Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-15, 13:14   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Hele kortveggen (3 m) består av peis, vedovn og mur. Sånn typisk 80-talls peis med hylle, nisje for ved etc.

Hvor mye jobb er det å rive ned skiten? Da tenker jeg steiner, peisinnsats og alt.
Kan vi gjøre alt selv? (Vi skal ha ny vedovn i langt mindre format, den må selvsagt installeres av fagfolk.)

Det blir nok ikke gjort med det aller første, men greit å høre om noen har erfaring med nøyaktig hvor mye jobb vi må regne med at det blir.
Når peisen er historie må vi legge nytt tak, vegger og gulv (fordi muren bygger ut i rommet) så det blir et relativt stort prosjekt uansett.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi

Sist redigert av Robyn : 03-10-15 kl 16:13.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 13:24   #2
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Jeg mener dere kan gjøre mye selv. Ser ut som stein som er murt opp, hvordan får man tatt bort disse enklest mulig?

Det vil bli mye støv, pass på å skjerme av peisveggen fra resten av huset.

Jeg vet at man skal være forsiktig når man løsner peisinnsatsen fra selve pipa. Det kan bli sprekker inne i selve pipeløpet, det er feier lite glad i. Jeg vet at vi har sprekker i vårt pipeløp, dette ble oppdaget ved kontroll av feier/brannvesen (rutinesjekk i vår kommune). Alle ildsteder som settes inn nye skal kontrolleres og godkjennes (mener jeg, noen år siden vi gjorde det), da vil de også sjekke tilstanden på pipeløpet. Men det kan kanskje være greit å sjekke tilstand på pipeløp før ny ovn monteres, for om noe skal gjøres med pipeløpet, som å tre inn ny pipe, så er det nok lurt å gjøre det før man monterer opp nytt ildsted.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 13:48   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Takk for svar.

Vi må sjekke pipeløpet uansett, for det er dårlig avtrekk og vi sliter med at trekken slår ned i pipa ved fuktig vær. Det gjør at vi i dag ikke bruker peisen siden det blir sur askelukt i huset selv om jeg støvsuger ovnen/peisen etter bruk.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 14:09   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Det tar omtrent en dag med slegge og bæring. Det går helt fint å rive peisen selv. Innsatsen hos oss var blytung, men mannen og svigerfar klarte greit å bære den ut.

Naboen og sønnen på 16 rev nettop sin peis. De brukte ikke en hel dag på det.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 14:47   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Hva tenkte folk. : Også eier av diger og lite effektiv peis:

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 16:05   #6
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Vi hadde ein som ligna veldig som vi fjerna sjølv. Det tok 3-4 timar å fjerne den med tre menn med slegge. Vi prøvde å lage eit slags telt rundt ved å feste plast i taket med tape, men det blei likevel eit fint støvlag på veggar og tak i heile stua. Pipa står igjen og den skal vi få ein feier til å fjerne no i helga. Vi vil ha stålpipe i staden for. Eg reknar med at det blir endå verre støv no sidan pipa sikkert er heilt svart inni.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 17:11   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Det høres faktisk ikke helt uoverkommelig ut. Peisen er i en del av stua som det går veldig greit å dele av med plast. Åpner jeg vinduene fyker kanskje mye av støvet ut også?

Vi har utvendig pipe kom jeg til å tenke på nå, har det noe å si?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 23:22   #8
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Dere kan faktisk gjøre alt selv, men det krever at dere setter dere godt inn i forskriftene. Kjedelig å måtte ta ting opp igjen.
Tidligere måtte man som nevnt over få arbeidet gjort av fagfolk, eller få det godkjent ved egeninnsats.
Denne forskriften er fjernet og det eneste som kreves er å melde endring av ildstedet til kommunen.
Ser kanskje ut som en omfattende jobb, men går overraskende fort Lykke til!

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 17:01   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Takk for svar! Da får vi se om vi orker gå på etter jul en gang. (Jeg orker, utfordringen er å få med gubben. )

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 21:32   #10
Fandens Oldemor
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
Fandens Oldemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Det går an å få den finere med sparkel, tålmodighet og peisinnsats Men mindre blir den jo ikke, hvis det var et av målene.
Tenkte bare å nevne at det kanskje ikke ligger gulv under, og da må man nesten belage seg på å skifte gulvet samtidig - eller gjøre noe kreativt med at det vil mangle gulv der.

Fandens Oldemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 07:03   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Målet er å få den mindre.

Ja, vi må ta både gulv, vegger og tak så det blir et stort prosjekt.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 07:57   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Vi hadde en som var enda større, faktisk. Først bestemte vi oss for å male den (var i rød teglstein), men så måtte vi bytte gulv og da røk hele peisen. Det var snekkerne som gjorde det hos oss, det tok dem to dager med hakking, banking og støving. Det ble utrolig mye greier ut av det, altså. Jeg er likevel utrolig glad for at vi gjorde det, stua ser dobbelt så stor ut og er åpen, lys og fin.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 16:05   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

To dager? Feil svar.

Vi ser for oss at vi skal flytte om noen år, så jeg er litt i tvil om hvorvidt vi skal investere i det..

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 16:13   #14
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Jeg leste faktisk : gammel, stor penis.

Jeg burde sove flere timer i natt, ja. :bidrar:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-15, 16:13   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Vi valgte den enkle løsningen; flytte.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-15, 16:15   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Smart.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-15, 14:45   #17
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Vi rev gammel peis, installerte ny, smekker vedovn og flyttet.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-15, 16:31   #18
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Auch cora.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-15, 20:28   #19
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Sånn går det når drømmehuset bare dukker opp.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-15, 20:45   #20
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye jobb er det å rive en gammel, stor peis?

Jeg er glad vi tok avgjørelsen før peisen ble revet, kjenner jeg.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no