Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Går det an å klare seg uten bil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-09, 18:43   #41
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Vi hadde ikke bil, men medlemsskap i bilkollektivet da vi bodde i Oslo. Det passet oss helt supert, og hadde helt klart valgt det igjen om vi hadde bodd slik til.

Hadde vi hatt bilkollektiv mulighet her vi bor nå, så hadde jeg nok valgt å ikke ha bil nå heller. Vi trenger den ikke i det dagliget, men det er kjekt å ha tilgang på bil om man skal noe spesielt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 18:45   #42
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Jeg solgte bilen min for 3 år siden og det er sjelden jeg savner den. Bor like ved kollektiv, butikker og jobber i Oslo, så jeg når alt jeg skal.

Det var absolutt en overgang, men nå tenker jeg ikke på det lenger og savner i hvertfall ikke utgiftene som følger med bil. Innimellom tar jeg en taxi, men stort sett så holder det med månedskortet.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 23:00   #43
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Vi bor slik som dere med tanke på avstander til jobb og butikker, og har klart oss fint uten bil. Vel vi har bil nå, men den brukes ca 2 ganger i uka. Går eller sykler dit vi skal. Bruker buss når vi skal på besøk. Nå bruker vi bilen til storhandling og hvis vi skal til plasser der det ikke er mulig/tungvint å reise kollektivt. Utenbys, hytteturer etc.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 23:12   #44
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Vi har heller ikke bil her vi bor, men jeg vet ikke hvor relevant min erfaring fra Paris er for deg.

Vi kom iallfall til at kostnadene ved bilhold og parkering langt ville overstige det vi greier å bruke på drosje og leiebil. Det føles av og til litt slitsomt å ta turen til bilutleiefirmaet hver gang vi trenger bil til en helgetur, men når jeg tenker tilbake på alle søndagskveldene vi tilbrakte kjørende rundt på jakt etter en parkeringsplass er det nok ikke så ille likevel.

Bilkollektiv høres helt supert ut hvis muligheten finnes.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 23:17   #45
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det kommer nok veldig an på hvor du bor.

Helt enig.

Dersom vi hadde bodd i byen hadde vi klart oss uten bil. Her vi bor er vi avhengig av 2 biler.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 23:21   #46
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Sånn som vi bor og jobber får vi det ikke til.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 23:56   #47
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Sånn som dere bor, og ut fra det du skriver, så tror jeg det kommer til å gå helt fint. Bilkollektiv og en taxi i ny og ne tror jeg er mye mindre pesete enn å ha en egen bil.

Vi har ikke bil, og ingen av oss har heller lappen. Vi bor ca 20 min utenfor Oslo sentrum med banen. Barnehagen og mannens jobb ligger i nærheten av leiligheten vår, min jobb ligger i sentrum. Det kunne nok ha vært praktisk å hatt bil av og til når vi handler, på IKEA-turer og når vi skal besøke foreldrene mine. Nå spanderer vi heller på oss en taxi innimellom, men jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger vi faktisk har gjort det i år. Vi er godt fornøyde med kollektivtilbudet her vi bor, og bruker enten tog eller ekspressbusser de gangene vi skal lenger avgårde. Og så har vi sykler og sykkelvogn - den er virkelig verdt sin vekt i gull! Vi ukeshandler, og stabler alt i sykkelvogna. Går kjempegreit.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 01:14   #48
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Vi klarer oss veldig bra uten bil, og ingen av oss vil ha bil heller. Vi overtok den gamle bilen til svigers for noen år siden, men brukte den kanskje 2-3 ganger i løpet av et år, så vi kvittet oss med den - det var mye mer styr med å finne parkeringsplass til den, og flytte den når det skulle være veiarbeid eller rengjøring, og med å vedlikeholde den, enn det vi fikk igjen i kjørefleksibilitet.

Nå bor vi midt i Oslo og har alle t-banelinjene og to busslinjer rett forbi oss. Poden må fraktes til skole, og tidligere barnehage, med kollektivtransport, men det tar bare ca. 20 minutter hver vei, og i rushtrafikken ville det tatt omtrent like lang tid med bil - og bane og trikk er mye hyggeligere, da kan man slappe av og prate sammen også. Mannen jobber sentralt, et sted med god kollektivdekning og ikke så mange parkeringsplasser, og er veldig fornøyd med å kunne lese på bussen, og jeg jobber mest hjemmefra og tidvis i sentrum. Skal vi handle stort på Ikea, får vi det brakt hjem, og de gangene vi har skullet handle andre store ting (møbler, oppussingsmaterialer), har vi leid bil fra bilkollektivet. Det ville også fungere fint for å besøke venner utenfor Oslo. Vi har dessuten lav terskel for å bruke drosje, f.eks. for å hente Poden hos venner hvis det er sent eller upraktisk med kollektivtransport, for å komme oss til legevakt eller lignende.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dere kunne klare dere utmerket uten bil i den situasjonen du beskriver.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 01:48   #49
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går det an å klare seg uten bil?

Vi bor også i Oslo med det hadde ikke funket for meg å ikke ha bil.
Jeg bruker 7 minutter med bil til jobben men om jeg skulle tatt offentlig kommunikasjon så hadde det tatt 1,5 time med to busser og ventetid imellom. Kunne vel likegjerne syklet til jobben tenker jeg...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no