Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-14, 15:50   #21
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Ser nå at de som heklet på mekling gjorde dette mens de ventet i 1,5 time på motparten. Det synes jeg er greit, i pauser gjør man som man vil. Jeg trodde de heklet mens møtet pågikk, eller mens andre satt ved samme bord (og de selv ikke hadde aktiv part i møtet).

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...ke/a/10130596/

Selv vurderer jeg å begynne med romanlesing, kryssordblad eller Rubiks kube neste gang jeg er på et møte.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 15:54   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.112
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Men man bruker naturligvis trepinner eller heklenål, noe som ikke lager lyd. Og selvsagt så enkelt håndarbeid at det går helt av seg selv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 15:54   #23
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg kjenner jeg blir sur på påstanden om at det å være i mot strikking etc i møter har noe med at det er kvinnesyssel å gjøre. Tullprat! Det har å gjøre med at det er forstyrrende, og jeg syns også respektløst. På linje med mobilfikling, leke med rubiks kube eller hva det måtte være.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:00   #24
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg opplever faktisk aldri at noen strikker i slike sammenhenger (ikke i møtene jeg er i og ikke blant elevene jeg underviser). Jeg synes mobilfikling og surfing på nettbrett og laptop er veldig uhøflig - og mye verre enn strikking. Strikking (ihvertfall om det ikke er et veldig komplisert mønster) er noe man kan gjøre uten å miste fokus på det som blir sagt. Lesing av aviser på nett, not so much.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:01   #25
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg synes det er betraktelig mer forstyrrende når medmøtedeltakere, tilhørere og elever sitter med mobil eller pc enn dersom de sitter med hekletøy/strikketøy. Og det gjør jo veldig mange ganske hemningsløst.

Selv konsentrer jeg meg bedre hvis jeg har noe i hendene som ikke krever mye oppmerksomhet/kontinuerlig blikk, som et enkelt hekletøy eller blyantskriblerier. Jeg hekler på politiske møter (ikke forhandlingsmøter, men landsmøter, representantskap o.l.), og hadde vært betraktelig mindre rastløs og irritabel på lange jobbmøter om jeg hadde kunnet hekle der uten å bli uglesett.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:12   #26
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.848
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

I pauser er det selvsagt greit, men på møter synes jeg ikke det er greit.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:26   #27
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg synes ikke det er greit. Som andre har sagt synes jeg det vitner om en distanse til møtet og fremfor alt virker veldig uprofesjonelt. Jeg liker også å strikke og er i stand til å strikke og gjøre andre ting samtidig - likevel kunne det ikke falle meg inn å strikke på kurs og møter.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:34   #28
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Det kjem ann på settingen. Eg strikker på foredrag og foreldremøte av typen "få informasjon". Møter som skal føre til vedtak/ bestemmelser, synest eg ikkje det skal gjerast anna enn å delta.

For eit par år siden var eg på foredrag med Håvard Tjora. Han tok opp akkurat dette, og var litt overraska over at det kun var eg og ei til som strikka. Han meinte det er ein form for bearbeiding av informasjon. Nokon tegner/ skribler, nokon strikker. Det er visstnok sagt at dei som driv på med noko er betre lyttere, men om det stemmer aner eg ikkje.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:40   #29
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Bedre lyttere kanskje - men min erfaring med de som strikker/drodler under møter er at de blir veldig passive og ikke deltar i diskusjoner i like stor grad som de som ikke gjør det.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:44   #30
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.231
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg syns ikke det er greit med strikking, hekling eller mobilfikling på møter. Rett og slett uprofft og det avleder andre møtedeltageres oppmerksomhet.

I pauser ol står man fritt til å gjøre dette, i min bransje har jeg aldri sett noen som strikker eller hekler på noe møte, så det tydeligvis fjernt fra vår hverdag.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 16:53   #31
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Bedre lyttere kanskje - men min erfaring med de som strikker/drodler under møter er at de blir veldig passive og ikke deltar i diskusjoner i like stor grad som de som ikke gjør det.

Det er helt motsatt av min erfaring, faktisk.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 17:03   #32
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Greit i pauser, uting ellers syns jeg. Jeg hadde blitt rimelig sjokkert hvis jeg kom på et møte i jobbsammenheng og noen satt med håndarbeid. I jobbsammenheng og på konferanser syns jeg egentlig man kan unngå det i pausene også, de kan godt brukes til diskusjoner og networking.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 17:20   #33
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Strikke på forelesning har jeg alltid gjort i likhet med mange andre. Det er lettere å holde fokus da. På mindre møter er det lett for at det forstyrrer. I pauser er det selvfølgelig greit.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 17:37   #34
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

I pauser og fritid må folk gjerne gjøre hva de vil, men når man er på møter, konferanser o.l har jeg en forventning om at fokus er på det som skjer, ikke konsentrasjons,-og tidstyver som strikking, mobiler, rubiks kube o.l.
Jeg leder mange møter og dette er ett såpass stort problem (det tar konsentrasjon fra både utøver og tilskuer) at jeg pleier alltid å innlede møter med at jeg foreslår at hobbyene og lekesakene legges bort til man er ferdig med det man er der for å gjøre.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:03   #35
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Bedre lyttere kanskje - men min erfaring med de som strikker/drodler under møter er at de blir veldig passive og ikke deltar i diskusjoner i like stor grad som de som ikke gjør det.

Det er min erfaring også. Det virker ofte som om de er opptatt med sitt.
Hvis jeg underviser mindre grupper synes jeg også det er vanskelig å få den gode toveiskommunikasjonen med blikk/ansiktsuttrykk/kroppsspråk (bekreftende/nølende/skepsis osv) med strikkere enn med dem som ikke sitter med sånt.

Det kan hende at de følger bedre med enn alle andre, men jeg foretrekker å undervise uten hobbyrelaterte aktiviteter i salen og tror jeg gjør en bedre jobb da. På møter opplever jeg også at det er bedre dynamikk uten strikking.

Er det snakk om store møter og forelesninger med masse folk merker jeg ikke sånt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:06   #36
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg snakker forøvrig om møter med 5-30 deltakere. Om det sitter en bakerst og strikker på en forelesning/kurs med flere hundre bryr jeg meg ikke så lenge jeg slipper å sitte ved siden av. Jeg liker ikke sitte ved siden av noen som drodler heller. Jeg blir så flau på deres vegne.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:22   #37
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.721
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg synes det er en skikkelig uting og nekter strikke- og hekletøy på lik linje med mobil når jeg underviser. nd: Jeg blir forstyrret av at andre ser så åpenlyst uinteresserte ut i det som foregår der fremme. (jeg hører mange si at det skjerper konsentrasjonen, men det ser ikke slik ut for andre).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:56   #38
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Jeg har strikket under forelesning. Klarte fint å følge med, notere, spørre for det. Alternativet hadde vært å etter hvert bli søvnig av å sitte helt i ro. Jeg har strikket under møter, men da var det avklart på forhånd. Så lenge man ikke har pinner som bråker og ikke studerer mønster inngående er det ikke noe annerledes enn de som tar opp mobilen og surfer, sender sms, spiller osv.


Artikklene er jo egentlig en ikke-sak. Det her skjedde jo ikke engang under selve forhandlingene. Det var i pausen mens de ventet på motparten. Ville det vært ok hvis de brukte tiden til å surfe på nettet i stedet? Ikke overraskende at kritikken kom fra NHO-sjefen da.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 19:39   #39
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

I pauser, ja. Under undervisning/møter, nei. Det er ganske irriterende når man prøver å følge en pedagogikkforelesning og hører klikketiklikketiklikketiklikk i strikkepinnene fra hun som sitter like bak.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 20:00   #40
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Nei.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no