Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Norsk skole i krise?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 18:04   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Norsk skole i krise?

Denne kronikken i Aftenposten (var i papiravisa i dag) burde leses av de som jobber i skolen, studerer pedagogikk eller har barn i skolen selv.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle2148212.ece

Legg spesielt merke til svarene fra andre lærere. Det er dessverre flere av oss som kjenner oss igjen i det Aksnes skriver.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 18:10   #2
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Veldig trist lesing. Men samtidig har hun satt foukus på noe veldig viktig, og jeg håper hun når frem med budskapet sitt til de som aller mest trenger å lese det; politikerne.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 18:19   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Hun møtte en fra UDIR (eller var det departementet?) på debatt i P4 i dag, og det virket som om hintet var tatt... Men så er det å gjøre noe konkret, da.
Dette er en lærer som jeg kjenner til, som er ung, ressurssterk, initiativrik og en fantastisk pedagog. Og det er slike som forlater norsk skole, på utkikk etter en arbeidsplass der deres kompetanse blir satt større pris på.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 19:41   #4
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Denne teksten leste jeg også og nikket for harde livet. Dette er en sak jeg og min mor har diskutert lenge. Hun har jobbet i skolen i mange mange år og er helt paff. Hva er det som har skjedd? Reformer på reformer. Hvorfor skal vi stadig rive ned det gjeldene systemet istede for å bygge på det vi allerede har? Hvorfor er ikke disse reformene laget av folk med erfaring og faktisk pedagogisk kompetanse?

Finnene som skårer høyt i kampen om gode skoler har ikke skiftet reform på absurd mange år. Har hørt ett litt morsomt sitat ang dette " Våre skole er så god pga. at vi ikke har råd som dere ( les: oss) til å skifte reform hele tiden". .. Det å skifte reform på reform er visst det eneste vi normenn gjør for å bedre skolen. Man kan da ikke starte på A hver gang man snubler litt i Q`en.

Lærerene blir presset til merarbeid som frarøver dem tid og energi til å gjennomføre det de faktisk skal med elevene.

Personlig synes jeg at det viktigste en barneskolelærer gjør er å virkelig se elevene, gi dem ett trygt og sunt klassemiljø slik at den enkelte elev får muligheten til å utvikle ett sterkt selvbilde, en god selvtilitt og få sosial kompetanse. Personligheter formes og man burde hige etter ett miljø som er gunstig for de små spirene. Individet er så ufattelig essensielt i fellesskapet! Uten en trygg lærer og ett solid skolesystem som produserer og støtter opp om disse, blir de små spirenes verden desto vanskeligere å vokse i. Lærelyst er selvfølgelig også viktig! men selve fagkunskapen faller lenger bak i rekken mener jeg ( igjen , i barneskolen). Misforstå meg rett, det er selvfølgelig viktig å lære sin abc, men jeg synes at prosessen og rammene rundt faget er det essensielle.

Skjønner godt at lærere er slitene. Skjønner godt at elever er lei. Gikk selv på videregående for ikke så altfor mange år siden, og vet litt om den bagasjen så altfor mange elever tropper opp med etter grunnskolen. Så altfor mange som forteller om uengasjerte lærere som ikke er i stand til å lære klassen pensum, ikke ork/krefter til å ta kontrollen, ei heller se de som sliter, blir mobbet eller spurter i vei mot den velkjente veggen...De er så altfor mange!

Lærere i alle trinn er kneblet av statens stormannsgalskap og de stakkars elevene blir vanskeligere å håndtere hvor eldre de blir. Ungdom med slett kompetanse stormer inn på universiteter,høgskoler (og lærerhøgskoler) :venter spent på fortsettelsen:..er det bare meg eller minner dette om prototypen av en ondsirkel?

Oi Dette blr vel litt vel langt.. Vet dette ser svært idealistisk ut, jeg har overdimensjonert mine synspunkter en smule () , og skjønner at å gjennomføre noe som vil være perfekt i mitt hodet er praktisk umulig i dag... men jeg har tro på babysteps for å ta den norske skolen med storm, ikke en hersens ny reform !!

Sitat:

Kjære utdanningsminister, kjære skolepolitikere: Kan dere være så snille og sette dere inn i arbeidssituasjonen til lærerne på videregående skole før dere overhodet kommer med mer kritikk av skolen eller foretar flere kutt, og kan dere for én gangs skylde spørre lærerne som tross alt har jobbet med elever i mange år, og som vet hva som gjør en skole god: Hva mener egentlig dere?

Skriveleifer er mange og forkastelige, men en er da ett resultat av det norske skolevesen.

NB: Vet godt at det ikke står sååå ille til med hele røkla, men utviklingen og nåtidens tilstand er skremmende!

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 19:55   #5
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Så bra at noen fronter dette.

Jeg jobber ikke i VGS (ennå...), men kjenner meg godt igjen i hennes betraktninger.

Jeg synes det er en ugunstig tendens til å kneble alle lærere som har noe viktig å si om feil og mangler med skolepolitikken med en holdning om at de "sutrer".
Lærere må slutte å "sutre" for de har det jo så bra (fri hele tide, nesten, har jeg hørt...)

Jeg er glad jeg har så mye indre motivasjon når det gjelder yrket mitt.
Det er ikke så veldig mye ytre motivasjon mtp annerkjennelse fra politikere og samfunnet generelt å hente.
Nå er ikke jeg blant dem som tar meg nær av vitsing om lange ferier (som i realiteten er lange fordi det er avspasering) og korte dager (som på ingen måte stemmer lenger) - men det slår meg som litt merkelig at det er generelt akseptert å vise så lite respekt for læreryrket.

Å være lærer er for meg et utrolig meningsfyllt og gledesfyllt yrke.
Veldig synd at lærere som artikkelforfatteren mister motivasjonen fullstendig pga de ytre rammene.
Håper noen tar dette på alvor.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 01:39   #6
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Har selv en far som er lærer som fortviler over utviklingen skolevesenet har tatt. Altfor mye dilldall i skolen og for lite pugging og læring. Synes det er svært bekymrende og håper at politikerne snart tar til vett. Er ikke attraktivt å være lærer i dag, heller ikke elev. Det var forresten en god artikkel i Bergens Tidende i dag (elller i går), som også handler om litt det samme.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 07:09   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Jeg er så utrolig enig med henne i det hun sier om pedagogikkundervisningen på PPU. Hvordan det er på lærerhøyskolen vet jeg ikke, men verre pedagoger enn de som skal lære bort pedagogikk på PPU har jeg aldri opplevd! Det lille jeg lærte plukket jeg opp fra de få bøkene som var forståelige og ikke bare en samling av lange ord.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 08:36   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

En veldig treffende kronikk som setter ord på mye av det jeg går rundt og tenker. Enn så lenge blir jeg i skoleverket fordi jeg er glad i å være med elevene, men jeg tenker ofte at jeg så til de grader gjør meg fortjent til de ekstra ukene med fri vi har av og til, så mye som jeg jobber og så lite som jeg får igjen for det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 08:29   #9
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Her kommer mer: http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?A...915/1099/NYHET

Angående PPU, så virker det som om folk har veldig forskjellige erfaringer. Kollegaene mine som har tatt det deltid på UiO har vært fornøyde.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 08:46   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Siden jeg studerer førskolelærer så kan jeg ihvertfall si meg enige i at pedagogikklærere er de minst pedagogiske lærerne som finnes.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 11:28   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.121
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Siden jeg studerer førskolelærer så kan jeg ihvertfall si meg enige i at pedagogikklærere er de minst pedagogiske lærerne som finnes.

Jeg har tatt PPU og må si meg helt enig. Dessverre. Vi lærte heller ikke noe metode.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 11:29   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Jøss. Dersom dette er den samme 29 år gamle Marita Aksnes som jeg tror, så er det min søsters venninne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 11:32   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.121
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Nå har jeg lest artikkelen, og den var veldig interessant. Jeg jobber også i VGS og må si meg veldig enig i det hun skriver. Jeg tror det vil skje en katastrofe i norsk skole snart, jeg bare sitter og venter på et pang. Det er to hovedårsaker, det ene er at mange lærere er gamle og vil gå av plutselig og samtidig. Det andre er innføringen av pc til alle elever, det blir nemlig veldig mye MSN og surfing og lite fag av slikt. Og tilhørende mye masing og fokus på det negative.

Jeg jobber heldigvis i en privat VGS. Jeg føler vi kan gi et bedre tilbud enn det offentlige, selv om vi jo naturligvis følger de samme læreplaner og reformer.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 11:34   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Det kan umulig være så mange 29 år gamle Marita Aksneser i Norge som har hovedfag i lingvistikk?

Jeg er forøvrig også lærer. Vi hadde minimalt med metodikk i undervisningen, men ganske god pedagogikk utover det, det må jeg innrømme. Det var også hårreisende lite undervisning i lese- og skriveopplæring, og siden jeg har jobbet mye med det, må jeg si at jeg har savnet det veldig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 12:49   #15
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg er forøvrig også lærer. Vi hadde minimalt med metodikk i undervisningen, men ganske god pedagogikk utover det, det må jeg innrømme. Det var også hårreisende lite undervisning i lese- og skriveopplæring, og siden jeg har jobbet mye med det, må jeg si at jeg har savnet det veldig.

Jeg gikk ut av lærerhøyskolen (m bla.a en årsenhet i norsk) uten å ha fått noe som helst opplæreing i den første lese- og skriveopplæringen...
Det er jo helt sjokkerende.
Vi ble alle sendt på kurs i dette etter at jeg hadde begynt å jobbe, så jeg fikk jo grundig opplæring. Men ikke som en del av studiet.
Håper ikke det er gjengs...

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 13:06   #16
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Den verste mangelen på PPU etter min mening, er at vi fikk 0 opplæring om ADHD, dysleksi og andre utfordringer vi møter i det daglige. Dette var visstnok spesialpedagogikk - men hvem er det som arbeider med disse elevene fra dag til dag? Hvem må skrive IOPer og legge til rette undervisningen i klasser hvor minst 3-4 elever har forskjellige diagnoser og krav på tilrettelegging ut fra disse?

Derimot hadde vi 4 eller 5 dobbeltforelesninger om den politiske bakgrunnen for ulike reformer. Sikkert interessant nok, men det føltes som en fantastisk sløsing med tid og ressurser.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 21:55   #17
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article327335.ece

gajamor: Jeg begynner på PPU nå i januar, og kommer til å skrike høyt etter opplæring mht elever med spesielle behov. Jeg har flere sånne, og lærerne har ofte ikke SNØRING på hvordan de skal takles i forhold til irettelegging. Det er ingen hjelp å få fra kollegaer. Ei spesialpedagog skal ta seg av det disse måtte trenge av ekstrahjelp, på en skole med 700 elever.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 22:06   #18
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article327335.ece

gajamor: Jeg begynner på PPU nå i januar, og kommer til å skrike høyt etter opplæring mht elever med spesielle behov. Jeg har flere sånne, og lærerne har ofte ikke SNØRING på hvordan de skal takles i forhold til irettelegging. Det er ingen hjelp å få fra kollegaer. Ei spesialpedagog skal ta seg av det disse måtte trenge av ekstrahjelp, på en skole med 700 elever.

Jeg har dessverre ingen tro på at du blir hørt, for jeg kan også gaule ganske så høyt. Men jo flere som maser, jo bedre er det Begynn ihvertfall tidlig, for de fastsetter timeplanen nesten et år i forveien.

Vi hadde én forelesning om alvorlige adferdsproblemer, men det er jo noe helt annet enn de vi forholder oss til hele tiden. Forelesningen var dessuten elendig. Dysleksiforbundet holder visst gode kurs - prøv å få gehør for å dra inn dem!

Skal du ta deltid eller heltid?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 22:16   #19
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Jeg har selv litt lyst til å bli lærer når jeg blir stor. (Egentlig veldig lyst.) Og jeg har reflektert en del rundt dette.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 22:19   #20
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Det som forresten gjorde mest inntrykk på meg som elev var da ene læreren vår gikk fra ene timen da det kun var en som hadde gjort hjemmeleksen, hun gadd ikke bruke tid på oss da. Neste gang og gangene etterpå hadde de aller fleste alltid gjort leksene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no