Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-20, 20:43   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Dette høres ut som starten på en hver scifi der regjeringen tar verden til helvete, spør du meg. Argumentasjonen «du blir allerede overvåket/jeg gjør ikke noe galt så meg er det bare å overvåke» er tatt rett ut av 1984.

Alt i meg stritter i mot på dette, rett og slett fordi det er for mye ullent. https://nrkbeta.no/2020/04/02/advare...is-korona-app/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:43   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Såvidt jeg har skjønt så samles det inn posisjonsdata på alle som har lastet ned appen, og så får man beskjed om man har krysset spor med noen som får påvist smitte. Det vil jo være en fordel for meg også å få den beskjeden.

Det er slik jeg har oppfattet det også og da kan jeg beskytte meg og min familie bedre samtidig som jeg bidrar. Jeg legger fra meg så mange elektroniske spor uansett og dette er bare for en periode.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:47   #23
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er ikke en snøballs sjanse i helvete at jeg laster ned en sporingsapp, selv om formålet bak er fornuftig.

Da regner jeg med at det er ganske mange helt "vanlige" apper du ikke bruker. Og at du ikke har aktivert "Find my iPhone" hvis du har iPhone.

Jeg kommer til å laste den ned, vel vitende om at alt man gir fra seg av data om seg selv vil kunne misbrukes. Jeg tror de aller fleste av oss har en nettprofil som sier mye om hvem man er som person, også når det gjelder hva man ikke har registrert av informasjon.

Det å ikke være bruker av sosiale medier, eller ha en tilstedeværelse på nett, er også informasjon. Og en hver endring i nettbruk eller endring i hva man registrerer er noe som kan samles inn og brukes.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:49   #24
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.229
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er ikke en snøballs sjanse i helvete at jeg laster ned en sporingsapp, selv om formålet bak er fornuftig.

Dette.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:03   #25
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Du har vel allerede en sporingsapp på telefonen din: kart.

Jeg har selvsagt satt begrensninger på hva, når og hvor telefonen kan spore hvor jeg er.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:07   #26
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Da regner jeg med at det er ganske mange helt "vanlige" apper du ikke bruker. Og at du ikke har aktivert "Find my iPhone" hvis du har iPhone.

Jeg kommer til å laste den ned, vel vitende om at alt man gir fra seg av data om seg selv vil kunne misbrukes. Jeg tror de aller fleste av oss har en nettprofil som sier mye om hvem man er som person, også når det gjelder hva man ikke har registrert av informasjon.

Det å ikke være bruker av sosiale medier, eller ha en tilstedeværelse på nett, er også informasjon. Og en hver endring i nettbruk eller endring i hva man registrerer er noe som kan samles inn og brukes.

Nedlatende, much? Det her vet jeg selvsagt.

Jeg har én app på telefonen som kan spore hvor den er, og det er den jobben har satt på å kunne ha kontroll på den. De andre appene har jeg satt begrensninger på hva de kan spore og hvor mye de kan spore.

Poenget med å ikke vil laste ned en sånn app er at jeg ikke stoler på at de har kontroll på dataene de samler inn (og som er ekstremt omfattende), ei heller stoler jeg på at de har kontroll på hva de har tenkt å bruke dataene til.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:09   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Da regner jeg med at det er ganske mange helt "vanlige" apper du ikke bruker. Og at du ikke har aktivert "Find my iPhone" hvis du har iPhone.

Av ren nysgjerrighet, hva legger du i vanlige apper?

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:11   #28
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg kommer til å laste den ned. Strør om meg med digitale spor uansett.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:12   #29
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Av ren nysgjerrighet, hva legger du i vanlige apper?

Det er mange apper på telefonen som ber om å få bruke stedstjenester på telefonen. Typ insta, FB, snap, google maps er alle apper som kan enten bruke det hele tiden, eller når du bruker appen. Dette er noe man kan gå inn og sette begrensninger på selv og jeg vil anbefale at man gjør det.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:14   #30
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.808
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Som Adrienne, er jeg også skeptisk. Ikke til sporingen, telefonen selv vet bedre enn meg hvor jeg har vært til en enhver tid. Det er datatene som samles inn jeg er skeptisk til. De skal faktisk koble hvor en person har vært til enhver tid, med helseopplysninger. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal laste den ned eller ikke enda, men jeg blir ikke den første som laster den ned, ihvertfall.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:17   #31
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er mange apper på telefonen som ber om å få bruke stedstjenester på telefonen. Typ insta, FB, snap, google maps er alle apper som kan enten bruke det hele tiden, eller når du bruker appen. Dette er noe man kan gå inn og sette begrensninger på selv og jeg vil anbefale at man gjør det.

Ja, som sagt er jeg veldig bevisst på både posisjonering og annen kartlegging, så jeg har skrudd av alt som kan skrues av, samt har ingen apper som kartlegger verken bevegelsesmønster, handlemønster eller noe annet.
Jeg var bare spent på hva vanlige apper ble definert som, og tenkte å sjekke om jeg har en annen Vanlighet enn andre.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:20   #32
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Nedlatende, much? Det her vet jeg selvsagt.

Jeg har én app på telefonen som kan spore hvor den er, og det er den jobben har satt på å kunne ha kontroll på den. De andre appene har jeg satt begrensninger på hva de kan spore og hvor mye de kan spore.

Poenget med å ikke vil laste ned en sånn app er at jeg ikke stoler på at de har kontroll på dataene de samler inn (og som er ekstremt omfattende), ei heller stoler jeg på at de har kontroll på hva de har tenkt å bruke dataene til.

Du må gjerne kalle meg nedlatende. Men jeg tenker at i det man har en aktiv og tilstedeværende elektronisk profil, så har man allerede gitt fra seg ganske mye informasjon om seg selv. Og da tenker jeg at denne appen ikke er den mest probematiske (spesielt siden den kommer til å bli vurdert opp og ned i mente også av de som allerede bruker tinnfoliehattene).

Jeg har også begrenset hva appene jeg bruker "får lov til" å spore. F.eks. lar jeg ikke GoogleMaps spore meg kontinuerlig, den får bare bruke stedinformasjon når jeg bruker appen. Men jeg vet også at absolutt alt jeg legger igjen av elektroniske spor potensielt ligger lagret ett eller annet sted jeg ikke har kontroll på.

Men jeg bruker Instagram, Facebook, Googlemaps og Snapchat. Jeg har installert Find my iPhone (som jeg har hatt jevnlig bruk for). Jeg har koblet Facebook til en del andre apper. Og jeg regner med at alt jeg legger igjen av spor, både her og der, brukes til å lage en elektronisk profil (og så tenker jeg at den profilen skal være det jeg mener er et sannferdig bilde av mitt "offentlige" jeg).

Jeg har ikke Fitbit eller AppleWatch. Og hvis jeg virkelig ikke vil spores, så legger jeg igjen telefonen. Fordi det egentlig er den eneste måten man kan være sikker på at man ikke legger igjen spor, at man ikke har med seg noe man kan spores med. Det er (heldigvis) fortsatt frivillig å ha med seg telefonen sin. Og dermed så er jeg villig til å la meg spore en stund, ved å bruke en app som jeg vet sporer meg. Samtidig som jeg tenker at det godt kan hende at en av appene jeg har på telefonen, som jeg tenker på som helt uskyldig, kan finne på å høste informasjon jeg ikke uttrykkelig har gitt den lov til. Fordi det skjer. Og den eneste måten jeg kan sørge for at det ikke skjer er ved å gå tilbake til å bruke en "dum" telefon.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:03   #33
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg opplever at jeg har glede av sporing på google maps. Kan noen med mer innsikt og fantasi fortelle meg hborfor jeg ikke burde?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:09   #34
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Men selv om man bruker telefonen uten apper så har mobilen jevnlig kontakt med basestasjoner som legger igjen spor om hvor den befinner seg.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:26   #35
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Problemet mitt, sånn jeg ser det, er ikke sporene jeg med vitende og vilje legger igjen fordi det hjelper MEG og samfunnet rundt meg. Problemet er alle de digitale avtrykkene og den sensitive informasjonen jeg strør ubevisst om meg med. Jeg ser ingen grunn til å ikke laste ned appen.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:40   #36
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Men igjen, hva er egentlig problemet med at andre vet hvor jeg er?
Det finnes ikke en eneste grunn til at noen skulle finne det interessant, og såvidt jeg vet har jeg lite å skjule. Og siden jeg allerede er unyttig på alle vis er livet mitt ganske kjedelig.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:41   #37
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Eg er skeptisk til varslingsfunksjonen, sjølv om eg sjølvsagt også ser at det kan vere nyttig at eg får beskjed dersom eg har vore i nærleiken av nokon som er smitta. Ein får berre varsel dersom ein har vore i nærleiken (mindre enn to meter) av nokon som er smitta i minst 15 minutt. Med det livet eg lever no med svært begrensa kontakt ville det ikkje ta meg så mange minutt å resonnere meg fram til kven det muligens er snakk om dersom eg fekk ei slik melding. Vil ikkje dette fort føre til stigmatisering og baksnakking? Og av og til ryktespredning om feil person dersom ein har resonnert feil? Det å ha Corona er ikkje noko ein skal skamme seg over, men eg har allereie lest fleire historier i avisene om folk som har følt seg stigmatisert og uglesett i lokalmiljøet. Mange av dei var ikkje eingang smitta. Dei var i isolasjon nokre dagar på grunn av mistenkt smitte og føler så at folk går i stor bue utenom dei og kviskrar og tiskrar når dei treff folk ute. Etter at isolasjon/karantenen er oppheva.

Så eg er usikker på om eg vil laste ned appen. Bryr meg ikkje så mykje om at FHI eller helsedirektoratet sporar meg. Er så mange andre som gjer det allereie! Men naboen treng ikkje å få vite at eg har Corona.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:52   #38
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg syns dette er en bra løsning og kommer til å laste den ned.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 23:18   #39
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg har i grunnen ikke tenkt noe særlig over det enda.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 00:29   #40
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg er skeptisk til varslingsfunksjonen, sjølv om eg sjølvsagt også ser at det kan vere nyttig at eg får beskjed dersom eg har vore i nærleiken av nokon som er smitta. Ein får berre varsel dersom ein har vore i nærleiken (mindre enn to meter) av nokon som er smitta i minst 15 minutt. Med det livet eg lever no med svært begrensa kontakt ville det ikkje ta meg så mange minutt å resonnere meg fram til kven det muligens er snakk om dersom eg fekk ei slik melding. Vil ikkje dette fort føre til stigmatisering og baksnakking? Og av og til ryktespredning om feil person dersom ein har resonnert feil? Det å ha Corona er ikkje noko ein skal skamme seg over, men eg har allereie lest fleire historier i avisene om folk som har følt seg stigmatisert og uglesett i lokalmiljøet. Mange av dei var ikkje eingang smitta. Dei var i isolasjon nokre dagar på grunn av mistenkt smitte og føler så at folk går i stor bue utenom dei og kviskrar og tiskrar når dei treff folk ute. Etter at isolasjon/karantenen er oppheva.

Så eg er usikker på om eg vil laste ned appen. Bryr meg ikkje så mykje om at FHI eller helsedirektoratet sporar meg. Er så mange andre som gjer det allereie! Men naboen treng ikkje å få vite at eg har Corona.

At naboen får vite det er jo selve poenget, hvis dere har vært så nære at du kunne ha smittet naboen. Da hadde du sannsynligvis sagt det slik at han eller hun kunne sette seg i karantene. Men om det var en dame på toget, så ville ingen vite hvem det var. Isolering og sporing av smitten er jo selve poenget. Hvis du ikke synes det er OK så bør du kanskje ikke laste ned appen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no