Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender man barna i toget uansett?
Ja, det er en plikt å gå i toget. Ingen unnskyldning. 18 15,52%
Man bør gå om man ikke har veldig gode grunner til å la være (som jeg vil utdype i tråden) 46 39,66%
Nei, selvfølgelig er det lov å droppe toget, det er et fritt land 52 44,83%
Couldn't care less. 0 0%
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-13, 20:54   #41
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Her har skolen sluttet med inneklemt fridag i tilknytning til 17. mai, fordi det merkes på oppmøtet i toget. I år er det altså på fredag før pinse, så det, i kombinasjon med svarene i denne tråden, gjør at jeg spår labert oppmøte i år..

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 20:54   #42
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vil de ikke, så slipper de. Jeg føler ingen forpliktelse til å fylle opp Oslo-barnetoget.

Jeg tror mine nieser dropper hvert år, Oslo toget. Det tar for lang tid har de funnet ut og blir for mye kaos for små barn. Jeg synes det er litt trist at det er slik.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:00   #43
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Etter fjorårets kalde og våte 17. mai i fjor erklærte eldste at hun aaaaaaaaldri skulle gå i flere 17. mai tog. Vel, det er visst glemt, for hun gleder seg. Jeg ville utøvet mildt press om hun ikke ville.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:08   #44
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.461
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

7.klassingen min vil overhodet ikke gå i år. Jeg har prøvd med litt forsiktig press de siste dagene,men hun nekter,så da får hun slippe,jeg gidder ikke krangle. Været skal visst bli kaldt og relativt utrivelig også,så det er egentlig greit om vi kan slappe av den dagen.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:57   #45
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Jeg hadde foretrukket å dra bort denne helgen, men LilleVenn ville være hjemme og feire 17.mai. Da hører det med å gå i tog (ihvertfall ut barneskolen). Det har sålangt ikke vært et tema å slippe.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 22:24   #46
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Mine to er jo bhg-unger enda, og gleeeeeeeeeder seg til toget, de har øvetmed flagg hjemme i ei uke, har fått blåsetut og er motivert som fy.

Mor selv elsker 17. mai, og kan ikke forklare hvorfor. Stryke tøy (åhh, må få lagt skjorta i kjøleskapet slik jeg skulle gjøre i går, for å slippe å stryke i morgen, men det må jeg visst....) og tidlig opp (nåja, i år skal vi gå i et tog som starter klokka 12, og mine unger er våken før halv sju uansett, så....) ofte kaldt og vått (meldt fint i år) og mye folk og mas om is og kaker (og en mor som ikke er helt dreven på dette med is og kaker og ikke-egg), men jeg bare ELSKER 17. mai, og er glad for at ungene også, i alle fall enn så lenge, setter pris på det.

jeg har studert programmene, siden vi går i et annet tog enn der vi bor nå, vi går i det toget der bhg skal gå, siden begge går i bhg, altså i en annen skolekrets, og vi kommer til å droppe bhg og følge skolen om to år når Knerten blir skolegutt. Man trekker teknisk sett begge togene, men da må vi droppe nasjonalsang, taler og kaffe/kaker/lek på skolen for å dra til det andre toget (og for all del, rekke sang, kaker og lek på DEN skolen da) men det gjør vi der han går på skole, jeg synes skole har rang i så måte.

Jeg ville nok utøvet mildt press ja, ganske sterkt også egentlig, man GÅR i tog.

I HI sin situasjon blir det fort litt annerledes, men altså, jeg kommer om et par år til å la yngste "slippe" sitt tog, for å gå i broren sitt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 22:40   #47
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Jeg ønsker at mine barn skal kjenne et ansvar i fellesskapsarrangementer. Jeg ønsker at de skal kjenne på gleden ved å delta i samvær med andre ved høytidelige anledninger og festdager. De ville ikke i kirken da søskenbarnet konfirmerte seg for at par uker siden heller, men det kunne de selvfølgelig ikke få lov til å velge bort. Sånn er det med 17. mai også. Og festdager på skolen, barnebursdager - generelt tilstelninger der det er viktig for andre og/eller felleskapet at folk deltar.

Når man har gode grunner til å ikke dalta, så gjør man ikke det. Så får man jo selv definere hva "gode grunner er". I ditt tilfelle med blanding av logistikkproblemer og liten lyst samt at det er strevsomt for tiden, kunne jeg valgt å bli hjemme.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 22:51   #48
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Her er det obligatorisk oppmøte for barneskolebarna i barnetoget. Men det er et lite tog og en ikke for lang rute. Og i år ser været mye bedre ut enn det var i fjor.

Uansett er alle ungene mine gira på å gå i tog og ikke minst få kaker og is på skolen etter toget. Så her har det ikke vært oppe til diskusjon.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 22:51   #49
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Barnetoget er obligatorisk skole hos oss, så den dagen noen ikke vil gå i tog skal det være tungtveiende grunner til at de slipper.

Men det er litt mindre forhold her, og vi har funnet ut av vi rekker "alt" selv om ungene går i tog og vi er med på å arrangere dagen. Det gjør ting enklere og de "må" gå i tog.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:44   #50
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg ønsker at mine barn skal kjenne et ansvar i fellesskapsarrangementer. Jeg ønsker at de skal kjenne på gleden ved å delta i samvær med andre ved høytidelige anledninger og festdager. De ville ikke i kirken da søskenbarnet konfirmerte seg for at par uker siden heller, men det kunne de selvfølgelig ikke få lov til å velge bort. Sånn er det med 17. mai også. Og festdager på skolen, barnebursdager - generelt tilstelninger der det er viktig for andre og/eller felleskapet at folk deltar.

Jeg er hjertens enig her.

Mini går i tog med klassen, ingen diskusjon. Frøkna med korpset. Jeg elsker 17. mai, barnetog og korpsmusikk er en stor del av denne dagen. Man blir hjemme ved typ sykdom, ikke fordi det er dårlig vær.

Hva med å velge ett av stedene og dra samlet dit? Jeg forstår ikke argumentet om at han ikke vil fordi han ikke har erfaring. Det er mye man ikke har erfaring med.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 16-05-13 kl 07:59.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:51   #51
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

I år, for deg: Jeg hadde ikke pusha det.

Ellers: Jeg syns ikke "vil ikke" er godt nok argument for ikke å gå i 17.mai tog. Det blir stusselig 17.mai hvis alle bare skal se på. Dvs det blir faktisk ikke noe særlig å se på.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:11   #52
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Som ekte nordlending må jeg innrømme at jeg er litt mildt hoderystende og humrende til argumentet om at dårlig vær skal være fritaksgrunn. I år er det meldt sol og 15 varmegrader her hvor jeg bor, men det er unormalt. Regn og 2-3 grader er ikke et ukjent fenomen på 17. mai.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:23   #53
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Å la barna få lov til å velge bort 17. mai-tog pga regn, høres bare curlete ut. Jeg er overasket over at såpass mange i denne tråden gir uttrykk for at det er helt uproblematisk. Den gjengse tonen ellers her inne, heller som regel mer mot at man ikke ønsker st barna skal sluntre unna, at de skal bidra, lære å ta ansvar for fellesskapet etc. Jeg vet ikke om jeg skal trekke fram ord som sjokkert, men skikkelig rart (og uheldig) synes jeg det er. (Tar forbehold om Oslotoget, gir det skiller seg markant ut fra alle de andre togene, og her kan det være aspekter jeg ikke kjenner til.)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:44   #54
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Tja. Ta ansvar og lære seg å bidra er ganske plikt- og ikke glede-relaterte begreper i denne sammenhengen, synes jeg. Jeg synes poenget med å feire, sånn overordnet sett, må være at det skal være hyggelig. Å ikke ønske å feire 17. mai blir litt som å ikke ønske å feire bursdagen sin, og det synes jeg jo man skal ha lov til å velge bort dersom man virkelig ikke vil. Jeg synes det blir noe annet enn å være med på f.eks. fellesarrangementer for å rydde søppel, innsamlinger på speideren, dugnader på skolen eller andre fellesting som faktisk har et nytteaspekt - slikt ville jeg ikke latt ham slippe bare fordi han ikke hadde lyst eller været var dårlig eller noe sånt.

Jeg pusher som sagt litt (i praksis egentlig bare så mye at jeg "tar for gitt" at Poden skal gå i tog og ha relativt pene klær på, i stedet for å spørre ham om han har lyst), fordi jeg faktisk synes det er et poeng å delta i fellesskapets tradisjoner. Jeg synes det er et poeng å være med på den feiringen fellesskapet legger opp til, og jeg synes barnetog er en veldig hyggelig måte å markere en nasjonaldag på, og jeg synes at de har ikke vondt av hverken å kjede seg en havannen times tid mens de venter på at toget skal gå, eller av å gå selve toget, selv om det er et stykke. Jeg mener ikke at jeg synes ungene skal få bestemme helt fritt hva de skal gjøre, med den begrunnelsen at "poenget er at det skal være hyggelig". Men dersom ungen virkelig ikke har lyst, dersom toget føles som utelukkende slitsomt og ubehagelig, som meningsløs og slitsom gatetrasking mens tusenvis av fremmede, bråkete mennesker ser på (en oppfatning jeg kan ha mye forståelse for), så ser jeg faktisk ikke den voldsomme positive verdien i dette (for hverken de andre i toget eller dem som ser på) som ville gjøre det rimelig å tvinge det gjennom.

Jeg velger selv å dra ham gjennom tog-delen av feiringen, og fyller på med is og pølser både før og etter for å gjøre totalen mer lystbetont for ham, og snakker blidt og positivt om det hele og tar mange bilder og planlegger noe hyggelig hjemme etter toget. (Å delta i leker i skolegården har ingen av oss lyst til, så det gjorde vi bare det året det var hans klasse som var ansvarlig.) Litt som at jeg ville prøvd å finne frem til en eller annen måte å feire bursdagen hans på som han ville synes var OK samtidig som den ivaretok folk rundt ham, dersom han ga uttrykk for at han slett ikke ønsket en "vanlig" bursdagsfeiring. Men hvis han virkelig ikke ville, hadde jeg droppet det. Og det samme gjelder barnetoget.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 16-05-13 kl 10:10.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:54   #55
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å la barna få lov til å velge bort 17. mai-tog pga regn, høres bare curlete ut. Jeg er overasket over at såpass mange i denne tråden gir uttrykk for at det er helt uproblematisk. Den gjengse tonen ellers her inne, heller som regel mer mot at man ikke ønsker st barna skal sluntre unna, at de skal bidra, lære å ta ansvar for fellesskapet etc. Jeg vet ikke om jeg skal trekke fram ord som sjokkert, men skikkelig rart (og uheldig) synes jeg det er. (Tar forbehold om Oslotoget, gir det skiller seg markant ut fra alle de andre togene, og her kan det være aspekter jeg ikke kjenner til.)

Jeg var jo en av dem som sa at det sikkert var folk nok i toget som det var, men da tenkte jeg på egen situasjon. Her er det flust av barn i toget, og jeg tenker ikke at det er å la være å stille opp/ikke bidra om man en gang ikke orker å være med i toget. Det ville blitt noe annet om det var snakk om et veldig lite tog der man var avhengig av at alle stilte for at det skulle bli noe futt over det i det hele tatt. Jeg skuffer unger avgårde på treninger, selv om de egentlig synes det er mest kult å bare være med på cuper, de er med og rydder siste skoledag når halve klassen har dratt på ferie/hytta fordi de uansett "bare skulle rydde" og de må gå i bursdag til den minst populære gutten i klassen, selv om "sjefen" blant gutta har sagt at det sikkert er kjedelig og at han iallfall ikke gidder. Om de en gang ikke ville gå i toget, tror jeg ikke jeg ville reagert, eller tenkt at det var curlete å la dem slippe. Jeg er så lite curlete ellers, at det sikkert bare ville vært positivt for dem å bli curlet for for en gangs skyld.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:54   #56
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Her er det heldigvis flott å gå i tog
De gleder seg!
Jeg synes barnetoget er det flotteste med hele 17.mai. Mange flotte barn som synger og tilsynelatende ser veldig glad ut!
Jeg synes det hadde vært ille om denne tradisjonen ble borte.
Barna våre må nok gå i alle år, men her varer ikke toget mer enn 1 time. Det er anderledes om det tar 3-4 timer synes jeg.

__________________
2004 2006 2008

Sist redigert av goldnugget : 16-05-13 kl 09:05.
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:56   #57
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Skilpadda sier det bra.

Jeg er litt overrasket over denne diskusjonen. Faktisk. Jeg oppdrar mine barn til å være med i felleskap og ta ansvar. Vi har deltatt på alle dugnader vi har blitt invitert til noen gang. Mine barn er trivselsledere, og har alltid invitert alle i fødseldagsselskaper. Mannen er frivillig fotballtrener og jeg har hatt alle verv det er mulig å ha i barnehage- og skolesammenheng. Vi har åpent hus for barnenes venner og oppfordrer dem til å ta med seg hjem også de som kanskje ikke har så mange å henge med om ettermiddagen.

Men at 17. mai tog skal være en forpliktelse og at det er curlete å si at dersom barn ikke synes det er noe morsomt å stå i en halvtime og vente i kulden for så å gå gjennom byen for tilslutt å stå i milelange køer for å ta bussen hjem og hele tiden sloss seg gjennom enorme menneskemengder uansett hvor man skal. Det forstår jeg ikke. Jeg liker 17. mai. Men 17. i Bergen sentrum er et evigvarende kaos, alt for mange mennesker og stort sett surt og kaldt.

Ja. Jeg skal være en av de første for å stå på barrikadene for å være med på felleskapet. Og jeg er oppriktig sur på de foreldrene som har reist bort den ene 17. maien vår klasse har ansvaret for opplegget på skolen. Men jeg nekter å gå med på at det å gå i 17. mai tog skal være en plikt. Om det ikke er fordi vi selv synes det er gøy, så går vi ikke. Så enkelt er det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:58   #58
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Jeg synes det er svært mye viktigere ting som er til gode for felleskapet å pushe barna til å være med på/gjøre, enn å gå i et tog.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:04   #59
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Kunne aldri falle meg inn å tvinge noen som helst å gå i tog. Mine fikk alltid velge selv. De likte å gå i tog da, så de stilte alltid opp da de gikk på barneskolen. Nå har jeg store unger. Hun yngste går nå i åttende klasse. Hun sier at hun kanskje skal gå i toget i morra. Jeg er egentlig ganske så sikker på at hun kommer til å stille opp i år også.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:08   #60
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det er svært mye viktigere ting som er til gode for felleskapet å pushe barna til å være med på/gjøre, enn å gå i et tog.

Ja, åpenbart, ellers så ville det jo ikke vært naturlig for deg å gi dem valget.

Jeg lo da jeg leste den første som skrev at barna kunne velge å være hjemme fordi det regnet - jeg trodde det var tøys! Det er klart det er forskjell på 17. mai og en konfirmasjon, men for meg stiller "Jeg vil ikke gå i 17. mai-tog fordi det regner" i samme kategori som jeg vil ikke gå i kirken i Lises konfirmasjon for det er så schedelig!"

Jeg ble vel mest av alt overrasket. Her går alle i tog, og jeg har verken som lærer eller forelder opplevd at barn får lov til å velge bort 17. mai- toget uten noen annne grunn en regn og komforthensyn. Og som når det gjelder bursdager - plages man av feiringen, så er det selvfølgelig noe helt annet.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no