Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-14, 16:44   #41
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Men jeg ser ikke at det står der at det må være egen måler for utleieenheten. Det er jo måler oppe som går på hele huset. Jeg vil jo aller helst at det du skriver skal være riktig, men jeg må på en måte vite at det svaret er helt riktig før jeg evnt gjør mer med det.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 17:05   #42
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Finner ut at jeg betaler like mye i gebyrer som for det huseier mener jeg bruker. Utleier vil ha de samme utgiftene uansett så akkurat det at jeg må dele på utgifter til abonnement og leie av måler synes jeg er noe smålig.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 17:31   #43
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Tipper det er regning x 2 i året. Sum høres da normal ut. Vi er fem, og betaler 10-12 000 i året.

Når det er sagt ser jeg jo at du kan betale mer enn du faktisk bruker.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 18:38   #44
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Finner ut at jeg betaler like mye i gebyrer som for det huseier mener jeg bruker. Utleier vil ha de samme utgiftene uansett så akkurat det at jeg må dele på utgifter til abonnement og leie av måler synes jeg er noe smålig.

Har du fått regningen?

For at utleier skal kunne kreve ekstra betaling, må ditt forbruk, dvs din boenhet, være tilkoblet måler. Dersom ditt forbruk ikke måles, men stipuleres av utleier, er det ikke anledning til å kreve betaling.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 20:44   #45
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Har du fått regningen?

For at utleier skal kunne kreve ekstra betaling, må ditt forbruk, dvs din boenhet, være tilkoblet måler. Dersom ditt forbruk ikke måles, men stipuleres av utleier, er det ikke anledning til å kreve betaling.

Den er jo tilkoblet måleren oppe?

Anses forresten abonnementsgebyr og leie av vannmåler som driftskostnader?

Det er jo noe merkverdig at jeg finner mange artikler om at man kan kreve egen strømmåler, men ingenting om å kunne kreve egen vannmåler.

Det er ikke at jeg ikke tror du har rett, Saint, men skal jeg ta opp dette med huseier må jeg vite at jeg har 100% rett. Det er faktisk snakk om en del kroner for meg. I tillegg fant jeg ut at utleier mottok giro i september med forfall i oktober. Jeg fikk vite summen 10 dager før jeg må betale.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 21:15   #46
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Den er jo tilkoblet måleren oppe?

Anses forresten abonnementsgebyr og leie av vannmåler som driftskostnader?

Det er jo noe merkverdig at jeg finner mange artikler om at man kan kreve egen strømmåler, men ingenting om å kunne kreve egen vannmåler.

Det er ikke at jeg ikke tror du har rett, Saint, men skal jeg ta opp dette med huseier må jeg vite at jeg har 100% rett. Det er faktisk snakk om en del kroner for meg. I tillegg fant jeg ut at utleier mottok giro i september med forfall i oktober. Jeg fikk vite summen 10 dager før jeg må betale.

Hvis du vil ha noe skriftlig bør du ta kontakt med leieboerforeningen. Medlemskap koster 200kr, men da får du en halvtimes advokathjelp - det kan jo være nyttig?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 21:34   #47
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Hvis du vil ha noe skriftlig bør du ta kontakt med leieboerforeningen. Medlemskap koster 200kr, men da får du en halvtimes advokathjelp - det kan jo være nyttig?

350,- koster det, men kan uansett være verdt det om det stemmer slik jeg ønsker. Har forørvrig sendt en forespørsel til Jushjelpen Trondheim, de kunne visst være behjelpelig med slike spørsmål så krysser fingrene for at jeg får svar fra de over helga.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 15:59   #48
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Da har jeg fått bekreftet at utleier i dette tilfellet har all rett til å beregne forbruket på den måten som det blir gjort, så da er jo den grei. Rett skal være rett så da får jeg bare mene hva jeg vil om hvor riktig jeg synes det er i det stille.

Er det da urimelig av meg å be om å få betale inn et fast beløp pr mnd i steden for halvårsregninger? Denne fikk jeg jo vite om knappe 14 dager og med summen 10 dager før jeg måtte betale, det passer meg fint lite, spesielt siden regningen kom til ueleier i september. Et annet alternativ jeg tenkte på var å rett og slett høre om hun da heller ikke rett og slett kan øke husleien, ferdig med det. Det er jo en viss risiko for henne å ta siden vannforbruket vil variere, men igjen så synes jeg ikke det er så urimelig å be om da. Hva synes dere? Det skader vel i alle fall ikke å be be henne vurdere flere alternativer?

Jeg tenker også å høre om hun kan vurdere å innstallere vannmåler. Om det innstalleres en egen måler for sokkelleiligheten, tilkommer da abonnementsavgift og slik på den også eller er det kun en avgift for hele boligen? Leie av måleren kommer selvsagt i tillegg. Jeg har lyst å spørre utleier om det kan være et alternativ å innstallere en for enheten slik at forbruket blir beregnet nøyaktig for hver enhet, men om disse andre uvgiftene også kommer i tillegg da så har det jo egentlig rent lite for seg, da kan det det jo faktisk raskt bli enda dyrere å ha egen måler. Hun kan jo gå med på å innstallere vannmåler, men også kreve at jeg betaler for den i følge loven, men jeg synes dette faktisk er noe urimelig da dette ikke er en innstallasjon jeg vil kunne ta med meg når jeg flytter og den vil komme andre leieboere tilgode. Må jeg betale så er det uinteressant, da tar den noen år før jeg tjener inn den for å si det sånn. Så lenge tenker jeg ikke bo her.

: Drømmer om å eie leilighet: Det jeg betaler for å bo her nå er omtrent det samme jeg ville ha betalt pr mnd for et godt lån, dessverre ser ikke banken det slik. Leiligheten her er ikke verdt prisen mtp noe dårlig standard i forhold til tilsvarende leiligheter i området, hvor sykt lytt det er og at det sommers tid kryr av løpebiller innendørs. (Okay, det siste kan vel skje hvor som helst, men ingen aner hvor de kommer fra og bidrar bare til å bygge under frustrasjonen)


Sist redigert av Luvi : 28-11-14 kl 16:06.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no