Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-12, 09:08   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Det er så himla mye salt i tacokrydderposene. Jeg tenkte jeg skulle lage min egen blanding i stedet. Er det noen som har noe tips om innhold og blandingsforhold?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:12   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg har en tacooppskrift som sier 1 ts spisskummen og 1/2 ts chillipepper, samt smak til med salt og pepper om jeg ikke husker feil. Jeg syns dette gir en veldig god smak. (Ellers i oppskrifta inngår hvitløk, løk, tomater og kjøttdeig.)

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:18   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

JEg smaker meg frem etterhvert. Jeg bruker hvitløk, chilisaus, chilipulver, spisskummin, fersk basilikum og litt salt og pepper. Jeg bruker en god del basilikum og spisskummin, mer enn 1 ts.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:23   #4
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg tror jeg fant på trines matblogg. Koriander er en viktig ingrediens her. Lager egen salsa også! Kan se om jeg kan grave frem oppskrifter senere.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:28   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg har en lapp på innsida av kjøkkenskapsdøra, men jeg tror jeg har det på hukommelse.

4 ts spisskummin
2-3 ts salt (vi bruker usaltet kjøttdeig, så jeg har i litt salt, dog ikke så mye. Har jeg ferdig saltet kjøttdeig dropper jeg stort sett saltet)
2 ts koriander
2 ts paprikakrydder
1 ts chillikrydder
1 ts hvitløkspulver
litt pepper.

Jeg mikser og trikser rundt denne, overdriver gjerne spisskummin og chili. Man kan selvsagt bruke hvitløk i stedet for pulver, men jeg liker ikke egentlig hvitløk, og har derfor tatt det forsiktig, bruker ikke mer enn en hav ts av det, for jeg fant ut at litt måtte det være, men altså minst mulig for min smak.

Dette er til en pakke kjøttdeig. Jeg fant oppskriften som da var på halvparten av dette, som jeg syntes ble svakt på smak, men det viste seg at det var til noen som laget taco av 200 gram kjøttdeig. Så jeg doblet den, og bruker nok litt mer av enkelte av ingrediensene, og litt mindre av andre (f.eks altså reduserer jeg på saltet, men avhengig av hvilken kjøttdeig vi har)

Mye bedre enn posekrydder, synes jeg. Når jeg bare har funnet en miks jeg er fornøyd med.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:31   #6
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er så himla mye salt i tacokrydderposene. Jeg tenkte jeg skulle lage min egen blanding i stedet. Er det noen som har noe tips om innhold og blandingsforhold?

Jeg bruker denne: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=99619

Mine hovedankepunkter mot kjøpeposene er prisen og det at druesukker ofte er hovedingrediens. Så mye salt er det ikke, relativt sett.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:33   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Denne bruker jeg:

  • 1 tablespoon chili powder
  • 1/4 teaspoon garlic powder
  • 1/4 teaspoon onion powder
  • 1/4 teaspoon crushed red pepper flakes
  • 1/4 teaspoon dried oregano
  • 1/2 teaspoon paprika
  • 1 1/2 teaspoons ground cumin
  • 1 teaspoon sea salt
  • 1 teaspoon black pepper
Jeg bruker fersk hvitløk og fersk løk i stedet for pulver. Også må man bruke en mye større mengde enn man tror.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:34   #8
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?


Var det ikke din egen oppskrift som alle brukte her for ikke så lenge siden da?
(mao er det du eller jeg som har blitt senildement? )

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:39   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg har lagt inn min tidligere, i allefall.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:40   #10
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg bruker en oppskrift som Irma har lagt ut.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:41   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Her er min:
5 ts paprikapulver
4 ts kummin (spisskummin)
3 ts kvitløkspulver
ein dæsj oregano (knus det litt mellom fingrane)
salt og pepper
ha i chilipulver og/eller kajennepepper om du vil, men forsiktig!
Til taco brukar du 1 dl. pulver til 4-500 gr kjøttdeig.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:42   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Er det noe i veien for å lage opp en større blanding i et Norgesglass å sette i kjøleskapet? Hvor lenge kan eventuelt noe slikt holde seg - et par måneder?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:44   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Eg har laga stor blanding og har det i ein tom krydderboks. Det er jo uansett satt saman av krydder eg har i krydderboksar, så det skulle ikkje bety noko om det blir overført til ein annan boks.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:50   #14
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har en lapp på innsida av kjøkkenskapsdøra, men jeg tror jeg har det på hukommelse.

4 ts spisskummin
2-3 ts salt (vi bruker usaltet kjøttdeig, så jeg har i litt salt, dog ikke så mye. Har jeg ferdig saltet kjøttdeig dropper jeg stort sett saltet)
2 ts koriander
2 ts paprikakrydder
1 ts chillikrydder
1 ts hvitløkspulver
litt pepper.

Jeg mikser og trikser rundt denne, overdriver gjerne spisskummin og chili. Man kan selvsagt bruke hvitløk i stedet for pulver, men jeg liker ikke egentlig hvitløk, og har derfor tatt det forsiktig, bruker ikke mer enn en hav ts av det, for jeg fant ut at litt måtte det være, men altså minst mulig for min smak.

Dette er til en pakke kjøttdeig. Jeg fant oppskriften som da var på halvparten av dette, som jeg syntes ble svakt på smak, men det viste seg at det var til noen som laget taco av 200 gram kjøttdeig. Så jeg doblet den, og bruker nok litt mer av enkelte av ingrediensene, og litt mindre av andre (f.eks altså reduserer jeg på saltet, men avhengig av hvilken kjøttdeig vi har)

Mye bedre enn posekrydder, synes jeg. Når jeg bare har funnet en miks jeg er fornøyd med.

Denne bruker eg også, og ein bør ikkje ha i salt om ein har salt i kjøttdeigen, nei.

Eg ganger opp oppskrifta nokre gonger og blander det i eit tomatpuréglas. Krydrer etter smak når eg lager taco.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:57   #15
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Er vi de eneste som tar de på "gefülen"?

Vi pleier å ha oppi det samme som de fleste oppskriftene over, men vi mengden av alt varierer fra gang til gang. Til og med trettenåringen lager godt tacokrydder.
Vi pleier å krydre, og så tømme over et lite glass med vann som vi lar "koke inn". Altså som man gjør med posekrydder, er det egentlig unødvendig?

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 10:14   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Ja, vi har også på litt vann altså, sånn en dl eller så, litt sånn deromkring, so mvi lar koke inn, jeg synes det blander seg bedre da.

Jeg tenker mange ganger at jeg bare skal blande det i stor mengde i et stort glass og så bar jeg det bar stående samen med krydderet og tar passe mengde når jeg skal lage det til. Det har bare aldri blitt, mest fordi jeg rett og slett aldri har såååå mye av alle kryddertypene som trengs. Så da bare slenger jeg sammen sånn ca utfra den lappen (men altså løselig tilpasset smak og behag) mens jeg holder på.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 10:50   #17
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg har prøvd litt forskjellige, men synes den fra Trines matblogg er best.

(Det blir dog veldig salt om man benytter hvitløkssalt i stedenfor hvitløkspulver... )

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 12:14   #18
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg bruker denne:

Hjemmelaget tacokrydder:

2 deler cumin/spisskummen (fås kjøpt i innvandrerbutikker og velassorterte dagligvarebutikker)
1/2 del koriander
1/2 del chilipulver
1/2 del hvitløkspulver
1 del paprikapulver
litt pepper
salt etter smak

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 12:37   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Mine kiwibutikker omtales somregel ikke som "velassorterte dagligvare" men spisskummin har de altså.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 12:41   #20
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.


Var det ikke din egen oppskrift som alle brukte her for ikke så lenge siden da?
(mao er det du eller jeg som har blitt senildement? )

Jeg har lagret "FP-tacoppskriften" på PCen under navnet "Mim-pulver"...

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no