Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-20, 07:15   #41
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg har mer tiltro til egne myndigheter enn Facebook, Apple, Samsung, Google, Snapchat +++ og alle andre store selskaper som har drevet med sporing av oss i mange år allerede. Så ja, jeg kommer til å laste den ned.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 07:38   #42
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg er egentlig veldig forsiktig når det gjelder datasikkerhet, og har aldri sporing på apper bortsett fra når jeg bruker dem. I dette tilfellet tenker jeg at mine behov, ønsker og eventuelle motforestillinger får vike til fordel for fellesskapet. Selv om det skulle vise seg at dette verktøyet ikke fungerer optimalt. For meg personlig vil appen trolig ikke gjøre en forskjell, jeg går ikke i butikken en gang, men er dette noe myndighetene anser som nyttig for å få bedre kontroll på smitten, så er det vel verdt å prøve ut.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 09:37   #43
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

At naboen får vite det er jo selve poenget, hvis dere har vært så nære at du kunne ha smittet naboen. Da hadde du sannsynligvis sagt det slik at han eller hun kunne sette seg i karantene. Men om det var en dame på toget, så ville ingen vite hvem det var. Isolering og sporing av smitten er jo selve poenget. Hvis du ikke synes det er OK så bør du kanskje ikke laste ned appen.

Eg er positiv til smittesporing, det er dei meir uheldige sideeffektane eg er skeptisk til. I ein ideell verden ville alle nordmenn ikkje spekulere i kven som er smitta dersom dei mottar ei melding om at dei har vore in nærheten av ein som er smitta. For det er jo eigentlig ikkje viktig. Men folk er dessverre stortsett litt annerledes skrudd sammen. Og smittefrykt får fram sider ved oss som ikkje er spesielt attraktive. Eg trur mange vil bli feilaktig mistenkte for smitte og ryktespredning med denne appen.
Dersom naboen min mottar melding om at ho har vore i nærleiken av nokon som er smitta dagen før vil ho mest sannsynlig tenke gjennom alle bevegelsane ho gjorde den dagen for å resonnere seg fram til kven det kan vere. Kanskje kjem ho fram til at det sannsynligvis er meg sidan ho snakka med meg i 15 minutt ved postkassene, sjølv om vi holdt 2 meters avstand. Ho gløymer kanskje den personen som stod bak ho i køen på Vinmonopolet. Ein holder jo ca 2-meters avstand der. Dagen etter ser ho meg ute og tenker "Skulle ikkje ho ha vore i isolasjon? Ho er jo smitta!". Så forteller ho til ein anna nabo at eg bryter regler for isolasjon ved smitte og så har vi det gåande. Mens sannheten er at eg ikkje er smitta. Det er personen i køen på Vinmonopolet som er smitta.

Eg stussar også litt på nøyaktigheten til ei slik GPS-sporing. Det må jo vere nokre meter feilmargin på denne sporinga?
Og for folk som bur i blokk vil ein antageligvis få varsling dersom naboen over, under eller ved sida av deg blir smitta?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 09:39   #44
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg stussar også litt på nøyaktigheten til ei slik GPS-sporing. Det må jo vere nokre meter feilmargin på denne sporinga?
Og for folk som bur i blokk vil ein antageligvis få varsling dersom naboen over, under eller ved sida av deg blir smitta?

Den har jeg også stusset på. Feilkildene er mange og da begynner nytteverdien å vannes kraftig ut.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 09:41   #45
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg har ikke noe i mot å laste den ned, men lurer litt på den praktiske funksjonen. Hva skjer hvis jeg får vite at jeg har vært mindre enn 2 meter fra en med corona? Skal jeg da bare plassere meg i karantene umiddelbart uten nærmere beskjed?

Jeg må innrømme at det virker jo som om det meste vil stoppe opp ganske raskt i samfunnet dersom det er sånn det skal fungere. I den grad det er noe særlig som går rundt her fra før.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 09:53   #46
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Men igjen, hva er egentlig problemet med at andre vet hvor jeg er?
Det finnes ikke en eneste grunn til at noen skulle finne det interessant, og såvidt jeg vet har jeg lite å skjule. Og siden jeg allerede er unyttig på alle vis er livet mitt ganske kjedelig.

Problemet er gjerne ikke informasjonen som hver enkelt app samler inn, men muligheten for at noen sammenstiller data fra mange kilder. De som bruker tid og krefter på dette (enten ulovlig eller ved at de kjøper seg tilgang til informasjon) er gjerne de som ser at det er mulig å tjene penger på kunnskapen.

Hvis du begynner å tenke på all informasjonen vi deler: Hvor vi fysisk befinner oss, hvem vi er venner med, hva vi jobber med, handlelista vår på butikken, hvilke butikker vi pleier å handle i, hvem vi pleier å omgås eller ikke omgås , hva jeg syns er morsomt å se på, eller pleier å lese, rett og slett akkurat hva mine vaner og preferanser er. Og så gir man alle disse dataene til noen som ønsker å tjene penger på det, da begynner det å bli skummelt. Dataene vil kunne brukes feks til målrettet reklame eller til å vurdere opprettelse av ulike tilbud tilpasset min brukerprofil der jeg pleier å oppholde meg, men det er ikke så vanskelig å tenke seg at noen med ondsinnede baktanker lett kan misbruke data om meg på mange ulike måter.

Så ja, det er mange utfordringer med apper som samler inn data. Likevel, en sporingsapp fra norske myndigheter som skal bidra til smittespredning i samfunnet vil jeg likevel laste ned. Samtidig som jeg skal sette meg godt inn i hvilken informasjon den samler inn, hvordan den behandler informasjonen og ikke minst: når blir informasjonen om meg slettet.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:19   #47
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Har tenkt det samme som Simone, og kommer ikke til å laste ned denne.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:21   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Den har jeg også stusset på. Feilkildene er mange og da begynner nytteverdien å vannes kraftig ut.

Ja, hva med oss som bor i bygård eller blokk? I praksis er jeg og naboen både under og over mindre enn to meter unna hverandre om vi sitter i hver vår sofa rett over hverandre i hver vår etasje.

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Problemet er gjerne ikke informasjonen som hver enkelt app samler inn, men muligheten for at noen sammenstiller data fra mange kilder. De som bruker tid og krefter på dette (enten ulovlig eller ved at de kjøper seg tilgang til informasjon) er gjerne de som ser at det er mulig å tjene penger på kunnskapen.

Eller endre styresmaktene i et land.

Jeg syns hele denne pandemien har vært en oppvisning i hvor lett det er å få et land til å gå i mer udemokratisk retning. Noen land, som Ungarn, har tatt det helt ut. Men fakta er at styresmakter i alle land, også Norge, ønsker mer overvåkning enn de har. Klart, for dette gjør det lettere å holde orden. Og når mange nok sier "det går greit for meg, jeg har ikke noe å skjule" så endrer man plutselig opp som Kina.

Neida, jeg er ikke konspirasjonsteoretiker som tror dette er et ledd i Ernas plan for verdensherredømme, men jeg tror vesten, og kanskje spesielt land som Norge, der så mye er basert på tillit (noe jeg er veldig glad for, og som jeg ønsker å beholde) er relativt lette ofre for onde makter. Og er ikke alle sikkerhetshullene i en app som dette tettet så kan den misbrukes. Både ved tilgang til de dataene som samles inn og vil lagres sentralt i en måneds tid, eller ved å skaffe seg tilgang til appen for å spore noen, f.eks. ved å legge inn falske syke og se hvem som i etterkant melder seg som mulig smittet. Det siste er litt far fetched, men ikke helt utenkelig.

Og i dette, som alle andre slike maoseovervåkingstilfeller, så handler det ikke om meg og deg, men om den sammensatte mengden. Se for eksempel på slike sider som du kan sende DNAet ditt til for å se hvem forfedrene dine er. Du sender ikke inn dine opplysninger isolert, men du gir blant annet Israel og USA tilgang til dine, og hele slekta di sine opplysninger. Du har i praksis outet og registrert mange fler enn deg selv. Og dette kan selvsagt misbrukes.

Vi ser gang på gang at vi tar oss lure (alle norske mediehus er lurt av russiske fake news-kontoer for eksempel), at opplysningene våre lekker ut eller blir solgt. Jeg stoler ikke på at norske myndigheter nødvendigvis greier å lage noe som er sikrere enn andre softwareutviklere.

I tillegg er det årsakene Simone nevner. Jeg syns de stygge sidene ved redsel har virkelig fått skinne i det siste. Seff, det har vært mye samhold og oppbacking, men det har også vært mye hat mot Oslofolk, hyttefolk, rikfolk, fattigfolk, utlendinger, nordlendinger, sørlendinger, trangbodde, bredbodde, det har vært angiveri, ryktespredning, moralsk indignasjon over en lav sko. Og det vil selvsagt bli enda verre med en slik app.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 14-04-20 kl 10:27.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:23   #49
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Helt enig, Tallulah.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:31   #50
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Hvis du tester positivt, vil det jo uansett blir satt i gang smittesporing. Alle dine kontaktpunkter fra 48 timer før du fikk symptomer og fram til du blir satt i isolasjon, vil bli kontaktet og varslet om at de har vært utsatt for potensiell smitte og skal i karantene. Slik var det iallfall her når vi lokalt hadde det store utbruddet for noen uker siden. De som ringer rundt fra smittesporingsteamet forteller jo ikke at du møtte Kari på kafé i går og hun har testet positivt, men sier at du må i karantene fordi du antakelig har vært eksponert. Det var iallfall den beskjeden min mann fikk. Han visste hvem som var smittet fordi vedkommende selv sendte ut meldinger til alle han hadde truffet, noe jeg synes var voksent og redelig gjort.

Smittesporingsteamet har forøvrig samlet mye info om folks privatliv. Den kan jo i teorien også komme på avveie og den kan være særdeles ubehagelig å tenke på, kanskje spesielt i et lite samfunn, men man må jo bare stole på at alle overholder taushetsplikten sin og opptrer profesjonelt. Jeg velger å ha samme tillit til myndighetenes håndtering av informasjon samlet inn via en slik app. For min del vil den antakelig ha minimal betydning da jeg har nærmest null kontakt med andre enn de jeg bor sammen med, men jeg laster den sikkert ned uansett.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:34   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Hvis du tester positivt, vil det jo uansett blir satt i gang smittesporing. Alle dine kontaktpunkter fra 48 timer før du fikk symptomer og fram til du blir satt i isolasjon, vil bli kontaktet og varslet om at de har vært utsatt for potensiell smitte og skal i karantene.

Ja, men det er fremdeles basert på opplysningene den smittede gir fra seg. Ikke som er samlet inn automatisk. Det krever selvsagt mye mer ressurser å gjøre det på denne måten og det er ikke alle det går an å få tak i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:51   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Tallulah!


I Kina bruker de denne teknologien som et virkemiddel (av flere, de har jo også et poengsystem som graderer deg ut fra om du er et "god innbygger") for å gi innpass forskjellige steder, som parker. Og det er ikke transparent hvorfor du får "ok".

Det er vanskelig å rulle tilbake denne typen teknologi når den først er rullet ut.

Akkurat nå ser den også ut til å løse et ikke-problem, all den tid rundt en halv promille av Norges befolkning er foreliggende smittet, og det er krapt synkende.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:54   #53
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg skjønner ikke helt problemet for meg dersom jeg laster ned appen. Mulig jeg er naiv, men hvilke skrekkscenarioer kan jeg se for meg om noen får tilgang på data om hvor jeg har vært og hvem jeg har møtt så lenge jeg ikke har noe å skjule? Opplys meg!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 10:58   #54
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns hele denne pandemien har vært en oppvisning i hvor lett det er å få et land til å gå i mer udemokratisk retning.

Helt enig i dette. Jeg synes f.eks. det er ganske skummelt at det nå foreslås å sette offentlighetsloven til side. Jeg lurer litt på hvor langt vi er villige til å gå.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 11:26   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Dersom nå alle barnehage-familier og ansatte med forkjølelse skal testes før 20.4/bhg åpner så stiger vel antallet bekreftede smittet en del. For pr nå får man jo ikke tester med mindre man må på sykehus eller jobber i helse. Nå skal de teste mange flere?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 11:44   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

De tenker å teste mer, ja, men det blir ikke virkelig nyttig før man begynner å teste tilfeldige utvalg, tenker jeg.

Da kunne man sett nesten umiddelbare effekter av tiltak og letting i tiltak, og også kunnet se i hvilke populasjoner smitten øker, hvis den øker. Er det i familier med barn i barnehager? Familier med barn i idrettslag som starter organisert trening? Ansatte i hvilke grupper? Lærere, førskolelærere, sykehjemsansatte?

Da kan vi velge de tiltakene som faktisk virker, og droppe de andre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 12:05   #57
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Det kunne vært praktisk ja

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 12:43   #58
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Kommer ikke på noen måte til å frivillig laste ned den appen. Problemet er at data samles i en sentral base. Det er allerede markerte pro-app-samfunnsaktører som tar til orde for at basen over våre bevegelser og hvem vi er sammen med bør beholdes etter pandemien og brukes til andre ting. Som om ikke det er selve ankepunktet mot appen.

Det er smått utrolig hvor villige folk er til å gi fra seg grunnleggende rettigheter i et demokratisk samfunn helt frivillig og uten motforestillinger, samtidig som vi ser urovekkende mange som roper på portforbud, pusser politiet på naboer og melder en bil utenfor en hytte eller noen som snakker sammen. Har gjennom årene lurt på hvordan det egentlig skjer at diktatorer "alltid" opprinnelig er valgt av et flertall i folket ved ordinære valg. Nå vet jeg det. Folk roper selv etter å miste grunnleggende rettigheter. Skremmende. Også skremmende å tenke litt over hva denne informasjonen kan brukes til. Eller misbrukes til.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 12:48   #59
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Kommer ikke på noen måte til å frivillig laste ned den appen. Problemet er at data samles i en sentral base. Det er allerede markerte pro-app-samfunnsaktører som tar til orde for at basen over våre bevegelser og hvem vi er sammen med bør beholdes etter pandemien og brukes til andre ting. Som om ikke det er selve ankepunktet mot appen.

Det er smått utrolig hvor villige folk er til å gi fra seg grunnleggende rettigheter i et demokratisk samfunn helt frivillig og uten motforestillinger, samtidig som vi ser urovekkende mange som roper på portforbud, pusser politiet på naboer og melder en bil utenfor en hytte eller noen som snakker sammen. Har gjennom årene lurt på hvordan det egentlig skjer at diktatorer "alltid" opprinnelig er valgt av et flertall i folket ved ordinære valg. Nå vet jeg det. Folk roper selv etter å miste grunnleggende rettigheter. Skremmende. Også skremmende å tenke litt over hva denne informasjonen kan brukes til. Eller misbrukes til.



Kommer til å laste ned appen hvis det er eneste vei til å få myndighetene til å åpne opp fortere, men sletter så fort som mulig.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 12:51   #60
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Ikke noe imot å laste den ned. Har ingen ting å skjule og et kjedelig liv.

Lurer bare på om den kan bli "forvirret" siden jeg jobber på sykehuset (men "skjermet" fra mulig smittete)? Vet ikke hvordan den skiller slikt.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no