Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Google Min Bedrift - hva tenker dere?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-18, 15:39   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Google Min Bedrift - hva tenker dere?

En ikke spesielt datakyndig bekjent av meg, la oss kalle henne A, fikk for rundt et år siden sin bedrift lagt opp på Google. Jeg trodde dette skjedde automatisk, men det viser seg å ikke være tilfelle.

A har nå fått beskjed om at en bedrift, la oss kalle den Sleiping AS, la til informasjonen manuelt i Google Min Bedrift for ca et år siden, uten As viten og vilje. As bedrift havnet da i en litt feil kategori. Sleiping AS vil nå ha betalt for å fortsette å gjøre hva enn det er de gjør. Sleiping AS sier at hvis A ikke betaler til dem, så vil bedriften hennes innen 12 måneder etter at de opprettet denne informasjonen (altså meget snart), forsvinne fra Google.

A syns i og for seg det var fint at hennes bedrift ble mer synlig på nettet, men er usikker på om hun reelt sett har fått flere kunder av den grunn. Omtrent her kommer jeg inn, og syns dette høres litt merkelig ut. Jeg har snakket med Sleiping AS, og fikk da blant annet vite det som står over her. Men når jeg leser her, så finner jeg dette:

Sitat:

Det er bare bedriftseiere eller autoriserte representanter som kan bekrefte og administrere bedriftsinformasjonen sin på Google Min bedrift. Hvis du vil dele administratortilgangen til oppføringen din med andre, kan du legge til en administrator.

Sleiping AS påstår de er autoriserte representanter. En autorisert representant er enkelt forklart et selskap eller en enkeltperson som administrerer bedriftsinformasjonen på vegne av en bedrift de ikke eier. Men om en autorisert representant står det blant annet dette:

Sitat:

Autoriserte representanter må

* aldri gjøre krav på bedriftsoppføringer uten uttrykkelig samtykke fra den aktuelle bedriftseieren

* alltid samarbeide direkte med bedriftseieren om å få fullført bekreftelsen.

* alltid forsikre seg om at bedriftseieren forstår hva Google Min bedrift er, og hvor data fra Google Min bedrift blir brukt.

Sleiping AS har påstått lagt til bedriftsinformasjon om As firma, og har latt det det være der i 12 måneder uten at de har kontaktet A. De har definitivt ikke samarbeidet direkte med bedriftseier om å få fullført bekreftelsen. Og de har heller ikke forsikret seg om at bedriftseier forstår hva Google Min bedrift er. Har de ikke da egentlig brutt reglene over?

A har sagt at hennes bedrift ligger i feil kategori. Sleiping AS har endret dette til noe som er bedre, men uansett ikke helt i mål. (Jeg tror Google har et sett med forhåndsdefinerte kategorier, og den kategorien A ønsker, finnes ikke.)

A er nå veldig i villrede, og søker hjelp hos meg. Jeg er også i villrede, for jeg syns ikke det Sleiping AS sier, henger helt på greip. På meg virker det som om Sleiping AS har forsøkt å skape et behov hos A ved å opprette den initielle informasjonen om As bedrift (hvis det da er sant at de faktisk har gjort det), for deretter å forsøke å få A til å betale for dette.

Jeg syns det er helt berettiget å ta betalt for IT-arbeid man utfører på bestilling. Men når mottaker ikke helt forstår hva det er som egentlig skjer, og man kommer med påstander som muligens ikke er helt korrekt, så syns jeg dette lukter litt av svindel.

Er det noen her som vet noe om hvordan Google Min bedrift fungerer, og som kan si noe om hva de tenker rundt dette her?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 15:43   #2
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

A kan absolutt være interessert i å betale Sleiping AS for faktisk utført arbeid. Men hun er bekymret for at denne bedriften kanskje ligner litt på bedrifter som tidligere solgte katalogoppføringer.

Jo mer jeg søker og tenker og skriver rundt temaet, jo mer tenker jeg at det som har manglet for oppføringen av As bedrift, er bekreftelse på at dette er As bedrift. Kan det være at bedriften må bekreftes som hennes før det har gått ett år, og at det er dette Sleiping AS egentlig tar seg betalt for? Slik at om As bedrift blir bekreftet, så trenger hun ikke å betale noe til Sleiping AS?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 16:05   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Sleping AS må være involvert i det hele tatt? Kan ikke venninnen din bare registrere seg selv?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 16:09   #4
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

Nei, det er litt det, Neket. Sleiping AS sier at As oppføring vil forsvinne om hun ikke betaler penger til Sleiping AS. I tillegg er vi redde for at Sleiping AS skal kreve at A betaler for at Sleiping AS klarte å putte henne inn i en ny kategori.

JEG vil at Sleiping AS skal få smekk på labben for å opptre på en uakseptabel måte og for å bryte Googles regler, men det er kanskje for optimistisk?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 16:12   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

Jeg ville tatt kontakt med google direkte tror jeg, bedt om å bli flyttet til riktig kategori, og bedt om at Sleiping AS ikke lenger fikk tilgang til å gjøre endringer. Og så bedt Sleiping ta seg en bolle.

Hun kan sikkert få en attest fra Brønnøysund eller noe som viser at hun er eier av firmaet?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 16:12   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

Jeg tror hun er utsatt for svindel. Min bedrift i Google er gratis og kan administreres selv.

https://www.google.no/intl/no/busine...FQga4AodVYcB6A

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 16:56   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg ville tatt kontakt med google direkte tror jeg, bedt om å bli flyttet til riktig kategori, og bedt om at Sleiping AS ikke lenger fikk tilgang til å gjøre endringer. Og så bedt Sleiping ta seg en bolle.

Hun kan sikkert få en attest fra Brønnøysund eller noe som viser at hun er eier av firmaet?

Jeg har forsøkt å finne hvordan jeg kontakter Google direkte, men syns ikke det er intuitivt når jeg ser på websidene. Jeg syns Sleiping AS bør få en smekk på labben og eventuelt ikke få fortsette med dette. Det er i beste fall dårlig bedriftsskikk, i verste fall svindel!

Vi har fått bekreftet henne som eier, så nå er i alle fall det gjort.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 18:26   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

Det er en relativt vanlig svindelform mot småbedrifter. Vi har fått flere slike "tilbud". Og betaler man er man fanget i et abonnement som er dyrt og ca umulig å bli kvitt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 18:52   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Google Min Bedrift - hva tenker dere?

Hørtes fishy ut. Jeg har registrert firmaet jeg jobber i, og da sendte Google brev (i papirform ja) til firmaets registrerte adresse, med kode for å administrere Min Bedrift. Jeg kunne ikke legge inn adresse selv, de henter fra Brønnøysundregistrene.

Hele greia er gratis, så de truslene er bare å avvise.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no