Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-17, 11:00   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

SVs kvinnekonferanse får gjennomgå i sosiale medier om dagen fordi de har invitert feministen Julie Bindel for å snakke om seksualisert vold mot kvinner/prostitusjon/sexkjøpsloven. Mange reagerer svært sterkt på dette, fordi hun går veldig hardt ut mot transpersoner spesielt, og anerkjenner ikke at de finnes, eller at det går an å være bi.

Så vidt jeg kan se så har ikke SVs kvinnegruppe kommet med et offisielt svar på kritikken, men flere som argumenterer for at hun skal komme sier at hun ikke skal snakke om seksuell orientering eller identitet, men sexkjøp og -salg, og at hun er en av dem med mest kunnskap på området. De syns dermed det er irrelevant hva hun mener om andre ting. De blir møtt med at om du er transkvinne er det 10-20 % sjans for at man kommer til å selge sex i løpet av livet, mot under 1 % sjans for norske cis-kvinner (Jeg har ikke sjekket tallene selv altså, og vet ikke om f.eks. tallene for transkvinner er internasjonale og dermed litt rart å sammenlikne med bare norske cis-kvinner) og at dette dermed er veldig relevant.

Hva tenker dere? Er det greit å overse en persons meninger om noe, når vedkommende skal snakke om noe annet, eller er det noen meninger som gjør all samfunnsdebatt, uansett tema uaktuell?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 11:26   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Jeg synes generelt det er sunt å høre på folk som mener noe annet enn seg selv, og ikke bare egen menighet.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 11:29   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Enig med Cuyahoga. det blir fort "menighet" om man bare skal lytte til dem man er enig med på forhånd.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 11:31   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Hun skal ikke diskutere det man er uenig med henne med. Det man mener er at hun driver med hatretorikk mot transpersoner, og ved å invitere henne til konferansen så legitimerer de hennes syn. Hun skal ikke stilles til veggs eller diksutere sitt syn på transpersoner. Hun skal holde et innlegg om sexkjøp, og ikke delta i noen debatt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 11:32   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Jeg synes at dersom det stemmer at det er så mye større sjanse for å selge sex dersom man er trans-kvinne enn cis-kvinne, er det tragisk å velge en talsperson som ikke anerkjenner dem problemet i hovedsak gjelder.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 11:32   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg synes generelt det er sunt å høre på folk som mener noe annet enn seg selv, og ikke bare egen menighet.

Jeg er enig i dette.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 11:37   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Generelt: Så lenge hun klarer å holde seg til oppsatt tema på en grei og saklig måte, synes jeg det er greit at hun hun har "rare" meninger på andre områder. I denne konkrete saken tror jeg dessverre at meningene hennes kan virke forstyrrende på debatten rundt konferansen, men jeg er usikker på i hvor stor grad.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:04   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Jeg syns det å kalle utsagnene hennes for hatretorikk syns jeg er å trekke det ganske langt, selv om jeg ser at meningene hennes kan være sårende. Jeg syns stemmen hennes på dette temaet er interessant som tvertimotstemme.

(Og jeg hadde strengt tatt ikke trodd jeg skulle si dette om et menneske jeg syns virker temmelig usympatisk, generelt...)

Så å sensurere henne som fagperson pga hennes meninger om et annet felt - nope.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:07   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Jeg skulle ønske de kunne utfordre henne på det, og ta opp nettopp det at transpersoner er ekstra utsatt mtp prostitusjon og dermed seksualisert vold. Jeg tenker at transpersoner er en såpass marginalisert gruppe at de trenger at noen står opp for dem, og ikke lar folk slippe unna med å hetse dem. For det mener jeg absolutt at hun gjør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:11   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så å sensurere henne som fagperson pga hennes meninger om et annet felt - nope.

Hadde det reellt sett vært et helt annet felt, hadde jeg vært enig med deg i det. Men det er det jo ikke. Om hun ikke anerkjenner denne gruppas eksistens, blir det jo vanskelig å anerkjenne at denne gruppa er den mest sårbare ift. problematikken hun snakker om.

(På verdensbasis stemmer de tallene, men om situasjonen er lik i Norge, vet jeg ikke.)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 16:52   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Mja. Jeg synes det er litt rart i dette tilfellet, nettopp fordi hun gjennom sitt syn på transpersoner vil underslå en stor del av problemet hun er bedt om å snakke om. Jeg hadde synes det var helt greit at hun deltok i en debatt om transpersoner eller der transpersoner var en del av en diskusjon etterpå.

Dette blir litt som å forelese om biodrivstoff hvis man ikke tror klimaendringene er menneskeskapt - selv om man kan mye om det tekniske rundt biodrivstoff har man selvsagt en helt annen tilnærming til saken?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 16:57   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Mja. Jeg synes det er litt rart i dette tilfellet, nettopp fordi hun gjennom sitt syn på transpersoner vil underslå en stor del av problemet hun er bedt om å snakke om. Jeg hadde synes det var helt greit at hun deltok i en debatt om transpersoner eller der transpersoner var en del av en diskusjon etterpå.

Ja, jeg syns ikke argumentet med "menighet" er helt relevant her.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 17:10   #13
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Ny informasjon: https://m.facebook.com/events/569908...89308671252395

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 17:11   #14
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Med link til fb siden I HI står det nå at de har fjernet henne pga synet hennes.Det ble lagt ut for 2 timer siden.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 18:36   #15
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes at dersom det stemmer at det er så mye større sjanse for å selge sex dersom man er trans-kvinne enn cis-kvinne, er det tragisk å velge en talsperson som ikke anerkjenner dem problemet i hovedsak gjelder.

Nja....Det blir jo litt feil. Det gjeld fortsatt i hovudsak kvinner som ikkje er trans (cis).

Tenk deg at det i eit land er totalt 110 kvinner der 100 er cis og 10 er trans.
Tenk deg så at 10% av cis-kvinner selger sex mens tilsvarande prosent hos trans er 50%. Då er det altså heile fem gangar så stor sannsynlighet for at trans-kvinner selger sex. Her overdriver et altså veldig for å statuere eit eksempel. Tviler på at så mange som 50% av trans-kvinnene selger sex.

Men 10% av 100 cis-kvinner er 10 kvinner. Og 50% av 10 trans-kvinner er 5.
Så det er totalt 15 kvinner som selger sex i dette fiktive landet, og berre fem av dei er trans, til tross for den store overrisikoen blant trans-kvinner.

Med tanke på at det er veldig få trans-kvinner i Norge utgjer dei ein veldig liten andel av kvinner som selger sex.
Det går altså fint an å inviterer denne dama for å snakke om salg av sex uten at ho treng å dra inn transseksualitet.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 18:44   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Seksualisert vold er jo like mye vold om du er trans eller ei?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 18:52   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Har dere sett retorikken hun bruker?
Dama er jo slem!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 18:54   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transfob på SVs kvinnekonferanse - ok når man skal snakke om noe annet?

Nei, jeg aner ikke hvem hun er. Hvis hun er generelt ufin hadde jeg jo vurdert om jeg ville organisasjonen min skulle assosieres med personen også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no