp i en virkelighet der han har drept 77 uskyldige mennesker. Jeg tror jeg hadde tatt livet av meg altså.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:09   #115
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er glad for at rettsstaten fungerer så godt at sakkyndige våger å komme med denne konklusjonen når så mange ønsker en annen. At man følger regler og retningslinjer, og ikke "mekker" noen nye når det kommer en som har vært slemmere enn vi hadde forestilt oss.

Jeg er enig.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:09   #116
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Nja, men hvis man er syk og er man faktisk overbevist om at sin egen virkelighet er den sanne og de andres er feil. At det er stor avstand mellom er ikke noe argument for at de har rett. Jeg tror at om man er i en paranoid psykose så er man overgitt sin sykdom. Man kan ikke velge vekk vrangforestillinger liksom. De oppleves som like virkelig som alt annet (har du ikke sett den så anbefaler jeg filmen A beautiful mind).

Nei, man kan ikke velge vekk vrangforestillingene. Det er de som er sannheten for den syke.
Det finnes mange intelligente, men totalt snurrige hjerner der ute. Noen av de kan man ikke tenke seg er veldig syke en gang før de på en måte klarer å vrenge ut av seg sin forestilling.
Hjernen er en pussig og veldig fasinerende sak, som ikke er så lett å skjønne seg på.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:10   #117
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Den skal jeg se.

Jeg er jo klar over at man ikke revurderes sin egen oppfatning når man har paranoid psykose. Det er jo derfor de ikke lar seg behandle, i hovedsak. Men i det ligger det også et element av valg. Man velger til slutt hva som er mest ubehagelig - en sanksjon fordi man er ute av takt med verden, eller å bli mer i takt med verden. Og der man da velger å ikke revurdere sin egen forståelse så blir man ansvarlig for hva man så gjør.

For meg er det avgjørende i en vurdering hvorvidt den som er syk har vett på å holde skjult det som ikke passer inn. En som greier det, vet bedre og burde kunne avkreves bedre. En som utagerer også der det er direkte dumt og ikke greier filtrere og dermed selv direkte taper på sykdommen sin er noe mer overgitt en sykdom.

Jeg tenker at dersom man ikke stiller krav til folk selvom de er syke, også alvorlig syke, så blir sykdommen noe den syke ikke får ansvar for å konfrontere, samt at den blir et frikort for å behandle folk rundt dårlig.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:13   #118
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er glad for at rettsstaten fungerer så godt at sakkyndige våger å komme med denne konklusjonen når så mange ønsker en annen. At man følger regler og retningslinjer, og ikke "mekker" noen nye når det kommer en som har vært slemmere enn vi hadde forestilt oss.

Helt enig. Jeg tenker at det er i saker som dette rettsstaten virkelig blir satt på prøve.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:14   #119
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

En som er riktig, riktig psykotisk kan ikke se sin sykdom, ergo personen har sine oppfattninger om at slik de tenker, eller ting de har funnet opp, eller personer de snakker med eller what ever er det riktige.
De har ingen mulighet til å forstå at deres verden ikke er helt som den skal.
men dette er det andre her inne som har mye mer greie på enn jeg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:23   #120
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.571
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

En som utagerer også der det er direkte dumt og ikke greier filtrere og dermed selv direkte taper på sykdommen sin er noe mer overgitt en sykdom.

Men du ser ikke at det å drepe 77 mennesker, fortrinnsvis barn, er å utagere der det er "direkte dumt" og noe han "taper på" da?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no