Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Klatreplanter i krukker/urner

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-10, 18:36   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Klatreplanter i krukker/urner

Er det noen av dere som har erfaring med klatreplanter i krukker/urner? Jeg har bestilt et sicaflexgjerde for å gjerde inn terrassen slik at kattene kan være der ute. Vi bor i blokk og dette er kanskje litt på kanten så jeg tenkte å dekorere med klatreplanter. Så blir det seende litt finere ut. Går sikkert an å henge opp hengeplanter på gjerdet også.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:03   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Jeg har diverse klematis i stor krukke, det går helt fint det! Når jeg husker å vanne den ...

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:05   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Matilda: overvintrer den? Er det vanskelig å få til?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:13   #4
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Klematis skal være ganske greit å få til, og kommer i mange ulike farger og størrelser. Den kan overvintre i krukke, men man kan med fordel pakke inn krukka litt slik at den ikke blir så frostutsatt. Plantasjen har forøvrig klematis på tilbud nå.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:28   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Matilda: overvintrer den? Er det vanskelig å få til?

I teorien ja. Jeg tror ikke fjorårets kommer opp, jeg var ikke i form i høst og rakk ikke pakke den inn. Ellers er de vel ganske greie å få til, men jeg er en meget halvhjertet krukkehageeier, så jeg klarer stort sett å drepe mine.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:29   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

I teorien ja. Jeg tror ikke fjorårets kommer opp, jeg var ikke i form i høst og rakk ikke pakke den inn. Ellers er de vel ganske greie å få til, men jeg er en meget halvhjertet krukkehageeier, så jeg klarer stort sett å drepe mine.

Men hvis de vokser fint opp første sesong, er det jo ikke noe dyrere å drepe en staude enn en sommerblomst, så...

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:31   #7
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Clematis skal greie vinteren fint. Jeg har i alle fall 4 clematis som har bodd i de samme krukkene i 4 år på rad, og de blomstrer frodigere for hvert år som går.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 21:43   #8
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Når det gjelder krukker og overvintring av planter har jeg fått tips om å kle innsiden av krukken med boblplast før jeg har i kuler og jord. Har aldri selv forsøkt dette, men tipser påstår at alle plantene overlever vinteren i krukker som står ute.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 22:02   #9
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Kjempeflott!!! Var nettopp klematis jeg hadde tenkt på selv også, men så stod det på hjemmesiden til Plantasjen at man ikke kunne ha de i en blomsterkasse eller hva det nå stod, så da begynte jeg å lure. Jeg må vel gjemme det gjerdet mitt snart som bare det.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 14:25   #10
Kosmokula
Øyert
 
Kosmokula sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 97
Kosmokula har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Typen klematis Alpina tåler ISkulde, så den kan jeg godt anbefale

__________________
feb'05, sept'06, jan'12 & sept'13
Kosmokula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 15:29   #11
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Kjempeflott!!! Var nettopp klematis jeg hadde tenkt på selv også, men så stod det på hjemmesiden til Plantasjen at man ikke kunne ha de i en blomsterkasse eller hva det nå stod, så da begynte jeg å lure. Jeg må vel gjemme det gjerdet mitt snart som bare det.

Blomsterkasser blir for grunne ja, men en stor, høy krukke går fint.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 17:10   #12
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Skal ta meg en tur på plantasjen når jeg får lønn. Er vel passe å kjøpe inn noen planter til 17.mai uansett. Nettingen jeg skal ha opp er bestilt og ventes å komme straks over helga. Så kan kattene herje vilt på terrassen uten at jeg trenger å være redd for at de ramler ned.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 17:15   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Sånn, atte, hvis man plantet klematis i potter i fjor, og de ser veldig døde ut nå,
på hvilket tidspunkt vil det være fornuftig å tenke at de faktisk er døde?

Gyselig frekt at det første året jeg skulle lære meg noe lurt om hage og planter, så ble det is-tid-vinter i Bergen

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 17:17   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Sånn, atte, hvis man plantet klematis i potter i fjor, og de ser veldig døde ut nå,
på hvilket tidspunkt vil det være fornuftig å tenke at de faktisk er døde?

Gyselig frekt at det første året jeg skulle lære meg noe lurt om hage og planter, så ble det is-tid-vinter i Bergen

Tror jeg ville ventet litt til med å kaste dem ut. Det har jo vært veldig kald lenge. Kaprifolen min har såvidt begynt å vise litt liv nå nylig. Min mor har alpeklematis som er fin og grønn allerede, men den pleier jo å komme veldig tidlig i forhold til andre typer.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:36   #15
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Kaprifolen har våknet, det er sant. Det gir kanskje håp?
(uansett så var liksom ikke de fra i fjor helt den fargen jeg trodde, så hvis de ikke våkner, gir det meg en unnskyldning til å kjøpe en farge som matcher livet mitt bedre )

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:37   #16
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Takk for svar, forresten, Kanina, da venter jeg litt til uansett

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:39   #17
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Mine klematis som er plantet i jorden (og har stått der noen år) viser ikke det minste tegn til å spire ennå.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 09:51   #18
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Det er jo ikke akkurat vår ute da. Her snødde det masse i går, og er kaldt selv om snøen ikke blir liggende. I fjor på denne tiden blomstret hvitveisen, i år har jeg ikke sett noen av de ennå.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:20   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

*abb*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:48   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klatreplanter i krukker/urner

Jeg har både clematis og kaprifol i store krukker. Kaprifolen er ganske "vill" av seg, men kun 2/3 klarte årets vinter, så jeg får kuttet vekk en del. Har stagget den mye med støttepinner og den er veldig flott og dekorativ.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no