Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En artikkel til ettertanke ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-10, 13:22   #1
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

En artikkel til ettertanke ...

http://www.dagbladet.no/2010/01/26/m.../dod/10105099/

Denne gjorde særdeles sterkt inntrykk på meg. Sett av litt tid til Jan Erik Fosshaug.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:23   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke...

Denne sendte mannen min meg link til i stad, og jeg har lest hele. Veldig fint skrevet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:24   #3
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.340
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke...

Jeg har også lest denne. Trist, og veldig godt skrevet.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:28   #4
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg har akkurat lest denne jeg også. Trist historie.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:30   #5
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Leste den nettopp. For en gangs skyld en god artikkel fra Dagbladet!

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:32   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg leste den tidligere i dag. Trist og noe å tenke på. Dette må være marerittet. Jeg liker å tenke på at hvertfall noen vil være tilstede og felle en tåre når jeg dør.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:33   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg hadde egentlig ikke tid, men kom over denne for litt siden. Jeg er glad jeg tok meg tid til å lese dette. Noe å tenke på.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:35   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg er sikkert bare sær igjen. Men jeg skjønner ikke helt hensikten med den artikkelen jeg.

Er hensikten den å vise at det finnes mennesker som lever på siden av samfunnet? Er hensikten å påpeke mangler i sosialtilbudet? Det virker ikke slik heller. Er hensikten den å vise at noen er helt alene? Vi vet jo ikke om mannen var ensom selv om han var alene, det finnes jo mennesker som ønsker minimal kontakt med andre.

Da heller skriv en artikkel om levende, ensomme mennesker og sett søkelyset på det.

Og så er jeg skeptisk til å legge ut et såpass reservert menneskes liv i en avis. Det spiller jo ingen rolle for den avdøde, han er jo død, jeg bare kjenner hvor utrolig sterkt jeg hadde mislikt det om det var meg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:37   #9
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Den stod i magasinet på lørdag, men i en mye kortere utgave, som jeg leste. Og nå har lest igjen. Tankevekkende, og trist. Og viktig.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:43   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg leste den nå, og måtte snike meg ut på kjøkkenet for å grine litt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:43   #11
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Leste akkurat ferdig boken til Kristopher Schau, På vegne av venner, den handler om dette temat.
Begravelser hvor det ikke møter opp noen.

Det er ikke det at det ikke kommer noen i begravelsen som er det værste, men det at det sjelden kommer noen på besøk før de dør!
Et eksempel fra boka er en mann som blir begravet i april. Han døde på juleaften, men ble ikke funnet død i sitt eget hjem før i mars!

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:45   #12
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg har lest den , en trist historie.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:45   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og så er jeg skeptisk til å legge ut et såpass reservert menneskes liv i en avis. Det spiller jo ingen rolle for den avdøde, han er jo død, jeg bare kjenner hvor utrolig sterkt jeg hadde mislikt det om det var meg.

Jeg synes artikkelen var fin og viktig, og jeg likte at den ikke ville fortelle oss noe spesifikt og vifte med pekefingeren. Men jeg er enig i det du sier over her.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:48   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg leste artikkelen i Dagbladet i helgen, og den gikk inn på meg. I ettertid har jeg imidlertid tenkt mye på det Esme skriver. At han nok ikke ville likt at den artikkelen ble skrevet og at det har vært mye skriverier om de som dør alene den siste tiden. Hva med de som enda er i live som man faktisk kan gjøre noe for?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:49   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Den satt tungt i brystet på meg. Tenk å være ti år i hodet, og helt, helt alene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:51   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hva med de som enda er i live som man faktisk kan gjøre noe for?


Jeg tenker på de som er i live og man gjerne vil gjøre noe for - men som nekter å ha kontakt emd endre eller er så usympatiske at det ikke er rart at folk har trukket seg unna. For de finnes de også. Noen ganger er det naturlige grunner til at ting er som de er - uten at familie/naboerbør gå og skamme seg av den grunn.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:52   #17
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den satt tungt i brystet på meg. Tenk å være ti år i hodet, og helt, helt alene.

Ikke sant. *klump i halsen*


Jeg fikk litt klump i halsen av boka til Kristopher Schau også, det selv om "På vegne av venner" er mye mer overflatisk, så er den sterk på sitt rare lille vis.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:52   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Jeg leste halve før jeg begynte å stortute, får lese resten senere. Veldig sterkt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:53   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tenker på de som er i live og man gjerne vil gjøre noe for - men som nekter å ha kontakt emd endre eller er så usympatiske at det ikke er rart at folk har trukket seg unna. For de finnes de også. Noen ganger er det naturlige grunner til at ting er som de er - uten at familie/naboerbør gå og skamme seg av den grunn.

Absolutt. Men er det riktig å lage en slik utleverende artikkel som dette etterpå? Sjansen for at han ville tillatt at den ble trykket er vel minimal.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:55   #20
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En artikkel til ettertanke ...

Tankene mine gikk også til mannen som frøs ihjel i sin egen leilighet, fordi han ikke hadde betalt strømregninga si etter x antall purringer. Det føles så galt at samfunnet ikke tar bedre vare på folk. I tilfellet med den ensomme mannen med sykkelen burde jo kommunen ha fulgt opp bedre, hvis det var slik at han var psykisk utviklingshemmet. På den annen side har også psykisk utviklingshemmede rett til å leve sine liv slik de vil, og til å nekte å ta i mot hjelp og behandling, så jeg forstår jo på en måte at det ble slik det ble. I saken med strøm-kutt håper jeg at alle strømleverandører i samarbeid med sosialtjenesten rundt om kring, sørger for å forsikre seg om at kunden faktisk bor på adressen og av en eller annen grunn ikke får betalt. De som kom for å koble ut strømmen hadde prøvd å banke på, men det "virket ubebodd". Hva visste de om vedkommende hadde utviklet demens og ikke klarte å ta hånd om seg selv lengre, uten at helsevesenet var koblet inn. Sånt er skummelt, altså.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no