Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-11, 18:20   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

Jeg merker at jeg har veldig lite peiling... Det ser ut som pc'n min har tatt kvelden, og jeg snuser etter en ny. Men det er så mye å velge mellom og jeg vet ikke hva jeg ønsker.

Nå har vi 1 bærbar pc i huset, en Acer (noe mer husker jeg ikke hva den heter). Jeg er fornøyd i grunnen, men som sagt så ser det ut som den ikke vil mer. Selv om den skulle finne på å våkne til liv igjen så hadde det ikke vært dumt å ha en til. Ungene har litt lekser på pc innimellom. Jeg regner med å kjøpe til de når de etterhvert begynner på ungdomsskolen. (eldste om et år)

Jeg tror ganske sikkert jeg vil ha bærbar fortsatt. Har ingen grei/naturlig plass å ha en stasjonær. Jeg er litt glad i å flytte meg litt rundt med pc'n. Men jeg skal ikke dra med meg pc'n "overalt", så veldig liten og lett trenger den ikke å være. Og jeg liker ikke knøttesmå skjermer.

Jeg bruker pc'n til e-post, surfing, litt tekstbehandling og regnark (enkel), sortering/redigering av bilder (ikke så veldig avansert) og litt spill (ungene spiller litt SIMS, men jeg vurderer å ikke ha det på min maskin om jeg får til igjen den andre pc'n). Bilder og slikt lagrer jeg på ekstern harddisk sånn litt etter litt, så mye plass til å lagre bilder trenger jeg ikke.

Batterikapasitet er ikke kjempeviktig, da jeg stort sett er hjemme eller i nærheten av strøm når jeg bruker den.

Så hva vil jeg ha? Hva er greit for mitt bruk?

Minnekortleser er kjekt å ha (Har MemoryStick i mitt kamera og ungene har SD minnekort i sine) men tror jeg kanskje har slik liggende en plass...

Bluetooth er også kjekt å ha.

Pris? Tenkte å holde meg til ca 5000 kr max.

Noen med tips i jungelen? Sist hadde jeg en svoger med peiling som ordnet pc til meg.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 18:26   #2
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

Har ikke noen tips men henger meg på her. Bærbare tok kvelden i forrige uke så vi er på jakt etter ny også. Må se litt hva folk anbefaler

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 14:13   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

noen jeg har funnet...

Noen som har noen tips??

Asus


Samsung


Acer

Kanskje denne?

(mulig det har blitt feil i lenkene mine, rotete uten egen pc jo...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 14:16   #4
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

Jeg kjøpte nylig en HP beats audio pga. jeg er opptatt av musikk. Gikk bort fra acer pga. mye tull med den. Viftene røyk i eninga og hovedkortet måtte byttes. Cd spilleren har aldri fungert på den heller. Så Acer var jeg ikke fornøyd med.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 17:10   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

Ok. Jeg går snart i snurr her. Prøvd å finne ut hva jeg vil ha, men ikke så greit å vite hva som er viktig og ikke. Jeg bruker ofte mange programmer samtidig: internett, mail, bilder, word. Det er greit om jeg kan ha mange ting i gang samtidig uten at pc'n blir treg.

Dette tror jeg jeg ønsker:
4 GB Ram
Bluetooth
minnekortleser som støtter SD og MS
numerisk tastatur
15" skjerm eller mer
max 5-6000 kr

Men så kommer alt jeg ikke aner hva som er lurt.


Prosessor: Hva skal en styre unna, hva er greit? Og da samtidig, prosessorhastighet? Har sett alt fra 1,6-2,4 GHz på de jeg har sett på. Er det viktig med høyere hastighet for mitt bruk? (så står det også nevnt harddiskhastighet på noen, er det noe å henge meg opp i også?)

USB 2.0 og 3.0? jeg trodde USB var USB jeg. "Må" jeg ha en med 3.0?

Dedikert videominne/grafikkminne? Står alt fra ikke spesifisert/delt/variabel til 2048 MB. Er dette noe jeg bør ta hensyn til? Gjelder det mest dersom en bruker pc'n mye til å se film eller spill med mye grafikk? Vet jo ikke en gang om det er positivt eller negativt.

Denne fra Asus virker ok, men står ikke noe om batteritid, og har den laveste prosessorhastighet (1,6 GHz) av de jeg har sett på.

Denne fra Acer har raskere prosessor, men batteritid på 2,4 timer høres veldig lite ut (selv om jeg som sagt ikke er veldig avhengig av batteritid) og den tar ikke MS minnekort (for jeg finner ikke minnekortleseren min...)

Skal kikke på Elkjøp/Expert her på tirsdag, og høre om det er noen med peiling der (DET varierer), men kommer nok til å kjøpe på nettet. Men her er det så mange smarte datakyndige folk.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 20:01   #6
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

OK. jeg maser og babler for meg selv her.

Denne hadde mye jeg liker, litt dyrere enn jeg først hadde tenkt, men greit. Er den for "fancy"? Ser det står "lite firma" på anbefalt bruk.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 22:41   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

Henger meg på jeg også, null peiling på hva jeg skal ha eller trenger. Har nå en bærbar Dell.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 23:03   #8
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pc-jungel, jeg trenger litt hjelp

Jeg har i dag bestilt den jeg linket til i innlegg 6. Fant den for 5400 hos netshop. Da blir det spennende å se når jeg får den.

Jeg formatterte den gamle pc'n i dag, og fikk etter mye om og men liv i den igjen. Touchpad virker ikke, og jeg klarte bare å reinstallere til XP (var Vista), men ellers ser den ok ut så lenge. Den skal vi i så fall bruke til spill/surfing. Min nye kan barna gjøre lekser på og slikt, men ikke spille SIMS på.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no