Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-10, 10:25   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Onsdag faller dommen.
Aktor har bedt om samfunnsstraff.
Fornermede mener de ikke skal straffes i det hele tatt ( .....lenger)

Jeg kjenner at jeg synes det bør statueres et skikkelig eksempel.
En klekkelig bot og at de faktisk dømmes for det de er tiltalt for.
Jeg her ikke så stor tro på å sende dem i fengsel, det kan fort gjøre ubotelig skade, men en bot som svir og et rulleblad plettet med en kniddnappingssak, er helt klart hva de fortjener.
Ting har gått helt over styr!


http://ostlendingen.no/article/20100...701169997/1108

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 10:27   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Neste års russekull komenterer saken:

Å bli stripset på hender og føtter er egentlig over streken. Men så lenge det ikke går ut over en person, slik at vedkommende får psykiske problemer i ettertid må det aksepteres. Det gjelder også så lenge et ikke går ut over ting og tang som blir ødelagt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 10:32   #3
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Russdress er ikke frikort for å gjøre hva man vil uten konsekvenser. Bryter man loven må man ta konsekvensen. Selvfølgelig skal de straffes. Avskaff gjerne hele russetiden i samme slengen. Det må da kunne gå ann å feire endte skolegang på en bedre måte.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 10:33   #4
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg synes hele russekidnappingen er komplett idioti! Å fiske med seg en person som er med på leken, og kjøre ham til naboskolen e.l. er en ting. Men stripsing av hender, på en person som tydelig sier at dette er noe hun/han ikke vil, for så å kjøre vedkommende til skogs ... Det er kidnapping, enkelt og greit. Og bør straffes.

Da jeg var russ hadde vi en regel om at kun personer i russedress kunne kidnappes på kidnappingsdagen. Det var ikke mange som gikk i russedress den dagen, nei ...

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 10:34   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?
Ja, alle kriminelle handlinger bør behandles som kriminelle handlinger.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 10:43   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Russdress er ikke frikort for å gjøre hva man vil uten konsekvenser. Bryter man loven må man ta konsekvensen. Selvfølgelig skal de straffes. Avskaff gjerne hele russetiden i samme slengen. Det må da kunne gå ann å feire endte skolegang på en bedre måte.

Helt enig. De oppfører seg ikke som om de snart er ferdig med videregående.
Kidnapping er kidnapping uavhengig om man har på russedress eller ikke.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 10:44   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg er ikke i stand til å se et eneste argument what so ever om jeg så prøver noe nytt (les: velvilje) for at russ skal unntas lovverket.

Bur inn hele gjengen. :tar litt av:

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 12:01   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg har ikke lest artikkelen, men i prinsippet synes jeg ikke det at man er russ skal unnta fra lovverket.

Det er veldig synd at enkelte tar så fullstendig av i russetida. De risikerer faktisk å ødelegge hele framtiden sin. For noen år siden hadde en av avgangselevene på skolen min kommet inn på universitet i USA. I russetida mistet han helt gangsynet og endte opp med en anmeldelse mot seg fra en yngre elev pga en hendelse som nok dessverre havnet i kategorien seksuelt overgrep, selv om det egentlig var relativt uskyldig (han hadde uflaks som "traff på" en elev som ikke tok det med humør, som de fleste andre). Det gjorde at han ikke fikk studentvisum til USA og måtte omgjøre alle framtidsplanene sine.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:06   #9
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Enig med dere andre så langt. Det hjelper da ikke at man er russ om man bryter loven, særlige ikke i så alvorlige tilfeller som frihetsberøvelse. Jeg hadde anmeldt om dette hendte med meg, og jeg hadde helt klart forventet at det fikk en konsekvens for kidnapperne.

Stripsing? Jeg tror ikke russen her går så langt ...

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:16   #10
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg er enig med ham som mener det burde vært en sak for konfliktrådet.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:19   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Nå har jeg skummet artikkelen, og selv om jeg synes en reaksjon er på sin plass kunne de godt ha prøvd å gjøre opp i konfliktrådet her, ja.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:21   #12
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Russdress er ikke frikort for å gjøre hva man vil uten konsekvenser. Bryter man loven må man ta konsekvensen.

Helt på linje med Stikka.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:26   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg har bare skumlest artikkelen.
Men om noen stripser meg på hendene og kjører meg ut i skogen mot min vilje så vil jeg ikke si at jeg synes konfliktrådet er stedet. De har begått et overgrep mot meg som er en helt uskyldig part - dette er ikke det jeg ser som en konflikt. En konflikt krever et minimum av deltagelse fra begge sider vel?

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:33   #14
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har bare skumlest artikkelen.
Men om noen stripser meg på hendene og kjører meg ut i skogen mot min vilje så vil jeg ikke si at jeg synes konfliktrådet er stedet. De har begått et overgrep mot meg som er en helt uskyldig part - dette er ikke det jeg ser som en konflikt. En konflikt krever et minimum av deltagelse fra begge sider vel?

Ja, ikke sant. Det er definitivt noe jeg ville anmeldt om det hadde hendt med meg, for ikke å snakke om dersom det hadde hendt med mitt barn.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:35   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Ja, ikke sant. Det er definitivt noe jeg ville anmeldt om det hadde hendt med meg, for ikke å snakke om dersom det hadde hendt med mitt barn.

Jepp.
Jeg ser ikke forskjellen i redselen til offeret på om dette gjøres av noen som er fulle og har rød dress eller om det gjøres av noen som ser ut som Don Corleone.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 13:42   #16
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg hadde ikke bare anmeldt, jeg hadde dratt de så vanvittig gjennom helvete at de hadde sittet skjelvende igjen, hadde noen gjort det der mot meg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:01   #17
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Straff dem som alle andre.
Russen hos oss i fjor kidnappet blant annet en 11-årig jente, kjørte henne ut i skogen og bandt henne fast i et tre. Hun ble funnet livredd, kald og uttissa mange timer seinere. Samme russekull syntes det var moro å presse mopedister og syklister av veien slik at de velta ut i grøfta når de var ute og kjørte russebil.
Russ er artig

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:06   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Straff dem som alle andre.
Russen hos oss i fjor kidnappet blant annet en 11-årig jente, kjørte henne ut i skogen og bandt henne fast i et tre. Hun ble funnet livredd, kald og uttissa mange timer seinere. Samme russekull syntes det var moro å presse mopedister og syklister av veien slik at de velta ut i grøfta når de var ute og kjørte russebil.
Russ er artig



Jeg er ikke i stand til å se en eneste grunn til å ta det aller minste forsiktig på slikt.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:11   #19
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg syns det er på tide å signalisere til russen at de kan holde seg innenfor lovens rammer de som alle andre.
Det finnes SÅ mye gøy de kan finne på uten å begå lovbrudd, så hvorfor godta at de gjør slike ting?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:11   #20
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

De burde straffes hardt
Er ellers enig i at russetiden bør avskaffes all den tid avgangselevene ikke klarer å oppføre seg på en ordentlig måte.
At russen drikker og fester får jo kun konsekvenser for dem selv, men når de begynner med slikt Snippa beskriver, så er det overhode ikke akseptabelt lenger.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no