Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fortell meg om steinlegging

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-10, 20:37   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Fortell meg om steinlegging

Jo altså, vi har en uteplass på forsiden av huset som etterhvert må gjøres noe med. Den er 25 kvadratmeter. Terassen som er der må fornyes eller vi kan legge stein. Sistnevnte aner vi ingenting om, og jeg lurer på om noen kan svare meg på følgende;

1) Hvilken type stein kan vi legge?
2) På en skala fra 1 til 10, hvor vanskelig er det?
3) Hva koster (insert type stein) til 25 kvadratmeter? (pluss eventuell sand og andre greier man har under )
4) Hva koster det å få noen andre til å legge den? (Eventuelt; hvor lang tid bruker en proff på å legge sånn stein?)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:44   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Aner ikke på mye av det du spør om, men mannen har gjort det her og han er ingen guru på området. Vi gjorde det samtidig med naboene og han ene hadde peiling så det er vel lurt å ha noen å spørre?

Vi måtte leie loppe.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:53   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Hvis dere ikke skal kjøre på steinen trenger dere ikke veldig tykk stein, og den er billigere. Det finnes mange forskjellige sorter, så det er mer smak og behag og hvor mye man ønsker å legge i det. Vi har tromlet belegningsstein, den kostet 199 for kvm. Vi leide noen til å gjøre grunnarbeidene, og for våre 140 kvm ble det ca 140 000 kr. Dyrt altså. Da la vi steinen selv, men da hadde de gjort alt grunnarbeidet, og vi kunne bare legge steinen utover. Behøvde ikke å rette opp med sand under, for alt var helt rett. Men all kapping og mønsterlegging måtte vi stå for selv.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:53   #4
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Betongstein koster fra 150 til 250 kroner kvadratmeteren, naturstein fra 300 opp til det uendelige. Sand og pukk koster småpenger hvis dere henter selv, mer hvis det må leveres. Underlaget er ekstremt viktig, dersom det ligger helt i ro er det nok å bytte 20-30 cm av massen med pukk, hvis det er leire eller annen frostsprengende masse bør det byttes minst 60 cm og isoleres i bunn (100 kr per kvm for isolasjon).

Ferdig lagt kan du regne 250 kr per kvadratmedter hvis dere gjør det meste selv. Anleggsgartnere tar gjerne 1000 kr/kvm, ymse steinleggere kan være billigere (ned mot 500).

Graving, massebytting og hoppetusseleie kan du sikkert få anbud på fra Temmerns Gravrøveri.

Det er forholdsvis enkelt å legge stein når grunnarbeidet er gjort.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:54   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Det er veldig greit. Det er drenerende masser under terrassen fra før? Er det riktig fall fra husveggen?

Hvis du kommer i morgen så skal jeg fortelle deg alt du trenger å vite.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:57   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Jeg kommer ikke i morgen Veronal. /

Tusen takk for innspill og realitetsorientering! FP Jeg føler for å presisere at jeg med "steinlegging" også mener grunnarbeidet som bør gjøres. Jeg tror nok jeg også skulle klare å stable stein inntil hverandre - men alt det andre?

Det skal ikke kjøres på den. Jeg vet ikke hva som er under terassen. Ellers når vi har gravd på tomta er det mye stein (har vært steinfylling her før) og en del (blå?)leire.

25000 for bare arbeid, eller inkludert stein, Mauser? Og hvilket arbeid? Kun steinlegging eller preparering/graving/hvadetnåennersommågjøres?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:01   #7
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

25000 for bare arbeid, eller inkludert stein, Mauser? Og hvilket arbeid? Kun steinlegging eller preparering/graving/hvadetnåennersommågjøres?

1000 per kvm er for grunnarbeid, stein og legging, altså full pakke hos et normalt dyrt firma.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:03   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Så for 25000 kan vi potensielt få stein utenfor føra uten å løfte en finger? Hvitt?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:04   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging



Ja.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:06   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:36   #11
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

1. Alle typer som er flat. Men siden det er platting der er nok formkuttet(?)skifer eller betongstein/heller (eventuelt tegelstein) det beste. mtp å få jevnt underlag til møbler.
Herregårdsstein ser bra ut og gir et dekke der fugene nesten ikke merkes. 189,- pr m2 på byggmakker.

2. Det er ikke spesielt vanskelig, men det er viktig å gjøre grunnarbeidet ordentlig for at ikke frost og vann skal flytte på steinen. Det finnes mange guider som forklarer dette steg for steg.

3. Vet ikke priser, men tror det varierer rundt i landet. Stein så ut til å starte rundt 150,- pr m2. Sand og grus er billig, men transport kan være relativt dyrt(les: 2-3 ganger prisen av sanden).

4. Usikker på pris, men en proff kan gjøre det på en dag dersom du er villig til å betale for det. Dersom du får andre til å gjøre det vil jeg anbefale å bruke utdannet anleggsgartner som gir kvalitetsgarantier.

Hilsen Ekornmannen som har jobbet som anleggsgartner.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:42   #12
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Hvis dere ikke skal kjøre på steinen trenger dere ikke veldig tykk stein, og den er billigere. Det finnes mange forskjellige sorter, så det er mer smak og behag og hvor mye man ønsker å legge i det. Vi har tromlet belegningsstein, den kostet 199 for kvm. Vi leide noen til å gjøre grunnarbeidene, og for våre 140 kvm ble det ca 140 000 kr. Dyrt altså. Da la vi steinen selv, men da hadde de gjort alt grunnarbeidet, og vi kunne bare legge steinen utover. Behøvde ikke å rette opp med sand under, for alt var helt rett. Men all kapping og mønsterlegging måtte vi stå for selv.

Oi, dette var dyrt! Vi la stein for noen år siden, og jeg syntes gravearbeidene våre var dyre; 34 000.- for litt mer enn 200kvm, men jeg ser at det var jo ingenting.
Vi fikk noen til å gjøre grunnarbeidet og la steinen selv. 200kvm! Og det ble fantastisk bra!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:11   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Hva er fordelene med stein kontra treterasse da? Pluss og minus?

Kan man ha varmekabler under steinen eller blir det enorme driftsutgifter?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:14   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Skal du bruke terrassen på vinterstid?
Steinen magasinerer varme og er varm av solen i mange timer.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:15   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Bruke den som i gå til og fra huset på den. Den ligger foran inngangsdøra vår.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:15   #16
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Jeg har bruddskifer. Fordelen er at det er pent og så godt som vedlikeholdsfritt. Passer godt inn i hagen. Ulempen er mauren som bor under hellene. De liker sanden under varme stener.

Tre krever mer stell, holder ikke like lenge og gir fliser i føttene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 23:15   #17
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Vi har skifer (+- 10 cm tykkelse) som platting på ene kortsiden av huset, og treplatting som terrasse på langsiden. Jeg synes skiferen er flott, men det er litt arbeid å legge den selv.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 10:17   #18
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Oi, dette var dyrt! Vi la stein for noen år siden, og jeg syntes gravearbeidene våre var dyre; 34 000.- for litt mer enn 200kvm, men jeg ser at det var jo ingenting.
Vi fikk noen til å gjøre grunnarbeidet og la steinen selv. 200kvm! Og det ble fantastisk bra!

Ja det var dyrt, litt for dyrt viser det seg. Jeg husket feil. De skulle ha 140 000 for å gjøre hele jobben, det ble vel 89 000 for grunnarbeidene. Sier mannen her, og han husker nok dette bedre enn meg. Uansett er det jo ganske dyrt, men en del av området måtte byttes ganske mye masse på, og det er gjort nøye med å legge duk (da kommer det ikke særlig til ugress til) - i tillegg er det ikke et stort firkantet område, det er gangveier som svinger rundt huset mm. Og fall i terrenget som gjorde det litt mer arbeidskrevende å planere og få ting rett.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 10:24   #19
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Uteplasser som er steinlagt er flott. Vi bruker gårdsplassen vår hele sommeren.
Og veldig kjekt sted å lære å sykle på!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 10:41   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om steinlegging

Jeg synes steinlagte uteplasser er fiiint. Men det blir vel ganske glatt om vinteren, eller? Det har det iallefall vært der jeg har tråkka mine ben på vinteren. Sånn tynt islag liksom?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no