Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Følge miljøfartsgrensen?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-07, 08:14   #21
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke ligger i 60 på ring 3 og rv 4, men jeg ligger ikke i 90 lenger, som jeg vanligvis gjør. Særlig slet jeg med motivasjonen før jul, når det var pissregn og en 5-10 plussgrader. Da klarte jeg bare ikke se miljøgevinsten av å kjøre saktere. Men jeg ligger i ca. 70, som de aller fleste andre sjåfører. Men om de ikke klarte å få ned farten til 60 så klarte de i det minste å senke gjennomsnittshastigheten, så det har sikkert hjulpet noe.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 08:20   #22
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Har aldri hørt om miljøfartsgrense jeg .
Men skjønte litt etter å ha lest tråden.

Men sånn generelt, når det er fartsgrense 60 og lavere, prøver jeg å ligge på det. Men 70 og oppover ligger jeg nok alltid over .

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 19:20   #23
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Miljøeffekten av å redusere hastigheten fra 80 til 60 km/t ble testet på en vei her for et par år siden (husker ikke hvilken vei det var). Resultatene viste mindre svevestøv ved å senke fartsgrensen. Men det ble i undersøkelsen ikke tatt hensyn til at mange bilister valgte å kjøre andre veier når fartsgrensen ble redusert på testveien.

Hvis man er usikker på effekten totalt sett fordi det kan hende at en del mennesker velger å kjøre på andre veier (uten miljøfartsgrense) så rokker jo ikke det ved at det er en effekt ifht. svevestøv av å senke farten fra 80 til 60 for de bilene som kjører der? Hva i all verden slags argumentasjon er dette for å kjøre over fartsgrensen når man faktisk bruker den veien?

zol, hvis 60 km i timen føles som å kjøre baklengs håper jeg av hele mitt hjerte at du aldri får lappen!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 19:35   #24
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Jeg kjører daglig på Ring 3, men jeg har stor sett aldri hatt høyere fart enn 50. :rushtidparanoia:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 19:40   #25
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvis man er usikker på effekten totalt sett fordi det kan hende at en del mennesker velger å kjøre på andre veier (uten miljøfartsgrense) så rokker jo ikke det ved at det er en effekt ifht. svevestøv av å senke farten fra 80 til 60 for de bilene som kjører der? Hva i all verden slags argumentasjon er dette for å kjøre over fartsgrensen når man faktisk bruker den veien?

Det var ikke det jeg prøvde å si. Det er konklusjonen som er omdiskutert, om det overhodet reduserer mengden svevestøv ved å kjøre saktere. Altså at det ikke har noen miljøeffekt å kjøre saktere.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 20:14   #26
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Resultatene viste mindre svevestøv ved å senke fartsgrensen.

Skriver du i ditt første innlegg. Men du sitter tydligvis på forskningsresultater du ikke vil dele med oss? Heldigvis er ikke alle forskere like gniene.

Sitat:

Seniorforsker Dag Tønnesen ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) kan opplyse at reduksjonen i kjørefarten på riksveg 4 var nærmere 20 kilometer i timen.
- Meningen med miljøfartsgrensen var jo å finne om dette ville redusere svevestøvet. Det viste seg i praksis at reduksjonen av svevestøv var noe større enn det de teorietiske modellene tilsa at det skulle være, sier Tønnesen til Nettavisen.

Når effekten på Ring 3 (og riksvei 4) har vært mindre enn man først regnet ut fra så er det fordi så mye av trafikken der uansett går i under 60 km/t i rushtida. Men det er jo ikke et argument for å ikke kjøre i 60 uansett hvor mye/lite trafikk det er.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 20:21   #27
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Skriver du i ditt første innlegg. Men du sitter tydligvis på forskningsresultater du ikke vil dele med oss? Heldigvis er ikke alle forskere like gniene.

Nei, nå må du gi deg. Hva er det for en måte å diskutere på? Her ser du hva jeg skrev:

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Slik jeg har skjønt det så er miljøfartsgrensen omstridt. Miljøeffekten av å redusere hastigheten fra 80 til 60 km/t ble testet på en vei her for et par år siden (husker ikke hvilken vei det var). Resultatene viste mindre svevestøv ved å senke fartsgrensen. Men det ble i undersøkelsen ikke tatt hensyn til at mange bilister valgte å kjøre andre veier når fartsgrensen ble redusert på testveien. Forskere anser derfor denne testen for meningsløs, og dette er all empirien som ligger bak beslutningen om å redusere fartsgrensen på Ring 3.

Jeg har overhodet ikke prøvd å fabrikere forskningsresultater. Jeg skrev åpent at jeg hadde fått en forståelse av at det var omstridt. Gjennom diverse artikler i Aftenposten. Og at jeg derfor mente det var lite motiverende med en miljøfartsgrense som ikke nødvendigvis hadde god effekt på miljøet. Det er ikke til å se bort fra at en slik fartsgrense har samfunnsøkonomiske kostnader ved at det blir større kødannelse. Samfunnsøkonomiske forhold må selvfølgelig veies opp mot miljømessige gevinster. Det var poenget mitt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 20:23   #28
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.



Fom i morgen er det endelig tillatt igjen å kjøre i 80 på ring 3!!!




Jammen bra, sliter med å holde fartsgrensen der ja.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 20:37   #29
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Vi har prøvd å holde den da det var vinter, men ettersom svevestøvet slik jeg har skjønt det er farligst når det er kaldt, så har vi kanskje sneket oss litt over på dager med høy temperatur og dårlig tid. Vi kjører piggfritt, så vi gjør en miljøinnsats på det området.

Hadde vi fått barnehageplass i bydelen, så hadde vi ikke kjørt bil i det hele tatt.

Ellers er det vel litt som Veronal sier, det er ikke så ofte det er mulig å rase avgårde i rushtiden, så fartsgrensa holder seg mellom 8 og 9.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 21:12   #30
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Når de senker farten fra 80 til 60 km/t så forlenger de jo rushtrafikken tilsvarende, for det er jo like mange biler som skal kjøre den strekningen, men de bruker lenger tid å kjøre den.

Kapasiteten i rushtiden tilsvarer en maksfart på 59km/t. Derfor blir det ikke trafikkkaos pga miljøfartsgrensen.

Og ja, det er naturstridig å ligge i 60 på sånne flotte veier. Hatten av til de som klarer det

(Bare ligg i høyre fil, er dere snille )

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 21:14   #31
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Jeg følger stort sett fartsgrensene på Ring 3 og Trondheimsveien og føler meg også ganske alene om det. Men nå er det vel slutt for i år?

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 22:22   #32
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg følger stort sett fartsgrensene på Ring 3 og Trondheimsveien og føler meg også ganske alene om det. Men nå er det vel slutt for i år?

Kjørte både Tr.heimsvn. og ring 3 i dag og det var fortsatt 60 skilter der.
Jeg har aldri klart å holde 60 der, det må jeg ærlig innrømme.

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 11:42   #33
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg må bare spørre, for jeg lurer så veldig: Hvorfor ligger du i "minst 80" når fartsgrensen er 70? Jeg syns det er temmelig arrogant, faktisk.

Jeg er nok stygt redd for at det er mange av oss arrogante dersom betegnelsen på arrogant er at man kjører over fartsgrensen....

...og strengt tatt er det vel da like arrogant med de sinkerne som ligger under fartsgrensen også

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 11:46   #34
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Miljøfartsgrense er et nytt begrep for meg... Kan noen fortelle hva som er mer miljømessig riktig ved å kjøre 60 kontra 80 på f.eks. denne strekningen som her diskuteres? Er det støy eller forurensning man har i tankene?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 11:54   #35
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Mulig miljøfartsgrensen er omstridt, men den ER der, og så lenge den er der, velger jeg å følge den. Jeg synes det er arrogant å ikke følge en regel bare fordi man er skeptisk til den eller synes den er "plagsom".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 12:04   #36
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Jeg har store problemer med å følge miljøfartsgrensen på ring 3. Mest av alt fordi den øvrige trafikken stort sett ikke følger fartsgrensen. Det føles unaturlig å ligge i 60 på en så bra vei, på godt føre, og med middels trafikk, når alle andre suser forbi.

Jeg er enig med de som skiller mellom miljøfartsgrensen og andre fartsgrenser. Miljøfartsgrensen er satt ut i fra diffuse ideer om svevestøv og miljøpåvirkning, mens andre fartsgrenser settes ut i fra sikkerhetsmessige betraktninger.

Forøvrig må jeg nå si at også E18 mellom Oslo og Drammen er en strekning hvor trafikken sjelden holder fartsgrensen (utenom rushtid, hvor gamle damer med rullator beveger seg fortere enn køen, da). Jevnt over virker det som om de som følger fartsgrensen også her ender med å sinke trafikken.

Jeg legger meg akkurat så høyt at jeg føler at jeg ikke sinker de fleste, men slik at noen vil kjøre forbi, og slik at jeg ikke risikerer å miste førerkortet eller få noen saftig bod. :fornuftig:

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 12:06   #37
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Miljøfartsgrense er et nytt begrep for meg... Kan noen fortelle hva som er mer miljømessig riktig ved å kjøre 60 kontra 80 på f.eks. denne strekningen som her diskuteres? Er det støy eller forurensning man har i tankene?

I utgangspunktet er det pga svevestøv. Oslo ligger litt "dypt" og derfor legger det seg i tørre perioder om vinteren et tykt lav av støv og forurensning over store deler av byen, mye av dette skyldes vegslitasje. Man har allerede forbud mot piggdekk, for å redusere slitasjen, men i tillegg har man altså fått det for seg at lavere hastighet reduserer utslipp og vegslitasje. Men det er sørgelig dårlig bevist.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 12:39   #38
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men det er sørgelig dårlig bevist.

Hva er mest sansynlig? At vegvesenet støtter seg til internasjonale og nasjonale undersøkelser som viser at det blir mindre spredning av svevestøv ved lavere fartsgrenser? Eller at vegvesenet innfører dette upopulære tiltaket for å plage bilistene?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 12:50   #39
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Jeg tror at miljøhastigheten har en virkning når det er kaldt og tørt i luften. Men at det har noe poeng når det er 7-8 plussgrader og pissregn har jeg større problemer med å forstå. Og jeg tror det er mange som ville respektert miljøhastigheten dersom fartsgrensen på veien var såkalt dynamisk, det vil si at den ble regulert alt etter været og luftmålingene. Vegvesenet hadde spart inn utgiftene med å bytte til dynamiske skilter i løpet av et par år, for da ville de sluppet å bytte skilter to ganger i året.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 12:53   #40
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge miljøfartsgrensen?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er nok stygt redd for at det er mange av oss arrogante dersom betegnelsen på arrogant er at man kjører over fartsgrensen....

...og strengt tatt er det vel da like arrogant med de sinkerne som ligger under fartsgrensen også

Ja, det er ganske arrogant å med hensikt kjøre minst ti kilometer over fartsgrensen. At man i enkelte tilfeller sklir over, blir noe annet. Det jeg reagerte på var at det tydeligvis ikke var et enkelttilfelle, men at det hørtes ut som en veloverveid beslutning. DET finner jeg faktisk veldig arrogant.

Og selvsagt skal man ikke ligger UNDER fartsgrensen. Det hindrer jo trafikken.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no