Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-21, 00:04   #101
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Men akkurat tiden det tok å rydde, de er jo ikke helt sikre på når drapene skjedde, så da vet de jo ikke hvor god tid de/han har hatt til opprydding heller.

Dette er tidslinjen som er nevnt i kronikken. Synes at en tidsramme på 1 time er ganske nøyaktig

Opprinnelig lagt inn av sitat

De to jentene gikk hjemmefra ca. kl. 18.30 for å ta et raskt bad i 3. Stampe og ble sist observert når de forlot badeplassen ca.kl. 18.55. Domstolene har konkludert med at ugjerningene skjedde mellom kl. 19.00–20.00.

Etter at jentene var blitt voldtatt og drept, ble de flyttet fra selve åstedet og gjemt under noen krypfuruer som vokste der. Deretter ble det kuttet ca. 25 greiner fra einer i nærheten som ble lagt over jentene for å skjule dem. I tillegg ble det strødd gammelt løv og annet nedfall fra trær over sporene på selve åstedet, og jentenes badetøy ble skjult i en tørrlagt demning i nærheten. Noe senere møttes de domfelte utenfor boligen til Viggo Kristiansen, sannsynligvis noe etter kl. 20.00. Alle disse opplysningene fremgår av byrettens dom og er tiltrådt av lagmannsretten.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 00:20   #102
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er tidslinjen som er nevnt i kronikken. Synes at en tidsramme på 1 time er ganske nøyaktig

Jo, men et av diskusjonspunktene nå er jo om dette er det riktige tidsrommet. Selv om domstolen la det til grunn for sine vurderinger så kan det jo være feil. Det er jo flere vitneobservasjoner som mener de har sett og hørt ting senere på kvelden.

Jeg har sittet som meddommer i noen rettssaker selv, og det er nok bakgrunnen for at jeg ikke kjøper at fordi juryen har konkludert sånn, så MÅ det være sånn.

Det er helt vanlige folk som sitter i en jury/som meddommere. Et stort flertall av disse er godt oppe i årene. Rettssakene strekker seg kanskje over mange uker, og bevismaterialet består av teknologi eller spor som menigmann ikke har kjennskap til fra før. At 10 tilfeldig utvalgte folk skal kunne forstå alt det relevante rundt mobilbevis eller dna-bevis finner jeg lite sannsynlig

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 00:39   #103
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg har sittet som meddommer i noen rettssaker selv, og det er nok bakgrunnen for at jeg ikke kjøper at fordi juryen har konkludert sånn, så MÅ det være sånn.

Nei, nå vet vi jo ikke hva juryen har vektlagt, nettopp fordi at juryen ikke måtte begrunne dommen (og i parantes bemerket er det jo nettopp derfor juryordningen er avviklet)

Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan det at du har vært meddommer er helt relevant for denne saken? Når du "ikke kjøper at fordi juryen har konkludert sånn, så MÅ det være sånn" - betyr det at du mener at det er masse justismord i Norge?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 00:46   #104
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Ble ikke den første dommen anket? I andre runde var det vel ikke vanlig jury?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 01:00   #105
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, nå vet vi jo ikke hva juryen har vektlagt, nettopp fordi at juryen ikke måtte begrunne dommen (og i parantes bemerket er det jo nettopp derfor juryordningen er avviklet)

Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan det at du har vært meddommer er helt relevant for denne saken? Når du "ikke kjøper at fordi juryen har konkludert sånn, så MÅ det være sånn" - betyr det at du mener at det er masse justismord i Norge?

Nå er det ikke meg du spør, men jag har også vært meddommer og jury noen år og tenker som Timar. Jeg begrunner mine tanker om at man som vanlig borger lett blir «revet» med i rettssaken. Når forsvaret forklarar så er det lett å «kjøpe» forklaringen, mens når aktoratet legger frem er det logisk det også.Du blir påvirket, og du blir påvirket av de andre dommerens/i juryen. Jussen har vi ikke like god greie på.Noen prater mer enn andre og tar føringen. Jeg er så himla glad for at jeg aldri har blitt plukket ut til drapssaker uten tilståelse.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 01:01   #106
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan det at du har vært meddommer er helt relevant for denne saken? Når du "ikke kjøper at fordi juryen har konkludert sånn, så MÅ det være sånn" - betyr det at du mener at det er masse justismord i Norge?

Nei, heldigvis ikke. De fleste saker har jo en mye klarere beviskjede enn det var i denne saken.

Det er jo ingen konkrete bevis som knytter VK til drapene. Det innebærer at det blir opptil hvert enkelt jurymedlem/meddommer å tolke de bevisene, eller indisiene som legges fram. Jeg har selv hørt fagfolk forklare seg i retten, og hvis de snakker om et helt ukjent fagfelt, så er det ikke så lett å henge med. Det er ihvertfall ikke mulig å utfordre på eller å se svakheter i det som legges fram. Det er jo aktor og forsvarers jobb, altså, men da må en jo henge med på tankerekkene deres også.

Det ER masse kompetente folk i rettssalene, misforstå meg rett. Det er bare noe med omfanget av informasjon. Jeg var i en sak som varte i 6 dager, og fikk overlevert bevismateriale i 4-5 tjukke permer.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 01:12   #107
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ble ikke den første dommen anket? I andre runde var det vel ikke vanlig jury?

Den ble anket fra Tingretten til Lagmannsretten hvor det satt en jury. Begge anket til Høyesterett, men der ble ankene forkastet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 01:21   #108
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ble ikke den første dommen anket? I andre runde var det vel ikke vanlig jury?

hva mener du med "vanlig jury"? (Kan lete opp noen linker i morgen hvis det er aktuelt). Det er veldig problematisk at det ikke var krav til forklaring til dommen. I Baneheia saken er det feks ikke klart hvordan man stilte seg til mobilbeviset.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 01:25   #109
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Rart ikke Asbjørn Hansen som var etterforsker for Kripos i denne saken har uttalt seg, han er jo en person som har hatt en tydlig stemme i media.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 01:34   #110
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Det ER masse kompetente folk i rettssalene, misforstå meg rett. Det er bare noe med omfanget av informasjon. Jeg var i en sak som varte i 6 dager, og fikk overlevert bevismateriale i 4-5 tjukke permer.

ok, da misforsto jeg deg. Trodde oppriktig du mente at det var masse domskjennelser som var feil. Jeg tror som nevnt tidligere at det er riktig at saken blir tatt opp og at det er uheldig at man i lang tid får bare presentert en side av saken. Jeg husker godt da saken var ny - og da var det samme greia i media, bare motsatt vei.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 10:50   #111
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Den ble anket fra Tingretten til Lagmannsretten hvor det satt en jury. Begge anket til Høyesterett, men der ble ankene forkastet.

Jeg hadde en ide om at lagmannsretten som hovedregel var meddomsrett også før reformen, men det stemte visst ikke.

Sitat:

Etter to-instansreformen i 1995 skulle lagmannsretten som hovedregel settes med jury når det var anket over bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet og anken gjalt straff for forbrytelse som etter loven kunne medføre fengsel i mer enn seks år. I andre ankesaker ble retten satt som meddomsrett.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 11:11   #112
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Syns den lenken som ble delt tidligere hadde en del interessant motvekt til den veldrevne kampanjen VK og støttespillere har drevet:

https://www.nrk.no/ytring/baneheiadr...ger-1.14890585

Sitat:

Byretten gir følgende konklusjon etter å ha fått presentert konklusjonen i rapporten av 22.01.01 fra Rettsmedisinsk institutt (RMI): «Det forhold at man har funnet DNA fra to forskjellige menn er videre et vesentlig bevis når man skal vurdere troverdigheten av Andersens forklaring når han hevder at Kristiansen var med i Baneheia og utførte drapene og voldtektene». Den rettsmedisinske kommisjon uttalte 12.03.09 at « retten har oppfattet RMI’s rapport på korrekt måte».

Og hvorfor skulle VK lyve på seg alibi med Andersen, om han ikke trengte det?

Sitat:

Etter ugjerningene konstruerte Kristiansen og Andersen et felles alibi hvor begge hevdet at de ikke hadde vært i Baneheia dagen ugjerningene fant sted, samt at de hadde vært hjemme hos Kristiansen fra kl. 1930. Alibiet raknet fullstendig etter hvert som etterforskningen viste at begge to var observert sammen i Baneheia rundt kl. 18.00. Siste observasjonen av jentene er ca.kl. 19.00. De var da på vei hjem etter å ha badet i 3. Stampe.

I politiforklaringene (med status som vitne) fremkommer følgende bilde av Viggo Kristiansens bevegelser drapskvelden: 1: I første avhør fastholder Kristiansen det han opplyste under rundspørringen, nemlig at han ikke hadde vært i Baneheia denne dagen. 2: I neste avhør erkjenner han å ha møtt Andersen på en parkeringsplass ved inngangen til Baneheia (fordi en bekjent av ham hadde sett begge to der og fortalt ham at han hadde rapportert observasjonen til politiet). 3: Han nekter for å ha passert bommen og beveget seg innover i heia. 4: Kristiansen endrer forklaring på nytt når han blir konfrontert med en ny vitneobservasjon. Han innrømmer da å ha syklet helt inn til 3. Stampe og for å ha møtt Andersen inne i Baneheia, hvoretter de beveger seg tilbake til nevnte parkeringsplass – der de observeres sammen.

Tidslinjen:

Sitat:

astholdt han under samtlige avhør at Jan Helge Andersen kl. 19.30 kom hjem til ham, der de også tilbrakte resten av kvelden sammen.

Enhver forstår at Andersen ikke kan ha utført ugjerningene alene, gjemt ofrene, ryddet åstedet og tatt seg hjem til sin venn i løpet av en halv time.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 11:23   #113
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg håper det blir ny rettssak og at alle sider blir skikkelig belyst. Jeg blir litt skremt når jeg leser at det er en mulighet for at de bare slipper ham løs, uten rettssak.

Jeg forstår at det er en støttegruppe som tror på VK, og jeg stiller meg undrende til hvorfor en advokat kan bli så engasjert at han jobber gratis for en dømt forbryter i årevis, og SÅ sikker på uskyld.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 11:34   #114
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg håper det blir ny rettssak og at alle sider blir skikkelig belyst. Jeg blir litt skremt når jeg leser at det er en mulighet for at de bare slipper ham løs, uten rettssak.

Jeg forstår at det er en støttegruppe som tror på VK, og jeg stiller meg undrende til hvorfor en advokat kan bli så engasjert at han jobber gratis for en dømt forbryter i årevis, og SÅ sikker på uskyld.

Gitt at advokaten rent faglig er helt overbevist om uskylden og at han har økonomien til det så forstår jeg veldig godt at han jobber slik. Jeg kunne gjort det selv i en faglig sak med de rette rammebetingelser. Er man fag-nerd så er man det.

Det bli ny retssak. Jeg blir skremt av begge alternativer - at han blir friskjent uten rettssak og muligheten for at dette er et justismord og at han er satt inn i flere tiår men er uskyldig. Hvis det er umulig å bevise at noen er uskyldig selv om man er det (fordi man er alene i det aktuelle tidsrommet og dermed ikke har alibi) - hva da? Sett en person med en mer tiltalende ustråling og historikk inn i bildet og lag en film om det, da er det en skrekkfilm.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Syns den lenken som ble delt tidligere hadde en del interessant motvekt til den veldrevne kampanjen VK og støttespillere har drevet:

https://www.nrk.no/ytring/baneheiadr...ger-1.14890585

Det er verdt å ta med at den artikkelen er skrevet av en som har vært med på å få ham dømt, og før Gjenopptakelseskommisjonen faktisk gjenåpnet saken. Av en som neppe er interessert i å få en grundig gjennomgang i rettssystemet en gang til.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 11:39   #115
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

En advokats innfallsvinkel er ofte ikke at noen er "uskyldig" i den forstand, men er dømt på sviktende grunnlag. Det er to ganske forskjellige ting. At han ikke skulle vært dømt.

Man kan fint være rettmessig frikjent og fremdeles ha gjort handlingen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 12:12   #116
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Gitt at advokaten rent faglig er helt overbevist om uskylden og at han har økonomien til det så forstår jeg veldig godt at han jobber slik. Jeg kunne gjort det selv i en faglig sak med de rette rammebetingelser. Er man fag-nerd så er man det.

Det bli ny retssak. Jeg blir skremt av begge alternativer - at han blir friskjent uten rettssak og muligheten for at dette er et justismord og at han er satt inn i flere tiår men er uskyldig. Hvis det er umulig å bevise at noen er uskyldig selv om man er det (fordi man er alene i det aktuelle tidsrommet og dermed ikke har alibi) - hva da? Sett en person med en mer tiltalende ustråling og historikk inn i bildet og lag en film om det, da er det en skrekkfilm.

Det er verdt å ta med at den artikkelen er skrevet av en som har vært med på å få ham dømt, og før Gjenopptakelseskommisjonen faktisk gjenåpnet saken. Av en som neppe er interessert i å få en grundig gjennomgang i rettssystemet en gang til.

Det er derfor jeg også håper at det blir ny rettssak. Formå få belyst alt skikkelig, en gang til. Fjerne tvil. Eller frikjenne.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

En advokats innfallsvinkel er ofte ikke at noen er "uskyldig" i den forstand, men er dømt på sviktende grunnlag. Det er to ganske forskjellige ting. At han ikke skulle vært dømt.

Man kan fint være rettmessig frikjent og fremdeles ha gjort handlingen.

Men i podkasten sier han at han er overbevist om at VK er uskyldig. Ikke at han er dømt på svingende grunnlag. Han forklarer sitt engasjement med at han leste gjennom alle papirene, og ble overbevist om at en uskyldig mann ble dømt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 15:56   #117
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

ok, har ikke hørt podkasten, så vet ikke noe om hans motivasjon i saken.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 16:01   #118
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det er verdt å ta med at den artikkelen er skrevet av en som har vært med på å få ham dømt, og før Gjenopptakelseskommisjonen faktisk gjenåpnet saken. Av en som neppe er interessert i å få en grundig gjennomgang i rettssystemet en gang til.

Jeg synes argumentasjonen din er betenkelig. Vedkommende som skriver kronikken er helt åpen på hvem hen er, og mitt poeng var jo nettopp at denne typer stemmer skulle komme frem i debatten. Det jeg sier er merkelig er jo at saken blir belyst så ensidig i media. (og det gjelder begge veier - som sagt så husker jeg godt saken, og media var på som et bikkjekobbel blant annet ble VK smellt opp opp på førstesiden av VG mens saken ble etterforsket. Tror VG ble dømt i pfu for det) Jeg tenker at media bør gjøre oss klokere, og da er det noe med å vise frem begge sider og hvem som sier de. (Jeg synes jo kronikken er helt greit, det står tydelig hvem vedkommende som har skrevet den er)

Og så synes jeg du tillegger vedkommende personlige motiver: "av en som neppe er så interessert i å få en grundig gjennomgang i rettssystemet en gang til". Jeg synes det blir veldig merkelig å tillegge profesjonelle aktører personlige motiver. Det han sier er også mulig å sjekke opp - og det er jo det jeg synes er rart ikke blir sjekket opp av journalister.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

En advokats innfallsvinkel er ofte ikke at noen er "uskyldig" i den forstand, men er dømt på sviktende grunnlag. Det er to ganske forskjellige ting. At han ikke skulle vært dømt.

Det er klart at dette er viktig for rettsstaten (og også det som var argumentet i forhold til bortfall av juryordningen, når dommene ikke lar seg etterprøve på en enkelt måte blir det vanskelig)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 02-03-21 kl 16:37. Årsak: de -> VG
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 16:02   #119
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Det var langt intervju med advokaten i ... Klassekampen? Aftenposten?, og han fremstår som en mann med heftige skylapper, jeg har lite tillit til noen som erklærer at de aldri har ombestemt seg for noe, eller innrømmet at de har tatt feil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 16:17   #120
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det var langt intervju med advokaten i ... Klassekampen? Aftenposten?, og han fremstår som en mann med heftige skylapper, jeg har lite tillit til noen som erklærer at de aldri har ombestemt seg for noe, eller innrømmet at de har tatt feil.

Jeg tror det er dette intervjuet du tenker på.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no