Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-12, 17:14   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

.....


Sist redigert av Guava : 27-11-12 kl 10:19.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 17:21   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat- Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Jeg tror akkurat like lite på dette nå som tidligere. Jeg innrømmer at jeg ikke har satt meg veldig inn i konseptet, men er særdeles skeptisk til slike hyper som plutselig frontes, som koster massevis av penger, som lover en kort veig til evig lykke og helse, og som ikke har bred og seriøs dokumentasjon som underbygger det som loves.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 17:23   #3
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat- Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Jeg var visst så naiv at jeg trodde supermat var blåbær, rå gulrøtter og annen fargerik frukt&grønt, jeg.

Generelt sett vil jeg si at jeg har mer tiltro til sånt enn dyre pulver- og oljegreier, men jeg kan jo ta feil.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 17:25   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat- Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Det kommer vel an på hvordan man bruker det. Jeg tror ikke det er nødvendig, og noen tar jo sikkert litt av med det. Nå vet jeg ikke akkurat hva som går under begrepet supermat, er gojibær supermat? Hampfrø? For de to tingene bruker jeg. Kakaonibs? Udos Choice? Sistnevnte bruker jeg litt av, for å få i meg omega 3, bla.
Jeg bruker svært få pulvergreier utenom lecithin. Det går mest i grønnkål og babyspinat, som jeg putter i smoothien, eller lager chips av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 17:26   #5
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Supermat- Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Jeg tror ikke noe særlig på det, har lest endel blogger fra de som driver med supermat men jeg er ikke overbevist om at det er noe man må ha for å få god helse nei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 17:45   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat- Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Dette høres ut som humbug og dillball fra ende til annen. :scheptisk:

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 18:05   #7
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Supermat- Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Jeg har ikke noe tro på supermat, men har ikke satt meg særlig inn i temaet. At noen føler seg bra når de bruker det er ikke nok til å overbevise meg - placeboeffekten kan være veldig sterk.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 21:07   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Jeg tar Spirulina en gang i året som en kur. Det virker på meg.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 21:09   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.301
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Heh. Jeg er svært skeptisk til alt som frontes av kjendiser uten integritet, ikke forskningsresultater.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 21:11   #10
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Ah, kom på en av deltakerne på Norske Hollywoodfruer. Hun spiste bare supermat og mente det var veldig bra for det het jo "super".

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 21:12   #11
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Jeg er veldig scheptisk til dette! Flere på jobben som driver og drikker alger og sånt fra pulver. Jeg har mer tro på naturlige, ferske ingredienser som gulrøtter, blåbær og det kie trodde var supermat.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 21:12   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.752
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat- Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det kommer vel an på hvordan man bruker det. Jeg tror ikke det er nødvendig, og noen tar jo sikkert litt av med det. Nå vet jeg ikke akkurat hva som går under begrepet supermat, er gojibær supermat? Hampfrø? For de to tingene bruker jeg. Kakaonibs? Udos Choice? Sistnevnte bruker jeg litt av, for å få i meg omega 3, bla.
Jeg bruker svært få pulvergreier utenom lecithin. Det går mest i grønnkål og babyspinat, som jeg putter i smoothien, eller lager chips av.

Klippet fra artikkel:

DETTE ER SUPERMAT

  • Supermat eller «superfoods» er matvarer som skal ha ekstremt høye næringsverdier og mye høyere konsentrasjon av næringsstoffer enn annen mat. Det er ensbetydende med plantekost
  • Spirulina-algen, Kamut-hvetegress, kokosolje, hampfrø, gojibær og acaibær er viktige indredienser i et supermat-kosthold
  • Flere av tilskuddene eller matvarene kommer i pulverform.
  • Et eksempel på en god start på dagen ifølge forfatterne bak supermat-boken «Beatyfood» 1 ts Pure Planet chlorella-pulver og 1 ts Pure Planet hvetegress-pulver blandet med vann og litt eplejuice.




Jeg har ikke prøvet noe av dette, men har prøvd Udos Choice en gang.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 21:13   #13
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Ah, kom på en av deltakerne på Norske Hollywoodfruer. Hun spiste bare supermat og mente det var veldig bra for det het jo "super".

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:21   #14
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Jeg tror gjerne at selve bærene og plantene er sunne. Men når de har blitt konservert til pulver og prisen er hundredoblet, da blir jeg skeptisk. Veldig skeptisk.

Jeg er rett og slett usikker på om frysetørket pulverisert plantemateriale beholder like mye næringsstoffer som friskt, og da tenker jeg at det ville kanskje vært like enkelt å spise friske mer lett tilgjengelige grønnsaker.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:21   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Det er helt sikkert sunt, men jeg tviler på det er nødvendig for god helse.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:25   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Er det ikke litt rart å påstå at feks. gojibær er juks og bedrag? Hva mener dere? Jeg har ikk peiling på dette, men har alltid sett på i hvert fall gojibær og hampfrø som sunt. Jeg bruker ikke noe særlig med pulvergreier da. Kokosolje bruker jeg mye.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:26   #17
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Tror ikke noe på dette. Det sitter vel noen og gnir seg i hendene og har dollartegn i øynene, tenker jeg. I alle år har det vært noe som er supert for kroppen. Før var det Vitaplex og Tran, Selolje, Newlife osv. Kommer til å fortsette å spise mat, ikke innta pulver eller tabletter.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:56   #18
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Er det ikke litt rart å påstå at feks. gojibær er juks og bedrag? Hva mener dere? Jeg har ikk peiling på dette, men har alltid sett på i hvert fall gojibær og hampfrø som sunt. Jeg bruker ikke noe særlig med pulvergreier da. Kokosolje bruker jeg mye.

Det jeg mener med at jeg er skeptisk, er at jeg tror at det som er ferskt, altså ferske gojibær og hampfrø, er næringsrikt og sunt, men når det blir omgjort til et pulver man skal blande ut med vann og drikke og at det skal utgjøre en stor andel av næringen man får i seg, ja, da er jeg skeptisk. Nå skal sies at jeg også er skeptisk til Omega 3 i pilleform. Jeg spiser heller mr fet fisk.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:59   #19
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Bare fjas.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 08:25   #20
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supermat: Nødvendig for god helse eller juks og fanteri?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Er det ikke litt rart å påstå at feks. gojibær er juks og bedrag? Hva mener dere? Jeg har ikk peiling på dette, men har alltid sett på i hvert fall gojibær og hampfrø som sunt. Jeg bruker ikke noe særlig med pulvergreier da. Kokosolje bruker jeg mye.

Det er kanskje ikke juks og bedrag at dette er mat som er næringstett og sunn, men for meg fremstår det som tullegreier at en liten boks med alger til mange hundre kroner stykket skal være kilden til et bedre liv/livskvalitet/helse.
Diss gojibærene reklameres jo for å være mer sunn enn blåbær for eksempel. Vel, jeg tar meg heller en dobbel mengde av blåbær fra den norske skauen enn halve mengden av små bær som er bearbeidet i en eller annen prosess og plukket og pakket på den andre siden av kloden under gud vet hvilke forhold.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no