Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-12, 12:22   #21
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Holy malony sier bare jeg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:23   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Det største skillet går vel uansett mellom de som har foreldre som faktisk sender med matpakke og de barna med foreldre som ikke gjør det.

Uff, ja. Eller de som sender med sund mat og de som sender med puffet ris på daglig basis.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:23   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Ehem. Hvor har du det fra at det er en trend i samfunnet med hjemmeværende lattedrikkende damer med rike ektefeller, April Ryan? Er ikke det også bare synsing?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:24   #24
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

særlig at det ser like fancy ut når det blir pakket opp igjen etter å ha blitt shaken og stirred på skoleveien!

Matpakken blir selvsagt fraktet og levert i horisontal stilling, passe avkjølt, av familiens sjåfør, ved lunsjtid. Hun er Bærums-frue, sa hun jo.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:25   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Jeg føler meg litt snill når jeg slenger med en skive grændis, jeg. *kremt* Og det er ikke tull.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:25   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Helt klart. Det er jo ikke svart/hvitt om fancy matpakker er noe bra eller dårlig. Personlig liker jeg å se hva andre finner på så plukker jeg opp gode ideer. Men det er jo samtidig interessant å se fenomenet i en videre kontekst. Det er en trend i samfunnet med muffinsbakende lattedrikkende hjemmemødre med rike menn. Da blir matpakken bare enda en arena hvor enkelte mødre realiserer husmordrømmen.

Hjemmeværende koner kan vel knapt kalles en veldig utbredt trend, all den tid så godt som hele befolkningen er i arbeid?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:26   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg tror artikkelen har rett i at trenden kan ha en negativ effekt når enkelte mødre bruker matpakken for å vise status.

ikke "når", "hvis". Dette er bare synsing fra de aktuelle forskerne, og ikke basert på noe som helst reelt. De tar utgangspunkt i et tenkt premiss, nemlig at barna ikke vil spise vanlige egg, etter å ha fått dem hjerteformet, noe som slett ikke er min erfaring. Jeg syns de eneste gode uttalelsene i den artikkelen var fra forskeren som ener at dette ikke er et problem, og fra forfatteren sv mstpakkeboka.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:28   #28
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.



Jeg er Bærumsfrue. Se hva barnet mitt spiser. Klassekameratene skjønner nok at hun er litt bedre enn dem. Innerst inne.

Men, er vi enige om at matpakker ala dette er å dra det "litt" langt og at man da prøver å gjøre noe mer enn å sørge for at småspise barn får i seg sunn mat på skolen?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:28   #29
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Nå angrer jeg på at jeg flyttet fra Bærum. Her på sørlandet er matboksene så triste og dønn allminnelige.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:29   #30
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ehem. Hvor har du det fra at det er en trend i samfunnet med hjemmeværende lattedrikkende damer med rike ektefeller? Er ikke det også bare synsing?

Jeg er sikkert delvis påvirket av at jeg bor på sør-vestlandet. Her er det en del pene husfruer som mener at kvinner må få være "kvinner" (altså jobbe deltid og stelle hjemme). Samtidig har det jo vært en sak i noen år nå.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:30   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men, er vi enige om at matpakker ala dette er å dra det "litt" langt og at man da prøver å gjøre noe mer enn å sørge for at småspise barn får i seg sunn mat på skolen?

Tror du matpakker som det der er en norm blant norske foreldre?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:34   #32
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men, er vi enige om at matpakker ala dette er å dra det "litt" langt og at man da prøver å gjøre noe mer enn å sørge for at småspise barn får i seg sunn mat på skolen?

Jeg tror kanskje ikke at matinntaket er hovedmotivasjonen for å lage en slik matpakke, men for å være ærlig så aner jeg ikke. Som sagt har jeg aldri sett en sånn matpakke irl, kun på bilder.
Jeg lurer dog veldig på hvor vanlig dette er i Japan? Er dette dagligdags? Jeg vet (altså, har lest..) at "de" er opptatt av estetikken, kanskje mer enn av smaken. Jeg leste et intervju et sted (Foreldre & Barn, tror jeg) hvor en norsk mann med japansk kone fortalte at han i Japan hadde blitt servert mye pent som smakte lite. Det tror jeg ikke er så vanlig her til lands, og for min del fjerner det så å si hele poenget med innholdsrik matpakke.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:34   #33
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tror du matpakker som det der er en norm blant norske foreldre?

Jeg håper inderlig ikke det!

Nå ble jeg sittende å google bilder av matbokser og ble innmari sulten



__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:41   #34
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Nå angrer jeg på at jeg flyttet fra Bærum. Her på sørlandet er matboksene så triste og dønn allminnelige.

Huff.

Om matboksene skaper skiller, så er vel det heller mellom foreldre som henger på forum og leser mammablogger og de som ikke gjør det enn skiller basert på klasse.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:46   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Hvor reellt er dette problemet?

Jeg har aldri sett slike matpakker, og ingen av ungene har heller ikke nevnt dette. Vi gjør ikke noe fancy med matboksene til ungene. Men de får sunn mat som de liker + en vitaminbjørn. Sistnevnte er visst nok til å være verdens beste matboks i deres øyne.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:56   #36
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Jeg er med på at det finnes klasseskiller i Norge og at de på enkelte områder er i ferd med å bli større, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at matpakker med litt annet innhold enn brødskiver er en stor syndebukk her, altså. Det kan umulig være mange som lager så fancy greier som i de bøkene, selv om vi er flere som putter oppi litt middagsrester eller andre småting. Og fra mitt lille datapunkt: i vår barnehage, som er i en fattig bydel med få eller ingen overklassemennesker, er det flere barn med bentoboks-lignende matbokser og både middagsrester, frukt og andre greier oppi.

Merkelig nok har slike oppslag og den lange frukt i matboks-tråden gitt meg lyst til å lage mer fancy matpakker, jeg har til og med lett etter figurformer.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 12:59   #37
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Merkelig nok har slike oppslag og den lange frukt i matboks-tråden gitt meg lyst til å lage mer fancy matpakker, jeg har til og med lett etter figurformer.

Frukt i matboks-tråden har jeg gått glipp av - må jeg lete opp den, tro?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:00   #38
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Tror neppe du trenger å lete så lenge for å finne den, Tangina.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:01   #39
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Frukt i matboks-tråden har jeg gått glipp av - må jeg lete opp den, tro?

Hvis du har god tid - den er på sjuhundreognoen innlegg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:01   #40
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

For å tydelig markere at jeg hever meg og mine barn over den gemene hop, skal jeg heretter sende med barna små, håndskårne litterære figurer i matboksen hver dag. ¨
Tenker jeg starter i morgen med en litt skøyeraktig Peer. Skåret ut i nepe.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no