Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Leie og kjøre bil i England

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-23, 20:22   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Leie og kjøre bil i England

Vi skal en uke til sørvest England i sommer. Hovedtransportmiddel er tog og buss. Men samboer kunne tenkt å leie bil en dag, for å komme oss litt rundt selv og se om han synes det er greit og overkommelig (i tilfelle senere besøk der vi kanskje vil reise mer på egenhånd).
Det vi lurer aller mest på er om han trenger slik internasjonal førerkort, eller om engelskmennene godtar norsk førerkort uten å blunke?
Og er det greit, og ikke for vanskelig, for en som har kjørt bil i over 35 år i Norge (og noe i USA og Italia) å plutselig kjøre på "feil side "?
(Jeg har ikke tenkt å prøve...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 20:26   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Her kan du sjekke.
https://www.gov.uk/driving-nongb-licence

Jeg har ikke internasjonalt førerkort, og det var greit å kjøre med det før Brexit. Men det kan jo ha endret seg. Jeg hadde ikke bil mens jeg bodde der borte, men hadde leilebil i 10 dager da jeg måtte reise bort en tur i 2016. La meg i feil fil på motorveien, og da var det mange som tutet til jeg skjønte at det var høyrefeltet som var forbikjøringsfeltet. Bortsett fra det gikk det veldig greit.


Sist redigert av frukt : 02-05-23 kl 20:31.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 20:53   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Takk. Står ingenting om internasjonal førerkort der, men om at du måtte ha bevis på at du har forsikring på bilen.
Men fant ad noen omveier at man ikke trenger det.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 21:17   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Det går helt fint å kjøre på feil side. Det mest uvante er å gire med venstrehånden (kan være lurt med automat med andre ord) og at man kjører litt for nær fortauskanter på venstre side fordi man er vant til at det ikke er mer bil på den siden. Vi har ikke trengt annet enn vanlig norsk førerkort for å leie bil.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 21:28   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Jeg har leid bil i England en gang, og har sjelden vært så lykkelig som når jeg leverte den tilbake. Skal sies at jeg hadde har lappen i ca et kvarter når jeg leide. :bidrar: Men det holdt med norsk førerkort i det minste (også pre-brexit)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 22:29   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Kjenner noen som kjøpte L til å ha bak på bilen i UK. Smart!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-23, 08:05   #7
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.020
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Vi leier bil i England hele tiden. Det holder med norsk førerkort. Bare vær obs på at det har blitt ekstremt dyrt med leiebil siden korona. En dag går sikkert greit, men da vi så nylig på fly til 4 personer og leiebil i 3 uker i sommer, kom det på ca 40000 kr. Vi tar Kiel-fergen og kjører nedover i stedet.

Ellers går det overraskende greit å kjøre. Mannen pleier å ta kjøringen, men jeg tok det for noen år siden, og da var det snakk om å kjøre til og fra flyplass, på ferge, og rundt Isle of Wight med sine trange veier.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-23, 08:56   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Vi har sluttet med leiebil i England, rett og slett fordi jeg blir for stresset og redd. Jeg er elendig på å navigere, så da må det bli jeg som kjører. Og da er det det eneste jeg gjør. Mannen må navigere meg i alt jeg gjør, som i "skift fil nå" eller "kjør ut av rundkjøringen her". Jeg har ikke nubbtjangs til å kjøre og lese skilt/GPS samtidig. Jeg synes ikke venstrekjøringa i seg selv er det verste, men at det kjøres aggressivt og at farten er høy, selv på smale, svingete landeveier.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-23, 09:33   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi har sluttet med leiebil i England, rett og slett fordi jeg blir for stresset og redd. Jeg er elendig på å navigere, så da må det bli jeg som kjører. Og da er det det eneste jeg gjør. Mannen må navigere meg i alt jeg gjør, som i "skift fil nå" eller "kjør ut av rundkjøringen her". Jeg har ikke nubbtjangs til å kjøre og lese skilt/GPS samtidig. Jeg synes ikke venstrekjøringa i seg selv er det verste, men at det kjøres aggressivt og at farten er høy, selv på smale, svingete landeveier.

Eh ... det er slik all bilkjøring på nye steder fungerer for meg og mannen min; også i Norge. Jeg navigerer, ned til hvert eneste filskifte, og så styrer han bilen. Han har ikke sjanse til å få med seg hva GPS-en gir beskjed om. Hvis han er alene i bilen, kjører han visstnok mye feil.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-23, 13:11   #10
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Eh ... det er slik all bilkjøring på nye steder fungerer for meg og mannen min; også i Norge. Jeg navigerer, ned til hvert eneste filskifte, og så styrer han bilen. Han har ikke sjanse til å få med seg hva GPS-en gir beskjed om. Hvis han er alene i bilen, kjører han visstnok mye feil.

Det er pussig nok slik hos oss også. Jeg kjører mest til hverdags, og tar gjerne lange ukompliserte strekk på reise. Mannen må ta bykjøring på nye steder (og i utlandet). Han ser for dårlig til å kunne lese skilt på avstand, jeg leser kart og forklarer, evt. overlater det til damen i google maps. Dessuten forstår jeg ikke hans måte å forklare på.

Til HI:

Jeg kjørte leiebil på lite trafikkerte veier i Skotland (2010). Det var avgjørende at medpassasjer leste kart og forklarte hvor vi skulle. Kom egentlig overraskende fort inn i at alt var på "feil side", med unntak av veldig fredelige sideveier, da hendte det jeg glemte venstrekjøringen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-23, 17:14   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Jeg har kjørt mye i England, og elsker det. Det er lettere å kjøre der det er trafikkert, enn der det er lite trafikk, for da er det lett å bytte fil har jeg hørt. Det er langt enklere å kjøre engelsk bil på engelske veier enn å ha med egen bil over.

AA har veldig gode kartbøker, veisystemene er enkle å følge, og det er utrolig godt med stoppesteder/servicestasjoner underveis. Man kommer langt og det går fort å bevege seg med bil rundt i området dere skal være i.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-23, 08:45   #12
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Vi leide bil i UK i fjor, og da spurte vi Europcar spesifikt på forhånd om det med internasjonalt førerkort. Fikk til svar at det måtte vi om ikke det vanlige førerkortet hadde engelsk tekst. Mulig det er mindre strengt i praksis, altså, men vi tok ikke sjansen, så vi ordnet det før vi dro.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-23, 08:50   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Vi leide bil i UK i fjor, og da spurte vi Europcar spesifikt på forhånd om det med internasjonalt førerkort. Fikk til svar at det måtte vi om ikke det vanlige førerkortet hadde engelsk tekst. Mulig det er mindre strengt i praksis, altså, men vi tok ikke sjansen, så vi ordnet det før vi dro.

Det er jo engelsk tekst på norske førerkort?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-23, 09:15   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Har også bare brukt norsk førerkort. Det nye har vel alt på engelsk også. Jeg har pleid å leie på flyplassen og brukt bilen hele ferien, og det har aldri vært noe problem med vanlig førerkort. Dette var riktignok før Brexit, kan jo være at de skjerper inn på alle regler.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-23, 09:48   #15
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leie og kjøre bil i England

Vi har leid bil fra flere ulike firmaer og det har aldri vært noe problem å bruke vanlig norsk førerkort.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no