Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Amming ikke så sunt som vi tror?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-10, 08:52   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Amming ikke så sunt som vi tror?

Forskere på NTNU har avslørt at sammenhengen mellom amming og sunne barn ikke er så avgørende som alle har trodd. At mor kan amme lenge og mye er i følge de et bevis på at barnet allerede har hatt et optimalt liv inne i magen.

Forskeren, Sven M. Carlsen, mener at årsakene til barnas helseutgangspunkt er å finne i morkaka, og ikke i morsmelka.

http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058

Here we go again?

Igjen sitter vel en haug med forvirret mødre. Kanskje ikke så mange her, men at mange er usikre der ut ift amming er det vel ingen tvil om.

Jeg synes det er litt betryggende på en måte, og synes også føles litt godt at det at barn ammes er SÅ avgjørende for barnets helse som det tidligere har blitt fremstilt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:58   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amming ikke så sunt som vi tror?

Really? Da er iallfall jeg datapunkt, for de mest velfødde babyene fra magens side er de jeg ikke har klart å fullamme.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:59   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amming ikke så sunt som vi tror?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Really? Da er iallfall jeg datapunkt, for de mest velfødde babyene fra magens side er de jeg ikke har klart å fullamme.

Hehe, sånn er det litt her og. Iallefall mest friskus (Hannah).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:00   #4
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Amming ikke så sunt som vi tror?

Det var et innslag på God morgen Norge nå nettopp med han og en fra Nasjonalt ammesenter (eller hva det heter). De var uenige i det meste. Mest av alt premissene for hvordan undersøkelsene var gjennomført. Så de var langt i fra enige.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:00   #5
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amming ikke så sunt som vi tror?

Har vi ikke diskutert denne saken før? Det var innslag på tv om denne saken for en stund siden.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:02   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amming ikke så sunt som vi tror?

Her er en diskusjon om saken:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ghlight=amming

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:03   #7
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amming ikke så sunt som vi tror?

Morsmelk er jo best for spedbarn uansett, ellers hadde vi jo ikke produsert melk. Ser ut som om forskerne har funnet ut at det bare gir litt sunnere barn? Det har jo også mye med gener å gjør, om man har god helse eller ikke. Noen barn bli jo syke uansett, mens andre aldri er syke. Dette har vel ingen direkte sammenheng med amming eller ikke?

Ellers stemmer ikke det som står i artikkelen når det gjelder meg. Jeg har PCOS og forhøyet testosteroninnhold, og har aldri hatt ammeproblemer. Har ammet alle tre barna lenge og fullammet i 6 måneder. Jeg visste ikke da at de med PCOS kunne få ammeproblemer, mulig det har noe å si?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:12   #8
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amming ikke så sunt som vi tror?

Morkaka, sier du?
Da kjenner jeg at jeg blir smått bekymret, for jeg leverer visst ikke morkaker med nevneverdig bra kvalitet. Men hvorvidt morkakene sviktet under svangerskapet eller ikke, har kanskje ingen ting med kvaliteten på næringsstoffer og slikt å gjøre?
Det her tror jeg faktisk at jeg føler for å sette meg bedre inn i.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no