Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning eller egen sone?
Åpen kjøkkenløsning 43 28,86%
Egen "sone" 102 68,46%
Samma det, vel, kjøkken er kjøkken! 4 2,68%
Har ikke kjøkken 0 0%
Deltakere: 149. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 23:50   #41
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

For oss er det så viktig å ha avlukkbart kjøkken at det var helt avgjørende da vi kjøpte hus. Nå har vi et stort, deilig kjøkken men flytter til et bittelite ett, og jeg er litt spent på hvordan det vil gå, men det kommer ikke på tale å rive en vegg for å få bedre plass som andre i like hus rundt har gjort: Vi skal ha eget kjøkkenrom.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 23:51   #42
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kommer an på hvor stort huset er og ikke minst hvor stort kjøkken jeg kan få. Hvis jeg får velge, vil jeg ha et eget kjøkken som er stort nok til å romme kjøkken, en sofa, et stort spisebord med plass til mange og en arbeidsplass. Og hvor stua kommer i tillegg i eget rom, den trenger da ikke være så stor. Hvis jeg ikke kan få et så stort kjøkken, foretrekker jeg åpen løsning.

Vi har det sånn! Stort kjøkken, spisebord med plass til 10 (14 hvis vi trekker det ut), en treseter sofa og en kontorkrok . Har ganske stor stue i tillegg. Det er ikke dør mellom, men man kan fint sitte i stuen og ikke bli forstyrret av kjøkkenet. Jeg liker løsningen veldig godt

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 23:53   #43
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Vi hadde åpen løsning før. I dette huset er kjøkkenet i et eget rom, og jeg elsker det! Det var ikke kjøkkendører her da vi kjøpte, så sånn sett var det åpent ut til gang og spisestue, men nå har vi satt inn ei skyvedør i den ene enden og planlegger en til i den andre. Jeg synes det er mer praktisk å kunne stenge igjen når man skramler på kjøkkenet etter ungenes leggetid. Kjøkkenet vårt er ca 18 m^2 og har god benkeplass i tillegg til kjøkkenbord med plass til fire-fem stykker, men jeg tror jeg hadde foretrukket kjøkken i eget rom om det var mindre også.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 10:03   #44
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Eget rom, med dører å lukke helt igjen. Jeg hater tilberedningslukt i resten av huset. Stekt fisk! Vi har nå digert kjøkken, og når vi har gjester har vi drinks på kjøkkenet alle sammen mens vi lager ferdig maten. Mer høytidelige settings... har vi ikke hatt ennå. :Pusser opp:

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 11:29   #45
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Vi har sånn halvveis åpen løsning og jeg må si jeg heller hadde foretrukket eget rom med dør.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 11:30   #46
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Vi har adskilt kjøkken uten dør nå, og jeg liker at det ligger litt for seg selv. Kommer aldri til å velge åpen løsning selv. Liker ikke matos over hele huset. Når man ser hvordan ting som står framme på kjøkkenet blir fettete og ekkelt etter hvert, så er jeg glad for at jeg slipper den ekstra "støvtørken" over hele huset.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 11:37   #47
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg har drømmekjøkkenet nå - egen sone rett innenfor stua, kjempestort (i mine øyne) med eget spisskammers. Dette er dog det eneste rommet vi er fornøyd med, og i september flytter vi til ny leilighet med åpen kjøkken/stueløsning (noe må man ofre ). Kjenner jeg gruer meg litt til å få kjøkkenet inn i stua...

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 12:55   #48
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Vårt kjøkken er forøvrig 24 kvm, og med glassdør inn til stuen, så man er jo ikke helt stengt av. Men man ser minimalt derfra. Vi har også dør ut til gang. Lukket kjøkken er så viktig for meg at det aldri kunne ramla meg inn å kjøpe noe med åpen løsning, rive vegger el.l.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 13:47   #49
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg liker best egen sone.
Nå har jeg en litt annen variant av åpen løsning. Det er åpent mot gangen, men ikke inn mot stua. Gjestene ser rotet på vei inn til stua, men nå de er der inne er det "borte vekk".

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 13:54   #50
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg tror jeg må presentere denne undersøkelsen for firmaene som bygger nye hus. Omtrent alt av nybygg kommer jo med åpen kjøkkenløsning, og her sier foreløpig ca 75% at de foretrekker noe annet.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:14   #51
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg er veldig glad i kjøkken i egen sone.

Ideelt sett ville jeg hatt et stort kjøkken med spiseplass, men det har jeg ikke. Til gjengjeld har vi spisestue rett ved siden av kjøkkenet og det fungerer greit. Vi vurderer å åpne mellom kjøkkenet og spisestuen og lukke mellom spisestuen og stuen, men jeg vet ikke om det blir noe av. Det er litt i strid med husets stil.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:47   #52
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Hadde ikke åpen løsning før, men det var åpent der døren skulle vært. Denne gangen gikk vi for lukket. Vi har en skyvedør ut til stuen og en glassdør til gangen, så det føles ikke innestengt. Og akkurat plass til bord og stoler. Syns det er veldig trivelig, men usikker på om jeg ville valgt det om kjøkkenet var mindre. Tror kanskje jeg ville gått for en slags vindusløsning ut til stuen da, for å skape litt rommelighet. Helt åpen løsning ville jeg neppe valgt.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:47   #53
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Kjøkken i egen sone uten tvil. Jeg har prøvd begge deler og har nå en løsning der kjøkkenet er i eget rom, men uten dør. Utenfor inngangen til kjøkkenet er en gang som fører inn i stuen. Jeg liker det sånn, men mannen vil ha dør (fordi det bråkes på kjøkkenet ) så vi får se hva vi lander på om noen år når kjøkkenet står for oppussingstur. Noe mer åpen løsning enn nå er uansett fullstendig uaktuelt. Jeg liker blant annet at kjøkkenet kan være strøkent selv om stua flyter av rot og omvendt. Og så liker jeg å oppholde meg på kjøkkenet uten at jeg står midt i resten av familiens gjøremål.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 16:45   #54
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg vil ALDRI ha åpen løsning. Lukket må det være!

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 20:57   #55
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 769
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Egen kjøkkensone må det være

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 21:30   #56
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Tja,si det...
Har eget kjøkken med dør og spisebord. Egen spisestue i en del av stuen.
Døren står alltid åpen.
Veldig greit å "gjemme" rotet på kjøkkenet når vi har gjester. Jeg liker også godt å kunne "kokkelere" uten at gjester nødvendigvis skal få med seg alt jeg foretar meg.
Men til hverdags føler jeg meg ofte "isolert" på kjøkkenet, mens mann og barn befinner seg i stuen. Med delvis åpen løsning mot spisestue/stue tror jeg jeg hadde trivdes bedre med den daglige matlagingen.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 23:59   #57
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Egen sone pga. lukt og eventuell støy.

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 08:21   #58
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg liker veldig godt åpen fordi jeg ofte har besøk på dagtid mens jeg sysler med litt husarbeid eller lager mat. Dessuten sitter vi ofte rundt spisebordet når jeg har gjester på dagtid (eller kveldstid for den saks skyld - vi spiser jo gjerne noe og blir så sittende). Eneste ulempen er at man må ta all oppvasken med én gang slik at man slipper å sitte og se på det. Som regel gjør vi dette uansett, men av og til hadde det vært greit å bare satt det fra seg og så tatt det etterpå. Vi har forøvrig åpen kjøkkenløsning her vi bor nå (dvs, vi har et stort kjøkken/allrom som egentlig også skal være stue, men som vi kun bruker som et stort kjøkken og så bruker vi stua oppe som stue), og skal ha åpen løsning i huset vi bygger, men der kan vi alltids smelle opp en vegg med dør på sikt om vi skulle ønske det siden kjøkkenet ligger i den ene enden av huset og stua langs resten og i den andre enden.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 11:43   #59
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg trodde jeg foretrakk egen sone med dør. Det hadde jeg før og det så rett og slett ikke ut på kjøkkenet. Så pusset vi opp, rev ned noen vegger og fikk dobbelt så stort kjøkken som er åpent mot spisestue. Den er delt med ei kjøkkenøy. Og jeg elsker det. Nå ser jeg ikke kjøkkenet fra stua men må altså gjennom spisestua. Men etter at jeg åpnet så har det blitt veldig greit å holde det ryddig på kjøkkenet og ikke la det stå fordi jeg kan bare lukke døra. Så åpen, herfra.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 11:53   #60
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg liker å ha kjøkken i egen sone, men i forhold til lukt, syns jeg egentlig at det er viktigst at ikke matlukta kommer seg opp til soverommene. Vi planlegger å pusse opp slik at kjøkkenet kommer på eget rom, men uten dør. Det blir spennende å se om vi kommer til å savne døra på sikt, men jeg tror ikke det blir noe stort problem. Både stua og spisestua ligger sånn til at vi uansett ikke vil se eventuelt rot på kjøkkenet.

Bill. mrk. Hus med mange hjørner.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no