Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er din favorittjulekake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-17, 10:27   #41
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.427
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Favorittene her hjemme er myke cookies med sjokoladebiter. Kanskje ikke julekaker sånn egentlig, men jeg lager det som er godt heller enn det som er tradisjonelt. Er også veldig glad i kransekake (kjøper ferdige biter med sjokolade), Kolakaker (men ikke for mange, blir litt lei). De andre kakene er supergode når de er varme og nybakte, men blir ofte stående. Kos å bake likevel.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 10:27   #42
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Farmors peppernøtter, som er mer en flat, litt seig og samtidig sprø småkake med smak av sitron, er min favoritt og også min spesialitet. Ungenes favoritt er Cookies med sjokolade. Også må vi ha hjemmebakte havrekjeks til frokost. Med ekte geitost.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 10:47   #43
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Krumkaker er det eneste jeg liker av de tradisjonelle slagene.

Ellers må jeg ha stjerneaniskaker (litt som brune pinner/kolakaker, men med masse stjerneanis i) og noen konfektbiter med ristet kokos, hasselnøtter og gelétopper i sjokolade.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 11:03   #44
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Berlinerkranser er min favoritt, både å bake og for spising.

Ellers har jeg funnet min favorittliste, som jeg også baker hvert år. Julebakst generelt har liksom blitt "min greie". Brune pinner (ny vri i år, med hasselnøtter i stedet for mandler. Nam!), havreflarn, strull og serinakaker. Vi baker alltid pepperkaker også, men de liker jeg ikke, jeg bare liker å bake de. Pleier alltid å ha et 7. slag også, men det siste varierer fra år til år.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 11:40   #45
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Ungene liker best pepperkaker. Jeg liker Sarah Bernard, Peanøttkjeks og Maryland Cookies.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 12:01   #46
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Av de "tradisjonelle" julekakene er det mandelflarn jeg liker aller best. Jeg skal bake det i dag er planen. ellers liker jeg strull (men ikke særlig glad i krumkake) og kransekake. Det er for øvrig ikke så omstendelig å lage kransekake, altså. Jeg har bare laget det to ganger i mitt liv, men ble ikke akkurat mørkredd av å lagde det. (Gir mange poeng på følelsen av å være flink til å bake i allefall)

Av nyere art, så er det "gule bomber" som er min absolutte favoritt. Det er alt for godt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 12:13   #47
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er ikke det innmari styrete? I år har jeg kjøpt en.

Jeg har gjenoppdaget kransekake etter 20-ish års fravær. Det er jo superenkelt og kjapt, det verste er liksom å male mandlene.
Jeg tror jeg brukte max. 2 timer fra begynnelse til slutt, og da var en hviletur i kjøleskapet inkludert.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 12:40   #48
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.427
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har gjenoppdaget kransekake etter 20-ish års fravær. Det er jo superenkelt og kjapt, det verste er liksom å male mandlene.
Jeg tror jeg brukte max. 2 timer fra begynnelse til slutt, og da var en hviletur i kjøleskapet inkludert.

Jeg har kanskje sagt det før, men sier det igjen: Det er utrolig at det omtrent bare er i Norge at man ikke kan kjøpe ferdigmalte mandler. Må da være et stort marked for det. Bodde i Tyskland og Nederland i mange år og der var det å få kjøpt i samme slags poser som vanlige hele mandler. I tillegg fantes malte andre typer nøtter. Ikke dyrt heller. Kom igjen, Norge. Dette vil vi ha!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 13:19   #49
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.774
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har kanskje sagt det før, men sier det igjen: Det er utrolig at det omtrent bare er i Norge at man ikke kan kjøpe ferdigmalte mandler. Må da være et stort marked for det. Bodde i Tyskland og Nederland i mange år og der var det å få kjøpt i samme slags poser som vanlige hele mandler. I tillegg fantes malte andre typer nøtter. Ikke dyrt heller. Kom igjen, Norge. Dette vil vi ha!

Man får vel i og for seg kjøpt mandelmel, men det er himla dyrt. Det var det i og for seg på kontinentet, også. Her ligger det vel i alternativhylla på Meny. Fikk ny oppmerksomhet da alle plutselig skulle lage makroner.

Men lurer på om det for mandler til marsipan egentlig er bedre at de er nymalt, ifht fukt og den slags Litt som at kaffebønner er bedre nymalt?

Charlie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 13:22   #50
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har kanskje sagt det før, men sier det igjen: Det er utrolig at det omtrent bare er i Norge at man ikke kan kjøpe ferdigmalte mandler.

Det kan man da. Jeg har kjøpt det flere ganger. De har på Meny, blant annet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 14:15   #51
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har kanskje sagt det før, men sier det igjen: Det er utrolig at det omtrent bare er i Norge at man ikke kan kjøpe ferdigmalte mandler. Må da være et stort marked for det. Bodde i Tyskland og Nederland i mange år og der var det å få kjøpt i samme slags poser som vanlige hele mandler. I tillegg fantes malte andre typer nøtter. Ikke dyrt heller. Kom igjen, Norge. Dette vil vi ha!

De har da malte mandler i de fleste matbutikker av litt størrelse?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 14:21   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Men sånn generelt, så har jo norske butikker ganske dårlig utvalg, selv om det kommer seg. Ulike typer fint hvetemel, f.eks. det er det vanskelig å få tak i, og det som er, er ganske nytt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 14:32   #53
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har kanskje sagt det før, men sier det igjen: Det er utrolig at det omtrent bare er i Norge at man ikke kan kjøpe ferdigmalte mandler. Må da være et stort marked for det. Bodde i Tyskland og Nederland i mange år og der var det å få kjøpt i samme slags poser som vanlige hele mandler. I tillegg fantes malte andre typer nøtter. Ikke dyrt heller. Kom igjen, Norge. Dette vil vi ha!

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Man får vel i og for seg kjøpt mandelmel, men det er himla dyrt. Det var det i og for seg på kontinentet, også. Her ligger det vel i alternativhylla på Meny. Fikk ny oppmerksomhet da alle plutselig skulle lage makroner.

Men lurer på om det for mandler til marsipan egentlig er bedre at de er nymalt, ifht fukt og den slags Litt som at kaffebønner er bedre nymalt?



Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det kan man da. Jeg har kjøpt det flere ganger. De har på Meny, blant annet.

Som de over sier, man får dette i de aller fleste butikkeri Norge nå, men jeg synes det er for finmalt. Til kransekake er det kun mandler malt på manuell kvern som duger, synes jeg.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 14:53   #54
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.429
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Jeg lagde marsipan av mandelmel kjøpt på Coop Prix for noen dager siden. Ble helt supert!

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 14:56   #55
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Shortbread!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 18:52   #56
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.178
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Englekjeks heter de visst. Har aldri lagd de før, men jeg kan fortelle hvordan de ble i morgen.

Disse ble veldig gode syntes både jeg og barna. Smaker friskt av sitron. Kunne eventuelt hatt litt mer ingefær i

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 19:25   #57
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg lagde marsipan av mandelmel kjøpt på Coop Prix for noen dager siden. Ble helt supert!

Ah, takk for tips.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 19:25   #58
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Sarah Bernhard Skal visst utvikle de litt i år med noe smørkrem. Elsker suksessterte.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 19:47   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Disse ble veldig gode syntes både jeg og barna. Smaker friskt av sitron. Kunne eventuelt hatt litt mer ingefær i

De fikk jeg lyst til å prøve.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 19:57   #60
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.178
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din favorittjulekake?

Håper de faller i smak.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no