Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe eller vedovn?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hva ville du valgt først?
Vedovn 18 30,51%
Varmepumpe 34 57,63%
Annet, spesifiser i tråden 7 11,86%
Deltakere: 59. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-12, 22:50   #1
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Varmepumpe eller vedovn?

Vi har kjøpt nytt hus og det er kun elektrisk oppvarming. Panelovner og varme i noen gulv (gang og våtrom). Vi vil enten sette inn varmepume eller kjøpe vedovn denne vinteren, men hva er best når hovedmålet er å spare strøm og ha en god innetemperatur?

Først var vi mest oppsatt på å kjøpe stor vedovn, men nå heller jeg mer mot varmepumpe. Huset er på tre plan med åpent trappeløp. Skulle gjerne hatt begge deler, men får ikke råd til det i år.

Vi har regnet på pris på vedovn med montering til rundt 20K, i tilegg kommer jo ved. Varmepumpe er jeg mer usikre på prisene på, men det blir vel fort opp i det samme om ikke mer?

__________________
09 & 13

Sist redigert av venla : 17-01-12 kl 23:11.
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:02   #2
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi har begge deler og ville ikkje bytta det vekk det eine mot det andre. Varmepumpe er fantastisk godt ned mot temperaturar rundt minus 5 og gjer at vi har ein ok grunntemperatur, men når det er skikkeleg kaldt er det godt å fyre i omnen i tillegg.

Faren min, med stor skog og tilgang på mykje ved, sa det enkelt og greitt då han fekk montert inn pelletsomn; "I teorien har vi fyrt med ved, men det er berre når vi er tilstade. Når vi er på jobb og om natta er det elektrisk omn som har holdt det nogenlunde leveleg her". Pelletsomnen er god med at den varmar godt uansett utetemperatur og du kan fylle på så mykje pellets at det held nokre timar. Har de sjekka ut det alternativet?

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:05   #3
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Jeg må innrømme at jeg ikke er inne på dette, i forhold til å spare penger.
Vi har både vedovn og varmepumpe. Og jeg er utrolig glad i begge deler.
Vi har et stort og åpent hus, som skal varmes opp. Og jeg er lykkelig hver morgen for varmepumpen, som gjør at det er en god temperatur i huset når vi står opp.
Det vi erfarte i fjor, var at varmepumpen vår klarte ikke varme opp huset slik vi ønsket da det var på det kaldeste.det har sikkert også noe med det store området den da får å holde varme på.
Nå skal det sies at jeg er ekstremt frysen av meg, så jeg kunne ikke levd uten vedovn. Den er magisk for meg. Men jeg tror heller ikke jeg kunne levd uten varmepumpen heller. Så jeg ville sagt ja takk begge deler.
Men om jeg måtte ha valgt; ja, da tror jeg det hadde blitt varmepumpe.
Men i pollen her har jeg stemt andre, og det går på at jeg ville ha begge deler jeg.og ved noen som har tilsvarende behov som meg, anbefaler jeg begge deler. For disse to utfyller hverandre mener jeg.

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:05   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi har begge deler og ville ikke valgt bort det ene til fordel for det andre;-)

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:09   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Svarte annet. Vi har begge deler.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:09   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi bor på 130 kvm og har to vedovner(peis), fyrer foreløpig bare med den
ene i stua, den andre er i kjellerstua, den holder hele første og andre
etasje varm, vi fyrer ikke med strøm på ettermiddagen/kveld eller helger(utenom varmekabler på badene).
Ønsker å sette inn varmepumpe til neste vinter for det kan være ganske
kjølig her når vi kommer hjem fra jobb eller står opp på morgenen(18-19 grader),
vi fyrer da med en liten panelovn på kjøkkenet(som er åpent mot stua).
Ja takk, begge deler?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:11   #7
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Må kanskje presisere at vi gjerne skulle hatt begge deler, men ikke får råd til det i år.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:12   #8
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Svarte annet. Vi har begge deler og vil ikke bytte ut noen av delene.
Vi startet med varmepumpe, men etter sprengkulda i fjor så vi behovet for vedfyring også. Varmepumpen vår gir lite effekt når det er -25 grader ute.
Vi har 256 kvm fordelt på 3 etg med åpent trapperom.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:14   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.855
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi har begge deler. Vanskelig å velge bare en av de.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:15   #10
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Ja takk begge deler. Men i ditt tilfelle der en bare skal ha en ville jeg valgt varmepumpe.
Det er deilig å slippe å stå opp til iskaldt hus.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:16   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.855
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Varmepumpe i år, vedovn neste år?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:17   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Du vil trenge begge deler hvis du skal unngå å fyre med tradisjonell strøm. Kun vedovn er for upraktisk, kun varmepumpe dersom det er snakk om luft-luft, varmer ikke når det er skikkelig kaldt.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:18   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Som flere sier her, begge deler er best. Når det er som kaldest fungerer ikke varmepumper så godt. Men jeg har akkurat flyttet fra et hus der vi hadde begge, men var avhengig av vedfyring på de kaldeste månedene og jeg var drittlei av å måtte fyre med en gang vi sto opp og med en gang vi kom hjem. Blæ. Så jeg hadde gått for varmepumpe først hvis dere har et hus som er greit isolert.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:18   #14
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Jeg hadde gått for varmepumpe nå, og så vedovn til neste år.
Den verste vinteren er vel over får vi håpe. Kommer an på hvor du bor. En god plassering av varmepumpe blir bra. Så tar du vedovn når du får råd. For det er viktig å ha begge deler. Etter en stund med varmepumpe ser du hvor stor ovn du trenger og.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:25   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Varmepume fungerer best hvis boligen er åpen, slik at luft kan sirkulere rundt. Her vi bor nå, e det mange rom og mange dører, og da blir varmepumpe litt poengløst eller i alle fall mye mindre effektivt.

Varmepumpe gir fantastisk god og jevn temperatur, syns vi. (Vi installerte det i leiligheten vi bodde i tidligere.) Vi erfarte dermot ikke at vi sparte noe strøm i forhold til før. Et punkt på den åpenbare minussiden er at varmepumpe er ubegripelig stygt: både innedelen (alle jeg har sett) og utedelen er digre kasser som gjør mye av seg og mangler alt man kan ønske av stil og eleganse.

Nå har vi vedovn som primærvarmekilde, og det er mye billigere, men gir ikke på langt nær så god og stabil varme, verken over tid eller i forhold til å varme rommet jevnt varmt (De er ofte for varmt rett ved ovnen og litt for kaldt i andre enden av rommet). Dessuten kan ikke vedovn termostatstyres, så ofte fyrer vi til det blir behagelig temperatur, og plutselig er det blitt for varmt. Det er selvsagt også langt mer jobb med vedfyring enn med varmepumpe. Til gjengjeld er synet av en skikkelig peisild noe av det hyggeligste som finnes. (Vi har både moderne peisinnsats og skikkelig gammeldags treetasjes støpejernsovn.)

Dette kun basert på egne erfaringer, og erfaringer fra to ulike boliger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:26   #16
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

I fjor var det skrekkelig kaldt hele vinteren, men det er ikke så ille i år.
Huset er 4 år gammelt, 160 kvm med store åpne rom og godt isolert, så tror kanskje det blir varmepumpe i år.

Vedovn er veldig kos i tillegg til at det varmer godt når det er mange minus, så får vi heller bruke tid på å finne ut hvilken ovn dom passer oss.

Før bodde vii fjerde etasje med kun vedovn, så vi har aldri hatt det kaldt hjemme før nå.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:27   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Jeg glemte å si at det er et must å ha alternativ varmekilde hvis dere går for varmepumpe, siden en vanlig varmepumpe er konstruert for å slutte å virke når det blir for kaldt (rundt -15 grader, tror jeg er standard).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:28   #18
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.855
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi bor i et dårlig isolert hus, og må bruke begge deler på de kaldeste dagene. Men strømforbruket vårt har gått ned nesten 10 000 kWh i året etter at vi fikk pumpa.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:32   #19
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Tror jeg ville valgt varmepumpe i år og vedovn til neste år. vi har kun vedovn og savner en varmepumpe. Orker ikke styre med vedovn om morningen. Hadde vært greit med en varmepumpe kjenner jeg.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 23:33   #20
Gabi
Plutselig tilbake
 
Gabi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Her!
Innlegg: 148
Gabi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi har kun varmepumpe nå, da vi har vært for late til å montere vedovnen igjen etter oppussingen, og vi er litt overrasket over hvor greit den har varmet opp huset vårt. Vi har åpen trapp ned til kjelleren, og den blåser nedover. Blir ikke skikkelig varmt i kjellerstuen, men varmer godt i hovedetasjen.

Gabi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no