Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gir dere tips i syden?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-14, 20:29   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Gir dere tips i syden?

Vi skal til Mallorca. Har fått tips om å gi tips til vaskedamen første dagen, ikke siste dag.

Men hvor mye tips gir vi (sånn for å kanskje få litt bedre service)?
Hvor legger vi pengene for at de skal forstå det er til dem?

Tipser man andre på hotellet? (All inclusive)

Hvordan og hvor mye tipser dere i sydenland?
Vi skal være en uke.

Hilsen uerfaren

Ps er det ting det er lurt å pakke med seg? (Utenom vanlige sommerklær og toalettartikler)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 20:36   #2
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi har gitt rundt 10 euro per uke per rom. Og vi har gitt når vi har dratt. Jeg gir ikke for å få ekstra god vaskeservice - den syns jeg vanligvis er svært god. (Er vaskingen for dårlig gir jeg beskjed til resepsjonen.) Jeg gir fordi lønningene vanligvis er svært lave, og jeg syns det er en god måte å gi litt ekstra til typisk lavtlønte. På restauranter har vi brukt å gi rundt 10% tips.

Er ikke egentlig prinsippet om å tipse ganske dumt? Dette blir jo penger som går utenom den "hvite" økonomien. Jeg syns det er vanskelig.

Det sagt - vi tipser på restauranter, vi legger igjen penger til vaskedamene (det er nesten uten unntak damer) og vi pruter ikke på tjenester ala massasje eller hårfletting.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 20:40   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Ting det er lurt å pakke med seg:

* solhatt/caps
* myggmiddel, eurax (eller lignende) og eventuelt allergitablett
* tørkesnor og klesklyper (til å henge opp badedrakt, badehåndklær og ev. klesvask)
* klesvaskemiddel
* koffertvekt om du er på grensen

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 20:46   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi har akkurat vært to uker i Spania, og jeg tipser ganske rundhåndet. Landet er i økonomsiske vanskeligheter for tiden, og mange lever under trange kår. Jeg bidrar gjerne med litt ekstra, når vi har så mye romsligere forhold i Norge for tiden. På sør-europeiske hoteller tipser jeg to euro pr. døgn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 20:53   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi har tipset både vaskepersonale og servitører.
Vi har tipset fra første dag, til vaskepersonale, men ikke hver dag.
Alltid en større sum siste dagen.
Restauranter er det vel ca 10% som er vanlig?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 20:57   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Ja, alltid. Det varier litt hvor mye, men som regel 10 % pluss/minus. Vi har akkurat kommet hjem fra 17 dager i Italia, og der var det en god del steder som selv la på for bordsettinge, da ga vi mindre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 21:29   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.276
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi var i Tyrkia nettopp, og jeg tipsa vaskedama. De andre gjorde det vanskelig å tipse da det ikke virka som det var forventa, og jeg ble så satt ut i slike situasjoner at jeg ikke fikk gjort det før de var borte. Vi betalte aldri ved bordet på hotellet fx. Pruta ikke på noe heller.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 21:51   #8
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.836
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Nettopp kommet hjem fra syden, jeg legger igjen penger på rommet(midt på bordet, oppå lapp med f.eks thank you og smilesol). Jeg tipser vanligvis underveis, nå la jeg igjen 5 euro dag 3, 5 euro dag 5 og 8 euro siste dagen.
På restauranter legger vi på ca 10-15%.
Mitt råd til deg ellers er å ta med favorittsolkremen din hjemmefra så slipper du å lete der, og ta med mye mer solkrem enn du tror. Vi kjøpte forresten en krem på flyplassen i Norge som het P20, den holdt utrolig godt selv med bading. UV-tøy er topp til barna, vet ikke hvor gamle dine er, men mine yngste på snart 6 og 8 år ville ikke ha av seg sine trøyer(de var dønn lei av solkrem etter et par dager).
Jeg angrer på at ikke barna hadde med seg hver sin sekk på reisen, det hadde vært kjekt å ha der nede. Og jeg kunne gjerne hatt en ekstra strandbag også, men vi er 6 personer og jeg har alltid med masse greier til stranden/bassengområdet.
God tur!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 23:10   #9
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.089
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi glemmer ofte å tipse vaskepersonalet. Vi er der sjelden når de vasker, og noen ganger har jeg lagt igjen synlig og tydelig (mener jeg) tips etter noen dager, men de har ikke tatt den. Så da har jeg nok ikke vært så tydelig likevel. I år skal jeg være mer påpasselig med å tipse dem når jeg ser dem.

På restauranter tipser vi rikelig, minst 15%. Som Teofelia skriver er mange land i søreuropa i økonomsiske vanskeligheter, og det er trange kår for de som jobber der.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 23:19   #10
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi tipser hun som rengjør, vi kjenner henne fordi vi har vært på samme hotell flere ganger, hun får cirka 2 euro om dagen og 20 siste dag. Ellers tipser vi 10-15% på restaurant, men ofte er det lagt på en euro eller mer for brød, da tipser vi kanskje mindre, men om vi har spist godt og mye feks treretter med vin blir det ofte ekstra tips. Mannen min tipser også han som jobber i strandbaren, han er gift med hun som vasker.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 23:23   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi er aldri på rommet når det vaskes.
Vi legger de på en "thank you"-lapp.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 23:53   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi glemmer ofte å tipse vaskepersonalet. Vi er der sjelden når de vasker, og noen ganger har jeg lagt igjen synlig og tydelig (mener jeg) tips etter noen dager, men de har ikke tatt den.

De eneste gangene jeg har opplevd at tips blir tatt av renholdspersonalet, er når jeg legger det sammen med en lapp som fjerner all tvil om at det er til dem. Jeg skriver vanligvis noe i retning av: "For the maid. Thank you. " eller noe slikt. Og ofte får jeg da en hyggelig lapp tilbake, noe som alltid er stas å komme hjem til på ettermiddagen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 23:54   #13
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi tipser på restaurant om maten og servicen er bra, vi tipser ikke dårlig mat og service. Har de lagt på flere prosent fra før så tipser vi ikke så mye eller ikke i det hele tatt.
Jeg har bare vært på AI en gang, men da tipset vi ikke de i restauranten, vet ikke helt hvordan vi skulle gjort det og hvem vi skulle gitt det til?

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 23:54   #14
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.831
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi tipser vaskeren litt så og si hver dag. Siste dagen er de ofte en ny som vasker,så vi tipser ikke mer da. Når vi spiser ute tipser vi om vi er fornøyd med servicen

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-14, 23:57   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg har bare vært på AI en gang, men da tipset vi ikke de i restauranten, vet ikke helt hvordan vi skulle gjort det og hvem vi skulle gitt det til?

Jeg har aldri vært på AI, men er det noe annerledes enn på vanlige restauranter da? Man legger igjen tipsen på bordet når man forlater restauranten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 00:03   #16
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har aldri vært på AI, men er det noe annerledes enn på vanlige restauranter da? Man legger igjen tipsen på bordet når man forlater restauranten.

Man blir jo ikke servert, man henter mat selv. Man kan selvfølgelig legge igjen tips til de som rydder av, det tenkte jeg ikke på engang. Så ingen andre som gjorde det heller.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 00:25   #17
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.831
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Jeg har aldri sett noen som tipser på hotell med all inclusive.

Edit for å si at jeg mente i resturanten! Vi tipser vaskerne og bassengguttene, det gjør andre også har jeg sett.


Sist redigert av Lyppa : 15-07-14 kl 00:38.
Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 00:33   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Jeg har aldri sett noen som tipser på hotell med all inclusive.

Det er vel en av de fremste kritikkene mot AI, er det ikke?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 00:37   #19
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Når vi har vært på all inclusive hoteller tidligere så er det flere steder som ønsker at en leverer en konvolutt i resepsjonen sånn at det kan bli fordelt på alle og ikke bare akkurat kelneren og vaskedamene. Og den tankegangen skjønner jeg jo så fremt det blir gjort sånn ved det hotellet. Det kan du jo sjekke.

Vi har helt kuttet ut all inclusive hoteller og tipser når vi føler for det. På resturanter gjør vi det bestandig, og til vaskedamene når vi drar. Har vi oppvask vi ikke gidder å ta så legger vi litt euro ved siden av så tar vaskedama det også selv om de egentlig ikke skal gjøre det. Taxi også tipser vi bestandig litt.

Når vi tipser på resturanter i utlandet som ikke ser spesielt dyre, så tipser vi rundt 10 prosent av totalprisen i alle fall.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 00:40   #20
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.831
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er vel en av de fremste kritikkene mot AI, er det ikke?

Jeg endret på innlegget mitt nå. Det er kun i resturanten at jeg ikke ser tipsing. Der er det jo ingen penger i omløp siden man ikke betaler med kontanter.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no