Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Medias gedigne overtramp!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-08, 05:30   #21
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medias gedigne overtramp!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, det er faktisk ikke bare "vi" som har skylda. Mediene SKAL selv ta et ansvar. Folk vil ha blod og gørr og skandaler og forferdelse og akk og ve og gjerne offentlige hengninger hvis vi fikk tilbudet. Det er medienes ansvar å nettopp IKKE gi oss alt vi vil ha!

Det har du faktisk helt rett i.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 06:16   #22
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Medias gedigne overtramp!

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Ja, vi opplevde det nå i romjulen da de fant en venn av familien som var savnet, da død, dagen etter var det i alle lokalavisene her, med fullt navn. Før alle i familien og alle venner hadde fått vite at hun var død
Så de leste avisen og fikk jo sjokk.
Tragisk.



Kondolerer

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:15   #23
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medias gedigne overtramp!

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Jeg er så enig, DM! Jeg syns fråtsingen i andres privatliv er kvalmende. Og det forundrer meg ikke at noen kan finne på å trykke det bildet du nevner først i HI. Jeg opplever at presseetikken ofte handler mer om å forsvare pressens frihet (og plikt ) til å trykke innenfor SINE definerte regler, interesser og rammer - ikke utfra hva enkeltpersoner som omtales selv syns er ok. For ikke å snakke om hva vi lesere syns er ok.
Fatter ikke at folk ikke kan slutte å kjøpe tabloidaviser og blader- og dermed gi inntrykk av at det er slikt vi vil ha.

Jeg uthevet en setning i innlegget ditt. Det ville være helt galt dersom media kun skulle formidle historier som de som omtales selv ønsker å presentere. Da har media mistet sin funksjon. Media er viktig både som opinionsskaper og som samfunnskritiker. En fri og uavhengig presse er og må alltid være målet, og i det ligger retten til å skrive noe om noen som de selv ikke ønsker omtalt. Men det fordrer også varsomhet, og det er klart at det er vanskelig noen ganger å sette klare grenser. Det er også selvsagt at media noen ganger trår over grensene med viten og vilje, fordi de tjener penger på å selge flere aviser eller ha flere seere.

Det har flere ganger vært saker inne for PFU, og jevnt over er det stadig gjentatt at kjente personer må tåle mer omtale enn "vanlige" mennesker. Dvs at sånne som Britney Spears må tåle mer enn det jeg gjør. Nå er det godt mulig jeg blander, men var det ikke Britney også som ble avfotografert med sin sønn på fanget i førersetet på bilen mens hun kjørte? Slike ting syns jeg er helt greit å trykke. Hun har skapt seg et navn og lever av at folk vet hvem hun er. Hun prøvde også lenge å holde på "helgen-bildet" som bevisst var skapt av henne av hennes egne folk. Da syns jeg det er helt greit at hennes publikum får se at hun ikke nødvendigvis er den helgenen hun hevder å være.

Den siste saken nå er jo tragisk. Og vanskelig. Jeg mener at dersom man hadde visst alt man vet nå (eller som vi kanskje vet) så burde ikke saken vært blåst opp. Når det handler om psykisk sykdom burde hun vært skånet for omtale. Men hadde det handlet om rus, som først var mistenkt, så syns jeg ikke det er direkte galt av mediene å omtale det.

Jeg syns jevnt over at media er flinke, jeg. Unntakene finnes, selvsagt, men norsk presse er rimelig snille sammenlignet med f.eks. britiske eller amerikanske medier.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:45   #24
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Medias gedigne overtramp!

Det med Diana stemmer ikke om jeg ikke husker HELT feil. De hadde tenkt å publisere bildene OM hun overlevde. Det var aldri aktuelt om hun døde.

Men ikke det at det var MYE bedre altså, men litt i allefall.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:37   #25
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medias gedigne overtramp!

I en verden der partyjenter som Paris og Britney opphøyes og 10-12 åringer vil bli glamourmodeller og strippere når de blir store, så blir jeg også litt skremt av tanken på et pressekorps som kun viste forsiden av medaljen i forhold til mennesker som lever livets glade dager på en destruktiv måte.

For all del: Det går langt noen ganger. For langt også.

Men hva skjer dersom man feier under teppet at folk som leker med ilden også kan brenne seg ganske stygt? Skal vi bare få glamorøse party-bilder fra Britney og Paris? Hvilket signal gir det til ungene våre?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no