Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan serverer jeg rakfisken?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-16, 16:02   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan serverer jeg rakfisken?

Vi skal ha gjester på rakfisk i kveld, og trenger litt guidance. Hvordan serverer jeg det? Skal jeg skjære fisken i skiver? Skal lefsene være i små firkanter? Eller hele? (De er ganske store.) Skal ringerikspotetene være kalde eller varme?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 16:14   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Potetene skal være varme. Du må passe på å skylle fisken godt (veldig godt, mener jeg) og ta ut eventuelle benrester, før du skjærer den i passe porsjonsstørrelser, omtrent på størrelsen med en tommel syns jeg er fin størrelse.

Serveres med hakket rødløk, diverse agurker, gjerne både agurkmix og forskjellige typer sylteagurk, forskjellige typer sennep, rømme (gjerne lettrømme) og lefser. Jeg pleier dele lefsene i to, det er passe.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 16:17   #3
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Jeg liker det best med lefser, purreløk eller vårløk (rikelig), meierismør, mandelpoteter og rømme

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 17:41   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Jeg er veldig glad i flatbrød til.
Rømme, rødløk, rømme og smør. Lefsene kan deles i to.
Poteter og sånt driver ikke jeg med.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 17:44   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Jeg har bare spist rakfisk to ganger, men husker det gjorde seg med kokt egg til.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 18:18   #6
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Utendørs og med neseklype?

Ser andre har mer vettuge svar enn meg, lykke til!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 21:04   #7
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Det nærmer seg tid for rakfisklag igjen, og jeg må avansere: Hva kan passe som dessert? Noen med gode ideer?

Ellers kan jeg slenge på hva jeg husker fra i fjor, som var at rakfisk av ishavsrøye var favoritten, og rørosrømme var fantastisk til! Og champagne og riesling, begge deler funket.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 21:37   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Dronning Maud-pudding. Eller riskrem! Det er tid for riskrem!!!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 21:41   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Etter rakfisk som på ett vis er sterk mat, men siden det er kaldt, så er det liksom ikke så mektig heller, så synes jeg en varm dessert passer best. Jeg hadde laget noen bærterter tror jeg.

Du kan lage bunnen først og blindsteke den og så lage fyllet på forhånd slik at det er bare til å legge i fyll og varme i ovnen en liten stund.

Eller oh, lage tarte tatin, men det er litt mer arbeid da.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 21:47   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Det nærmer seg tid for rakfisklag igjen, og jeg må avansere: Hva kan passe som dessert? Noen med gode ideer?

Ellers kan jeg slenge på hva jeg husker fra i fjor, som var at rakfisk av ishavsrøye var favoritten, og rørosrømme var fantastisk til! Og champagne og riesling, begge deler funket.

Jeg spiser meg alltid såpass sprekkmett på rakfisk at jeg ikke har sjangs om å få ned bittelitt dessert engang. Til nød en veldig liten konfektbit til kaffen. Men det er meg.

Jeg og søstrene mine skal hjem til mamma nå i helga, og da skal vi spise rakfisk (av fjellørret fra Bessvatnet, fisket og raket av mammas nabo). Tilbehøret er vel avhengig av ulike lokale tradisjoner. Vi bruker erterbrød og flatbrød (mammas hedmarkstradisjon) og lefse (stefars gudbrandsdalstradisjon), godt smør, purreløk og rømme. Vi bruker ikke poteter. Vi har heller aldri skylt fisken. Til drikke har vi alltid øl og akevitt. Jeg tror faktisk aldri jeg har prøvd annen drikke til rakfisk.

Her i Trøndelag brukes poteter, og det serveres omtrent slik jeg er vant med å få servert spekesild.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 23-11-17 kl 21:56.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 10:01   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Rakfisklag på lørdag. 14 gjester og en vert som er veldig flink med mat og godt øl, men ikke så opptatt av dessert, så den har jeg fått ansvaret for.

Forslag?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 10:54   #12
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Vi har fått servert pavlova etter rakfisk, mener jeg å huske.

Eggehakk til rakfisk er supergodt, by the way!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 11:22   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Jeg ville servert noe lett syrlig til desseet. Jågurtkrem, med 50/50 jågurt naturell og stivpisket krem. I dette blander man en passe dose hakkede nøtter og/eller mandler, mørk sjokolade, litt kokosflak, korinter/små rosiner. Passer godt med shortbread, krumkaker eller lignende til. Og portvin eller sherry.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 11:28   #14
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Dere er så avanserte. Jeg har et par alternativer:

- kjøpe konfekt i Østbanehallen.
- kjøpe konfekt fra lokal sjokoladefabrikk.
- spørre kollega som er glad i å bake om hun er villig til å trylle fram noe mot betaling.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 11:53   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Jeg stemmer for konfekt. Og litt frukt kanskje, hvis det er forventninger om noe mer enn det.

Men som sagt tidligere i tråden så spiser jeg meg stort sett såpass mett på rakfisk at jeg ikke orker noe særlig med dessert. Så en sjokoladebit holder i massevis for meg.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 13:47   #16
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan serverer jeg rakfisken?

Det er svært lave, for ikke å si ingen, forventninger til dessert i den husstanden.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no