Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Få blankere pels på katt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-12, 01:28   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Få blankere pels på katt?

Vi har nettopp adoptert en tidligere hjemløs katt, og han er ganske tørr og blek i pelsen. Vi fikk ham kastrert (og chippet) i dag og har fått anbefalt et kattemat-merke av dyrlegen, som er kjøpt inn. Men jeg mener å ha lest noe om at man kan tilsette fettsyrer eller lignende i maten for at pelsen skal bli blankere og finere? Han røyter så mye at hele fjeset mitt og resten av meg er dekket av hår hver gang vi har kost (og det er MYE, har aldri vært borti maken til kosekatt ). Jeg har aldri vært allergisk mot katter, men sitter og klør overalt pga. alt håret. Noe jeg kan gjøre?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 01-08-12 kl 16:55.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 01:55   #2
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.444
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Har hørt om både rått egg og matolje over kattematen, men har ikke testet det ut selv. Sannsynligvis vil nok skikkelig kattemat gjøre susen hvis dette har vært en underernært katt. Den har fått ormekur?


Sist redigert av Pegasus : 01-08-12 kl 17:34. Årsak: Skriveleif.
Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 02:11   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Omega-3 som i tran eller å ha litt rapsolje i maten deres har jeg hørt er et godt tips (f eks smøre inn matskålen med litt olje etter hver vask). Kanskje lurt å dobbelsjekke med fagfolk først, for nå er det noen år siden jeg hørte dette tipset og husker ikke helt om det var riktig.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 08:00   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.885
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Har ikke røyting og blankhet i pelsen sammenheng med kosten?
Jeg ville kjøpt kattemat i dyrebutikk, de er satt sammen riktig mht vitaminer.
Hør med de som jobber i dyrebutikken. Det er sikkert ulike typer mat for ulike behov hos katter som det er i hundefòr..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 08:21   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.703
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Skikkelig kattemat gjør trikset ganske fort.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 08:32   #6
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Tilrettelagt kattemat ja, gjerne i samråd med dyrlege. Ellers kan jeg varmt anbefale Cocosa (extra virgin) til dette formålet, det har du antageligvis i skapet fra før også.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 08:36   #7
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Et høykvalitetsfor som veterinæren anbefalte over tid vil nok gjøre susen. Vær forsiktig med å gi katten for mye fett også, kastrerte hannkatter har fryktelig lett for å legge på seg. Et par dråper omega3 for katter om dagen holder. Siden dette er en tidligere hjemløs katt, er det ganske naturlig at pelskvaliteten ikke er all verden akkurat nå, men den blir bedre.
I mellomtiden kan du prøve denne sprayen, evt også bade katten og bruke balsam i pelsen: https://www.boots.no/butikk/s/produc...lse&ref=search

Gratulerer med ny katt, jeg blir helt varm når jeg hører om folk som tar imot hjemløse dyr på den måten Bilde er på sin plass altså!

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 09:46   #8
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Den ene katta vår ble plutselig veldig matt og "grå" i pelsen (til tross for ordentlig tørrfor kjøpt i dyrebutikk). Da kjøpte vi annen type tørrfor som var beregnet til å hjelpe for pelsen. Etter ca tre-fire uker var pelsen blank og fin igjen. Nå husker jeg ikke om dette tørrforet kom fra Royal Canin eller Pro Plan. Men uansett har nok begge de to merkene tørrfor som virker inn på pelsen. Bare å spørre i dyrebutikken.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 09:51   #9
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.091
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Vetrinær-for og rå eggeplomme.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 09:56   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.995
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Veterinærfôr skal gjøre susen. Vi har aldri gitt noe ekstra for blank og glatt pels til guttene våre. Men skaff dere en god børste, og siden han røyter endel nå så børst han hver dag. Pass på at taggene på børsten har "kulehoder" på tuppen slik at de beskytter huden

Fantastisk flott at dere har adoptert en liten krabat

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 10:38   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Takk for svar, folkens. Som sagt så er spesialfor kjøpt inn, i samråd med dyrlege. Merket heter Specific. Så da får jeg gi det litt tid og se.

Han er virkelig så skjønn! Han har da bodd noen måneder hos ei som tok ham inn, men som ikke kunne ha ham pga. sin andre katt, som angrep ham hele tiden stakkars, så da tok jeg ham, for vi har god plass, bor landlig og rett og slett ingen argumenter for å IKKE kunne hjelpe en katt eller to i nød, så da ble det sånn. Min mor spurte meg i går om jeg ville vurdere å ta inn en gutt til, han er allerede kastrert og eierne har bare dumpet ham (dette vet vi helt sikkert altså). Han er helt utrolig kosete og kontaktsøkende, og bor altså ute og trenger et hjem. Jeg er jo litt redd for om han ikke vil gå overens med Roger, han jeg har nå, men begge to er ganske milde i temperamentet, virker det som. Vet ikke helt om jeg skal si ja, får tenke litt på det. Det plager meg veldig at denne katten skal måtte bo ute når det blir vinter osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 10:41   #12
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Roger (fantastisk navn ) er jo nykastrert. Hormonene sitter igjen i kroppen i noen uker til, deretter vil den klassiske hannkattadferden, som å knives med andre hannkatter, forsvinne. Jeg er temmelig sikker på at to kastrerte hannkatter kan gå godt sammen.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 11:16   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.995
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Test det ut, Dixie Nå hadde jo vi brødre, men begge kastrerte hannkatter og det gikk utmerket. Så jeg ville testet ut om de går godt sammen - de kan jo bli riktig så gode venner og ha selskap i hverandre

Specific er et veldig godt fôrmerke

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 12:54   #14
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.476
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Synes mine katter har fått veldig fin pels når de spiser Dr. Hills kattemat.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 13:30   #15
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Burmeserens pels glinser som på en våt sel, og han får maten fra FK, som ble best i test. De to huskattene har også fantastisk pelskvalitet. Burmisen er litt for tung enn hva han ideelt sett burde være, men damene holder formen godt.
Er veldig fornøyd med FK-foret med tanke på tannhelsen også. En av de vanligste dødsårsakene hos burmesere, er at de får så dårlige tenner at de ikke kan ta til seg føde, og gjennomsnittlig burmeseralder ligger på rundt 10 år. Vår katt er 12 år, og har fremdeles alle tennene sine. Fjerner tannsten hos veterinær annethvert år sånn ca.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 13:33   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Takk for tips. Jeg må snakke med mannen min, han er litt skeptisk til å ha to katter, men jeg tenker at når vi først har én, og vi har såpass god plass og fint uteområde og bor "på landet" så synes jeg ikke det er så kjekt å vite om at denne katten (mamma mater den ute) ikke har noe sted å bo og vinteren (grøss) nærmer seg osv. Jeg blir uvel. Jeg kan ikke redde hele verden, men om jeg tar inn denne katten, betyr det jo livet for akkurat ham, og det betyr allverdens.

Jeg må le litt av Roger, han har jo gått på do ute hele livet, men nå skal han gå inne. For det første siden jeg jo ikke kan slippe ham ut på en liten evighet nå i tilfelle han stikker av, og for det andre fordi jeg synes kattedritt fra min egen katt bør være mitt eget ansvar og ikke naboens. Han har gått litt på do inne hos hun han bodde hos rett før vi fikk ham (et par måneders tid), men ikke så veldig ofte.
I går satte han seg i dokassa si (som står i stua nå foreløpig så han får gjøre seg litt kjent med den) med alle beina godt plantet i sanden, og rumpa utenfor. Der bæsjet han en diger kladeis rett på gulvet, så litt forvirret ut etterpå, skrapte litt på gulvet og gikk fornøyd derfra.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 14:25   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.995
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Herlig, Dixie

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 14:59   #18
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

I går satte han seg i dokassa si (som står i stua nå foreløpig så han får gjøre seg litt kjent med den) med alle beina godt plantet i sanden, og rumpa utenfor. Der bæsjet han en diger kladeis rett på gulvet, så litt forvirret ut etterpå, skrapte litt på gulvet og gikk fornøyd derfra.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 15:31   #19
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Katter er fine. Det er bare å prøve seg frem med de annerkjente fór-merkene, og hold seg til det anbefalte foret dere har en stund for å merke effekten. Dr Badaky`s fiskeolje er fin om man mistenker mangel på fettsyrer. Den er testet på en rekke dyr, og vi har brukt den på katt og hund i perioder med røyting uten noe god forklaring, når foret egentlig skulle være optimalt. Det tar tid og litt ekstra omega3 og andre omegatyper før de små dyrene henter seg inn igjen. Selolje på flaske beregnet for mennesker skal visst være fint for katter som trenger litt ekstra. Katten vår fikk også merkbart finere pels etter vi begynte å gi den PlaqueOff, som hovedsakelig skulle sikre tannhelsen, men tydeligvis virket den positivt på andre ting også. Tror det er laget av tang, tare eller noe slikt.

God shampo og balsam er også et must, men jeg klarte aldri å finne en grei måte å få vasket katten på. Vi vil jo helst unngå varige traumer, men ikke alltid så lett. Angående kastreringen, jeg vet det ikke er uvanlig at hunder kan røyte noe fælt om testiklene må fjernes av en eller annen grunn, men de kommer seg igjen. Kanskje tilsvarende for katt?


Sist redigert av arrow : 01-08-12 kl 17:02.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 16:51   #20
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få blankere pels på katt?

Forresten, ukastrerte hannkatter kan ha litt lurvete pelskvalitet slik du beskriver. Matt, litt fet eller "skitten" på en måte. Dette vil gi seg når kjønnshormonene er ute av systemet.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no